תהלוכת חג המולד המסורתית שהתקיימה לאחרונה בנצרת בהשתתפות עשרות אלפי אנשים התנהלה כשורה וללא אירועים חריגים, לא מעט בזכות שיתוף פעולה מיוחד שהתבצע על ידי שני צוותים חדשים ביס"מ עמקים של משטרת ישראל: צוות האופנועים שאבטח את התהלוכה על הקרקע בתנאי שטח מורכבים ומעליו יחידת הרחפנים 'רקיע' של המחוז הצפוני במשטרת ישראל, שסיפקה לצוות האופנועים תמונות מהימנות בזמן אמת.
5 צפייה בגלריה
יחידות האופנועים והרחפנים של יס"מ עמקים
יחידות האופנועים והרחפנים של יס"מ עמקים
יחידות האופנועים והרחפנים של יס"מ עמקים
(צילום: דוברות המשטרה)
עכשיו שני מפקדי הצוותים מספקים הצצה ראשונה לפעילות המשמעותית שתכליתה העיקרית לשמור על ביטחונם ושלומם של תושבי האזור. "אנחנו מחכים לרגע האמיתי שיקרה משהו ולהציל חיי אדם", אומר רס"ר מתן אילוז, מפקד צוות האופנועים.

מהירות תגובה

שתי היחידות, של האופנועים והרחפנים, החלו לפעול לאחרונה ביס"מ עמקים על רקע ההתגברות באירועי הירי הפליליים באזור. שתי היחידות עובדות ביניהן בשיתוף פעולה כדי לסכל אירועים ולהשרות תחושת ביטחון בקרב התושבים. צוות האופנועים, בפיקודו של רס"ר אילוז, מונה כיום שישה לוחמים ושישה אופנועים שנקראים לכל אירוע חירום.
"אנחנו כוח שובר שוויון שבא לידי ביטוי במהירות התגובה שלו לכל אירוע", אומר אילוז, "הצוות בנוי משישה רוכבים ותיקים ביס"מ שעוברים תקופת הכשרה שכוללת גם נסיעה מבצעית ולחימה וירי מהאופנוע. כל מי שמגיע לצוות עובר מיונים ביחידה ומבחן רכיבה לראות שיש לו הכישורים הנדרשים לרכיבה על אופנוע ובנוסף הסמכה של רכיבה שאורכת שבוע מחוץ ליחידה בהדרכת גורמים מקצועניים אזרחיים ומשטרתיים - ואז הוא מתחיל לעבוד בצוות".

5 צפייה בגלריה
רס"ר מתן אילוז, מפקד צוות אופנועים
רס"ר מתן אילוז, מפקד צוות אופנועים
רס"ר מתן אילוז, מפקד צוות אופנועים
(צילום: דוברות המשטרה)

בחודשים האחרונים, לצד העלייה במקרי הפשיעה באזור, זיהו ביס"מ עמקים עלייה גם במקרי הפשיעה שבהם נעשה שימוש ברכבים דו-גלגליים, מה שעורר במיוחד את הצורך באופנועים משטרתיים.
"באירוע ירי לעבר עסק, או שוד או התפרצות, בסופו של דבר לניידת משטרה יש פחות יכולת לבצע את המרדף מאשר אופנוע שיכול להיכנס לסמטאות והוא גם יותר מהיר. אנחנו רואים באירועים האחרונים שמי שמבצע את כל אירועי הירי הם דו-גלגליים שניתן לתפוס אותם רק באופנועים. אנחנו צוות של כמה אופנועים שמגיעים לאירועים פליליים או פח"עים (פעילות חבלנית עוינת)".
צוות האופנועים נותן מענה גם לאירועים אזרחיים שמגיעים למוקד, וגם באירועי טרור חלילה שעלולים להתרחש בקו התפר. "אנחנו מקבלים הרבה התרעות על פעילות חבלנית עוינת מאזור הגלבוע וקו התפר. בסוף מי שיכול לתת את המענה הכי מהיר הוא צוות האופנועים שלשם כך הוא הוקם. צוות האופנועים מתחבר לחמ"ל של מעברי הגבול שבין ישראל לרשות הפלסטינית. הם נמצאים איתנו בקשר אישי בטלפון ואם יש אירוע חריג הם מתקשרים אלינו ואנחנו אלו שמוזנקים למקום".

5 צפייה בגלריה
צמד אופנועים בפעולה
צמד אופנועים בפעולה
צמד אופנועים בפעולה
(צילום: דוברות המשטרה)

העבודה בצוות האופנועים טומנת בחובה לא מעט סיכונים. בשנים האחרונות איבד יס"מ שניים מלוחמיו: רס"מ יוסי קירמה ז"ל שנהרג עם אופנוע משטרתי כשהיה בפעילות מבצעית ורס"ר שחף שפריר ז"ל, תושב קרית שמונה ולוחם ביס"מ, שנהרג בתאונת האופנוע בזמן השירות. גם אילוז, תושב מגדל העמק שמשרת ביס"מ כבר תשע שנים, נשוי ואב לילד, מודע לסיכונים: "העבודה על האופנוע היא מאוד מסוכנת, הכלי הזה מסכן חיים במרדפים אחרי עבריינים. אבל אנחנו מבצעים את העבודה למען הציבור מתוך תחושת שליחות וגם תוך סכנת חיים".
האישה דואגת כשאתה יוצא לפעילויות בשטח?
"כן, מאוד. אם זה בלילה וגם בשבתות ובחגים שאני יוצא מהבית ומשאיר אותה לבד עם הילד, אבל היא מודעת לחשיבות הרבה. אנחנו מתאמנים רק בשביל זה".

רואים הכול מלמעלה

כאמור, בשבת שעברה אבטח צוות האופנועים את תהלוכת חג המולד בנצרת ועבד בשיתוף פעולה מול יחידת רקיע שמפעילה את הרחפנים. היחידה, שכוללת שלושה מטיסים, נמצאת תחת פיקודו של רס"ב דן רדיע, תושב עפולה ולוחם ביס"מ מאז 2012, שלפני כן שירת ביחידת המסתערבים.

5 צפייה בגלריה
רס"ב דן רדיע, מפקד צוות הרחפנים
רס"ב דן רדיע, מפקד צוות הרחפנים
רס"ב דן רדיע, מפקד צוות הרחפנים
(צילום: דוברות המשטרה)

היחידה בפיקודו נותנת מענה בכל המחוז הצפוני בדגש על מרחב עמקים. "התפקיד העיקרי שלנו הוא לתת תמונת מצב לכוחות בשטח ובאירועים גדולים - תמונת מצב למפקדים מלמעלה. כמו כן תפקידנו לעזור לכוחות קרקעיים ובכללם לצוות האופנועים בכל מיני אירועים של הפרות סדר ובאירועים גדולים בחירום. בכל אירוע שאנחנו יכולים לעזור ולחסוך בזמן וגם בתנועה באוויר - אנחנו עושים את זה".
"כשאנחנו עושים פעילות במקום מסוים אנחנו יודעים שיש לנו עיניים למעלה", מחזק אילוז, "הרחפנים מציירים לנו תמונה אחרת שאני לא רואה בשטח. אם לדוגמה יש עבריינים שבורחים ונמצאים במנוסה, הם סוגרים לנו את הפינה. אלו דברים שלא היו עד היום. היום אין פעילות שאני יוצא אליה בלי עיניים למעלה של הרחפנים".
שיתוף הפעולה בין היחידות הוא הדוק ומביא להצלחה מוכחת בשטח בסיכול ובמניעת אירועים. "אנחנו עובדים עם רחפן שהוא שקט יותר ויכולים לזהות התרחשויות או תזוזות לפני שהכוח מגיע למקום", מספר רדיע, "באחת הפעילויות היינו מלמעלה והכוח בשטח הגיע. היה שם סכסוך גדול ומתיחות ואנחנו זיהינו כבר זריקות של נשקים ואמצעי לחימה, אז הכוונו את הכוחות למקום ונתפסו אמצעי לחימה רבים. זה היתרון שלא רואים אותנו וכמעט שלא שומעים אותנו. כל מי שמתעסק בפעילות פלילית מחכה לכוחות קרקעיים שיגיעו אליו ואנחנו מלמעלה רואים הכול ועוזרים לכוחות בכל דבר".

5 צפייה בגלריה
צוות ביחידת הרחפנים
צוות ביחידת הרחפנים
צוות ביחידת הרחפנים
(צילום: דוברות המשטרה)
קראו גם >>>

אילו סוגי רחפנים יש? מה היכולות שלהם?
"יש לנו כמה סוגי רחפנים בעלי יכולות מגוונות שלא ניתן לחשוף את רובם שבאמצעותם אנחנו יכולים לדעת הכול. אנחנו מוגבלים לפי החוקים של רשות התעופה האזרחית ויש לנו רישיון אזרחי. יש לנו גם רחפנים של DGI שפתוחים גם לשוק ורחפן הקולוגו - פיתוח ישראלי שיגיע אלינו בקרוב. יש דברים חדשים כל הזמן וההשתפרות מתמדת".
רפ"ק טימור יגודייב, מפקד יחידת יס"מ עמקים שהקים את צוות האופנועים, מספר על תרומתם ללחימה בפשיעה: "כשקיבלתי את הפיקוד על יס"מ עמקים הבנתי שאי אפשר לצאת לפעילות בצורה יעילה כשכל אופנוען מפוזר בצוות אחר, אז החלטתי לאחד את האופנוענים ולהקים את הצוות", אומר יגודייב.
"עכשיו אנחנו עושים את האימונים בצורה אחידה ויעילה כשכל אחד יודע בדיוק מהו תפקידו, בשגרה וגם בפעילות המבצעית. היום צוות האופנועים ביס"מ עמקים הוא בין הצוותים היחידים והמיומנים בארץ שמתעסקים בלחימה בפשיעה יום-יום. הם יוצאים למעצרי רכב ומעצרים בשטחים הפתוחים ולפעילות רבה בגזרת נצרת והר תבור וגם בקו התפר. אנחנו בתקשורת רציפה עם הרבש"צים ועם מעברי הגבול וברגע שיש אירוע אנחנו מזניקים את הצוות".
לדברי יגודייב, שיתוף הפעולה של צוות האופנועים עם חוליית 'רקיע' של הרחפנים מניב תוצאות בשטח: "הרחפנים נותנים מענה גם ביום וגם בלילה. היום אם אדם נמלט עם הרכב לשטח פתוח אני יכול להזניק את יחידת הרחפנים שמסמנת את הנקודה המדויקת לכוחות וכך יש לנו את היכולת לתת מענה מאוד מהיר".