הוועדה המקומית לתכנון ובניה היזרעאלים של המועצה המקומית עמק יזרעאל החליטה לאחרונה להסדיר את תוכנית המתאר של מנחת מגידו באופן חוקי.
2 צפייה בגלריה
מנחת מגידו
מנחת מגידו
מנחת מגידו
(צילום: שרון צור)
אחד מסעיפי התוכנית מגביל גידולים חקלאיים שונים מסביב למתחם כדי למנוע הגעת ציפורים שיכולים לסכן את המטוסים שפועלים במנחת. התוכנית שהייתה אמורה להיות מאושרת השבוע על ידי הוועדה המקומית נדחתה לחודש הבא והמועצה מקיימת דיונים עם החקלאים כדי להמעיט ככל האפשר את הפגיעה בהם.
הקיבוצים והמושבים שמסביב למנחת קיבוץ היוגב, מזרע, יפעת, גניגר, גבת, גלעד ומגידו מגדלים בשדותיהם בעיקר חיטה ועכשיו חוששים החקלאים שההסדרה התכנונית של המנחת תפגע בהם פגיעה קשה. ארז אגוזי, מנהל העסקים של קיבוץ מזרע: "החיטה היא גידול עיקרי בעמק. לפי התוכנית יהיה אסור לגדל חיטה ברדיוס מסוים מסביב למנחת הזה וזו פגיעה קשה מאוד בחקלאים. אנחנו נמצאים בינתיים בהידברות מול המועצה וראש המועצה במטרה למצוא פתרון שיהיה לשביעות רצון כל הצדדים. התארגנו כמה קיבוצים בעמק לצורך הדיון הזה מול המועצה ואני מקווה שנפתור את זה ברוח טובה".
מנחת מגידו הוקם על ידי הבריטים בשנת 1941 ושימש במשך שנים את משרד הביטחון והצבא. בעבר היו תוכניות להקים במנחת שדה תעופה פנים ארצי, תוכנית שירדה מסדר היום. כיום פועלים במנחת בעיקר מטוסי ריסוס ותעופה אזרחית קלה. מאז 2011 פועלת במנחת גם טייסת כיבוי שהוקמה כחלק מלקחי אסון הכרמל.
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר נפגש השבוע עם נציגי החקלאים והחליט לדחות את המלצת הפקדת התוכנית בוועדה המחוזית בחודש נוסף, זאת במטרה להגיע להבנות עם החקלאים שיפחיתו למינימום את הפגיעה בהם.
2 צפייה בגלריה
אייל בצר
אייל בצר
ראש המועצה אייל בצר
(צילום: שרון צור)
"היות ופועלים במנחת מטוסי כיבוי שהם מטוסים גדולים, יש סעיף מאוד מינורי שאוסר לגדל סוגים של גרעינים כדי למנוע הגעת ציפורים, אבל גם בעניין הזה המתכננים הגיעו להבנות עם רשות התעופה האזרחית במטרה להפחית למינימום את הפגיעה בחקלאות", אמר בצר, "מצד אחד אני דואג לא לפגוע בחקלאות, אבל מצד שני אנחנו חייבים להסדיר את המנחת הזה כי לא יכול להיות שכל כך הרבה שנים הוא לא מוסדר על פי חוק. אם לא נקבל החלטה תבוא תוכנית מתאר ארצית לשדות תעופה והיא תקבע כללים יותר מחמירים".
בצר הדגיש כי התוכנית מסדירה רק את המצב הקיים של המנחת: "השבוע בוועדה המקומית ביקשתי לדחות את ההחלטה בעוד חודש ובחודש הזה ננסה להגיע עם רת"א והחקלאים להפחתה נוספת של האיסור בגידולים חקלאיים. בפועל כל הפעילות הזו מתמשכת שנים על גבי שנים ולא היה שום בעיה עם הציפורים, אבל ברגע שזה נהפך לתוכנית סטטוטורית זה צריך להיות משהו רשמי".