שביל חדש, 'שביל הגיבורים', נחנך לאחרונה בתחום המחנה הצבאי תבור (נעורה), המשמש כמפקדת עוצבת געש (אוגדה 36). במחנה, היושב באתר 'תל עגול' שבעמק יזרעאל, נתגלו שרידים קדומים של חומת סוגרים מלפני כ־3,000 שנה שנראה כי הקיפה מבצר.
2 צפייה בגלריה
שביל הגיבורים מסביב לתל
שביל הגיבורים מסביב לתל
שביל הגיבורים מסביב לתל
(צילום: דובר צה"ל)
השביל החדש, המתחקה אחר סיפורי גיבורים מקראיים שנקשרו באזור, הוא חלק מפרויקט משותף לאוגדה 36 ולרשות העתיקות. במסגרת הפרויקט אף הוקמה במחנה רחבת טקסים ותיאטרון על שם גיבור מודרני – תא"ל אביגדור קהלני, מגיבורי אוגדה 36 וצה"ל.
בשל מיקומו האסטרטגי היתה למקום חשיבות בעת העתיקה. בהיותו בנחלת יששכר, זיהו אותו ארכיאולוגים בהתאם למיקומו כעין דור המקראית, אך לזיהוי זה אין הוכחה בממצא הארכיאולוגי.
"התל נבחר לפרויקט 'שביל הגיבורים' בשל מיקומו הייחודי, אשר משלב ארכיאולוגיה, נוף ובעיקר - סיפורי גיבורים, מקרב דבורה וסיסרא לנפוליאון מול התורכים בקרב הגלבוע, ועד אלנבי במערכה על ארץ ישראל במאבקו על מגידו", אמר עמי שחר, מנהל השימור ברשות העתיקות, "זהו מרחב של גבורה יהודית מימי המקרא ועד לתקומת העם היהודי בארצו. לכן, לאורך השביל, אשר יקיף את החומה הקדומה, יוקמו נקודות הסבר, המספרות את סיפורם של המפקדים והמנהיגים שנלחמו פה לאורך שנות ההיסטוריה ועד ימינו".
במסגרת פרויקט ׳שביל הגיבורים׳ משקמת רשות העתיקות את החומה מתקופת הברזל והיא תוצג לבאי האתר. בפינה הצפון-מזרחית של התל נבנתה רחבת טקסים שתאפשר לאוגדה לקיים טקסים.
2 צפייה בגלריה
אביגדור קהלני בטקס קריאת התצפית על שמו
אביגדור קהלני בטקס קריאת התצפית על שמו
אביגדור קהלני בטקס קריאת התצפית על שמו
(צילום: דובר צה"ל)
קראו גם >>>
אוגדה 36, הפועלת במחנה היום, טומנת בחובה מורשת מפוארת שעיצבה דורות של לוחמים. אחד מהסיפורים הידועים הוא סיפורו של אביגדור קהלני, בעל עיטור הגבורה. כמפקד גדוד 'עז', גדוד 77 בחטיבה 7, הוא פיקד על הקרבות בעמק הבכא ברמת הגולן. קהלני הצליח לארגן טנקים מיחידות שונות והוביל אותם לקרבות בלימה נגד הסורים, שהיו בעדיפות מספרית ברורה. הוא הסתער בראש הכוח בהיותו מחוץ לצריח. כוח הטנקים בפיקודו הצליח לכבוש מחדש את העמדות השולטות והשמיד כ־300 טנקים סוריים. על פעולותיו אלו, יוזמתו וחוסנו, הוענק לו עיטור הגבורה. אוגדה 36, במשכנה החדש (זה כשמונה שנים) - מחנה תבור, בחרה לקרוא לתצפית זו, הראשונה בגבולות המחנה – על שמו של אביגדור קהלני.
אל"ם רונן תמים מעפולה, סגן מפקד האוגדה, הוסיף: "מצאנו פרויקט דרכו אנחנו מחברים בין מורשת, ערכים והיסטוריה במקום שצופה על כל האזור. כל חיילי האוגדה יעברו דרך השביל הזה במהלך השירות שלהם ויספגו ממה שיש לו לתת. השאיפה היא שלא רק אנחנו נהנה מהמקום, אלא נאפשר כניסה לבתי ספר ולמבקרים".