תלמידי בתי הספר היסודיים במועצה האזורית מגידו החלו השנה בתוכנית ייחודית של לימודי חוץ. במסגרת התוכנית יוצאים תלמידים בכל שכבות הגיל בבתי הספר יום בשבוע ליום למידה מחוץ לכותלי בית הספר.
1 צפייה בגלריה
קרין שטרן. פיתוח של יכולת המסוגלות והחוסן האישי
קרין שטרן. פיתוח של יכולת המסוגלות והחוסן האישי
קרין שטרן. פיתוח של יכולת המסוגלות והחוסן האישי
(צילום: מ.א. מגידו)
קרין שטרן, מנהלת מחלקת החינוך במועצה, מובילה את התהליך הייחודי שהחל בעקבות הלקחים שהופקו בתקופת הקורונה. "הבנו שלמידה חוץ כיתתית זה משהו הכרחי, הלמידה בחוץ מזמנת לילדים שימוש בחושים שלהם ומזמנת התייחסות לטבע ולסביבה לפי עונות השנה והילדים עצמם שותפים פעילים בלמידה", היא מסבירה.
על פי התוכנית, כל בית ספר במועצה מאמץ נחל בתחומי המועצה: נחל תות, נחל גחר ונחל השופט. חלק מהכיתות יוצאות ללמוד בחווה החקלאית, כיתות אחרות לומדות בגינה הקהילתית וישנן כיתות שהולכות ליום שלם ביער במסגרתו עורכים התלמידים ניטור ומעקב על פרחי בר. "חשוב לנו שהילד ילמד, נוסף על שמירה על הפרחים ובעלי החיים באזור, גם את ההתייחסות שלו כאדם לאדם, כילד למבוגר וכילד לילד", אומרת שטרן.
הלמידה בחוץ בשטח הפתוח מזמנת לילדים אתגרים שאינם קיימים בתוך בית הספר והם נדרשים להתמודד איתם. "יש ילדים שצריכים פתאום להסתגל לשינויים, הם באים לשטח והיום הוא אחר ולא כמו שעזבו אותו לפני שבוע. כדי לעשות דברים פתאום הילד נזקק לעזרה של חברים אחרים והוא נתקל בקושי איך הוא רותם ילדים לעזור לו לעשות את מה שהוא רוצה. בלמידה הזו מעבר לחוויה יש גם הרבה מיומנויות שילדים צריכים לסגל לעצמם, של התמודדות עם תסכול, של גמישות ושל תקשורת בין אישית".
קראו גם >>>
התוכנית הייחודית מקשה על חלק מהמורים והמורות שהיציאה החוצה דורשת מהם להתמודד עם אתגרים. כדי להקל עליהם יזמה המועצה השתלמות של כל המורים בבתי הספר היסודיים במועצה, שבה הם רוכשים כלים ללמידה חוץ כיתתית.
עד שהמורים יסתגלו למהלך החדש, המועצה מאפשרת למורים ולמורות שלא מתחברים למהלך להוציא את התלמידים לפעילויות אחרות מחוץ לבית הספר. "יש שכבה שבאה ליום בספרייה האזורית ויחד עם הספרנית עושה פעילות, יש כיתות שמתעסקות ברובוטיקה ויש עוד דברים שלא קשורים רק לטבע ולסביבה שעושים ביום האחר. אנחנו באים להקל על המורים".
איך הילדים מגיבים?
"הילדים מאוד שמחים. גם המורות לאט-לאט מבינות שזה משהו שהן יכולות להרוויח ממנו המון. למותר לציין שההורים מאוד בעד המהלך. עובדה שבימים האלה כמעט שאין בכלל בעיות התנהגות ומשמעת אצל הילדים".