מנהל מחלקת התרבות במועצה האזורית מגידו נתי וירבה (44) מקיבוץ משמר העמק, נמצא בימים אלה בסגירות אחרונות של הפקת פסטיבל יערות מנשה או בשמו החדש פסטיבל 'סנטרל פארק', שיתקיים בסוף חודש אוגוסט. וירבה, שמציין חמש שנים בתפקיד, רואה בפסטיבל השנה את אחד מרגעי השיא בעבודתו.
3 צפייה בגלריה
נתי וירבה
נתי וירבה
נתי וירבה
(צילום: שרון צור)
כל תושב במגידו יעיד ביושר כי בשנים האחרונות משהו טוב קרה לתרבות במועצה. מהערת שוליים היא הפכה למעצמה תרבותית אזורית, שמספקת שפע וגיוון לכל גיל ולכל טעם. ממוזיקה קלאסית ועד אינדי-רוק, מהצגות לילדים ועד ההפקות הכי נחשבות של הקאמרי והבימה. ועל המהפך הזה, שבהחלט ראוי לשבח, חתום וירבה.

האיש הנכון

בשנת 2009 קמו יום אחד מספר רכזי תרבות מהקיבוצים במוא"ז מגידו, ביניהם וירבה, וייסדו את פסטיבל יערות מנשה. הם ביקשו להפיח חיים בתרבות המקומית. וירבה ניהל את הפסטיבל שהפך להצלחה אדירה בקנה מידה ארצי.
בשנת 2016 התפנה תפקיד מנהל מחלקת התרבות של המועצה וזה היה טבעי שוירבה, אחרי ההצלחה שלו כמנהל פסטיבל יערות מנשה, ימונה למשרה הזו. ואכן זו היתה בחירה מוצלחת או כמאמר הקלישאה – האיש הנכון במקום הנכון.
מיד לאחר שהתיישב על כסא שר התרבות של המועצה התחילה לנשב רוח חדשה ורעננה בין מדרך עוז לאליקים. וירבה הוא בוגר לימודי תיאטרון ותקשורת ובצבא שירת כקצין בשריון. הרומן שלו עם תרבות התחיל בנעוריו. כבר אז הוא נמשך לזה, כשבתיכון היה רכז התרבות של 'שומריה'.
אחת הפעולות הראשונות שעשה כשנכנס לתפקיד הייתה לשפץ את אולם המופעים בעין השופט, שהיה במצב פיזי גרוע. הדבר השני שעשה, ובו הוא משקיע כל הזמן מאמצים גדולים, הוא גיוס כספים. ואכן בגזרה הזו הוא מצליח כל הזמן לקבל תקציבים מאגף לתרבות יהודית במשרד החינוך, ממשרד התרבות והספורט וממועצת הפיס לתרבות.
ביוני 2018 נפתח האולם מחדש ווירבה ניצל אותו עד המקסימום. אחרי כמה חודשים של הרצה לוח האירועים שלו היה מלא כמה חודשים קדימה. "חיי התרבות של מגידו השתנו והפכו לשוקקים בצורה מטורפת", הוא מעיד בגאווה, "אירוע רדף אירוע, כשכל תושב מצא את מבוקשו ברשימת המופעים והאירועים – מהצגות תיאטרון, דרך מופעי מחול ועד קונצרטים".
3 צפייה בגלריה
נתי וירבה
נתי וירבה
וירבה. חשיבה יצירתית
(צילום: שרון צור)
גם כשהקורונה באה וירבה לא עצר. ואחרי הסגר הראשון הוא מיד החזיר את התרבות לפעילות. "ממרץ 2020 ועד יוני לא עשינו כלום. אחרי שיצאנו מהסגר הראשון אמרתי לצוות שלי שמעכשיו אנחנו לא רואים בעיניים", סיפר וירבה, "כל הזמן בדקנו מה מותר ומה אסור ובהתאם לזה עשינו אירועים בלי הפסקה. לא הייתה מחלקת תרבות בארץ שהייתה לה כמות אירועים כמו שלנו בשיא משבר הקורונה. ניצלנו כל פתח בחוק כדי לעשות תרבות. כשאפשרו התקהלות של עד 10 איש, ארגנו סדנאות אמן ל- 10 אנשים וכשזה גדל ליותר עשינו אירועים בהתאם".
תושבי מגידו אוהבים תרבות?
"זה בדי.אנ.אי של תושבי מגידו. מצד אחד יש את הקיבוצים שיצרו תרבות ישראלית חדשה ומצד שני את המושבים שהביאו תרבות אותנטית. יש פה שילוב של תרבות מערבית ותרבות מזרחית. היום התרבות המקומית של מגידו לא מביישת תרבות בעיר מחוז קטנה באירופה. היום אין סיבה לתושב מגידו לצרוך תרבות במקום אחר".

מקום מרכזי

ההצלחה של וירבה היא פועל יוצא של השקעה, חריצות וחשיבה אחרת. "בכל רגע נתון אני והצוות שעובד איתי חושבים איך ליצור תרבות יותר טובה ואיכותית", הוא מסביר את סוד ההצלחה, "כל הזמן אנחנו חושבים איך להמציא את עצמנו מחדש ולהכניס בכל זה לב ונשמה. כל הזמן אנחנו עסוקים איך להפיח רוח בקהילה של מגידו ולחבר בין גורמים שונים בקהילה. למצוא הקשרים, חיבורים ולמצוא דברים שיכולים לרענן ולגרום להתרגשות ומחשבה".
3 צפייה בגלריה
וירבה בפסטיבל יערות מנשה
וירבה בפסטיבל יערות מנשה
וירבה בפסטיבל יערות מנשה
(צילום: רן פרץ)
המהות מבחינתך היא לחבר בין אנשים?
"כל הזמן אנחנו ממוקדים איך לחבר את הקהילה. לגרום לה להיות חלק ממשהו גדול. התרבות היא רק התירוץ. בשבילי התרבות היא תירוץ לחבר ולהפגיש בין אנשים בקונטקס חיובי. האמצעי הוא אולם המופעים שהוא לא רק מבנה בו אנשים נפגשים ויוצאים ממנו עם חיוך. הוא הפך בשנתיים וחצי האחרונות ללב הפועם של עולם התרבות שלנו. אנחנו רוצים להיות מקום שמזמין אליו קהל מכל הארץ, שיצרוך תרבות במגידו".
"כל הזמן בדקנו מה מותר ומה אסור ובהתאם לזה עשינו אירועים בלי הפסקה. לא הייתה מחלקת תרבות בארץ שהייתה לה כמות אירועים כמו שלנו בשיא משבר הקורונה"
מה צפוי בפסטיבל יערות מנשה 2021?
"עשינו השנה משהו קצת אחר. עשינו ריענון דרמטי בצורה של הפסטיבל ובאיך שהוא יראה וגם קראנו לו פסטיבל סנטרל פארק. 12 שנים אחרי שנוסד רצינו לעשות משהו חדש. ראשית העברנו אותו למקום נוח ונגיש באמצע המועצה במקום שנקרא 'המרובע' ליד מצפור הוכברג, בין עין השופט לרמת השופט. המתכונת השנה כוללת ארבעה ערבי הופעות גדולים מיום רביעי ה-18 באוגוסט ועד יום שבת ה-21 באוגוסט. בכל ערב תהיה סדרה של מופעים ענקיים. לצד הבמה המרכזית יפעל מתחם שייקרא 'סאות'פארק' שבו יופיעו כל להקות האינדי רוק ועוד שלוש במות קטנות".
הפסטיבל הזה נראה כמו שיא. מה הדבר הגדול הבא?
"אנחנו היום חיים את החלום. רק שזה ימשך. יש לי המון רעיונות לפיתוח. אני רוצה לייצר פה מערכת יציבה שכל הזמן יכולה להפרות את עצמה ליצור עוד ונותנת מקום לאנשים ליצור ובמה לאנשים לעשות".
אין חלום שפול מקרטני יופיע במגידו?
"אשמח שהוא יבוא, אבל זה לא החלום הגדול שלי. החלום הגדול הוא שכל הזמן תהיה פה יצירה".