כשסנ"צ רונה מורד מסמנת מטרה - היא משיגה אותה. והנה ההוכחה - בפעם הראשונה מעולם מונתה מפקדת לתחנת משטרת בית שאן. אבל אם תשאלו אותה היא לא עושה 'אישו' מהעניין המגדרי; הניסיון שצברה לאורך השנים והעשייה בשטח סללו עבורה את הדרך לתפקיד התובעני. עכשיו, אחרי שנכנסה לתפקיד, היא מצפה להוביל את התחנה לצמיחה ולהישגים במתן שירותים משמעותיים לתושבים, מודעת היטב לאתגרים שבדרך.
3 צפייה בגלריה
סגן-ניצב רונה מורד
סגן-ניצב רונה מורד
סגן-ניצב רונה מורד
(צילום: שרון צור)
"אחד התפקידים שהכי שאפתי להם הוא תפקיד מפקד תחנה", היא אומרת השבוע, "זה תפקיד שטומן בחובו אחריות גדולה ומשימתיות וכזו אני".

ניסיון רב

למורד (55), תושבת קיבוץ בית אלפא, אם לשתי בנות וסבתא לנכד, יש ניסיון רב שנים במשטרה בתפקידי ליבה ותפקידים מבצעיים.
היא התגייסה למשטרה לפני 34 שנים. בשנת 98' יצאה לקורס קצינים ולאחר מכן שימשה כקצינת סיור בבת ים ובחולון. בשנת 2001 עברה לתחום החקירות שם ביצעה מגוון תפקידי חקירות ותשאול.
התפקיד המשמעותי הראשון שעשתה כרב פקד היה כראש מחלק פשעים במרחב יפתח, שם התחילה את הקריירה הפיקודית שלה. ממרחב יפתח עברה מורד למרחב ירקון שם שימשה כקצינת אח"ם בתחנת לב תל-אביב ולאחר מכן פיקדה על מחלק תשאול והיחידה ללוחמה בפשיעה במרחב ירקון.
בהמשך יצאה לקורס פיקוד ומטה ולאחריו מונתה להיות ראש לשכת חקירות ולאחר מכן סגנית מפקד תחנת גלילות. לפני שנתיים וחצי קיבלה מורד דרגת סגן ניצב ומונתה לקצינת אגף חקירות ומודיעין של מרחב ירקון, תפקיד שבו שירתה עד מינויה למפקדת תחנת משטרת בית שאן.

3 צפייה בגלריה
סגן-ניצב רונה מורד. "קשוחה אך מכילה"
סגן-ניצב רונה מורד. "קשוחה אך מכילה"
סגן-ניצב רונה מורד. "קשוחה אך מכילה"
(צילום: שרון צור)

את הניסיון שצברה במרכז הארץ היא מתכוונת לממש גם בבית שאן. "מחוז תל אביב מתאפיין בהרבה מאוד עבירות כלפי רכוש והפרת סדר ציבורי. אני חושבת שזה נותן לי מרחב ניסיון גדול מאוד לנהל פה אירועים ולעשות את זה בשיתוף פעולה עם הקהילה וזה האתגר הגדול שלי. אני רואה את גם את החיבור שלי לקהילה, לשותפים לעשייה בדרך משולבת. אני גדלתי בקרית מלאכי, סביבה דומה לבית-שאן ובשבילי זה סוג של חזרה הביתה".
איך השוטרים בתחנה קיבלו אותך?
"בחום שאני לא מכירה. אני 34 שנים במשטרה ואני לא מכירה כזו קבלת פנים הן מצד הקולגות והן מצד הפקודים שלי. אני מרגישה את החום שגדלתי בסביבתו בעבר ולמרות שאני רק שבוע ימים בתפקיד, אני ממש מרגישה בבית".

משימתית והישגית

תחנת משטרת בית שאן חולשת על תא שטח גדול והיא כוללת בתוכה את העיר בית שאן ואת המועצות האזוריות עמק המעיינות והגלבוע - מה שטומן בחובו התמודדויות עם מגוון אוכלוסיות ואירועים. "לנהל יחידה שיש לה שלוש רשויות בתא שטח גדול שיש בתוכו כמה סגנונות יישוב, ממושבים ועד קיבוצים והעיר בית שאן, זה אתגר גדול. האתגר העיקרי שלי הוא המלחמה בפשיעה, בית שאן זו לא עיר עבריינית אבל יש בתא השטח מעבר גבול ואנחנו מתמודדים עם פשיעה חיצונית. אנחנו חוצצים גם עם מחוז ש"י שזה אתגר כשלעצמו".
בית שאן והמרחב עצמו הוא אזור שיש בו הרבה מחוללי פשיעה או שהוא רגוע יחסית?
"לא הרבה, הוא רגוע יחסית. יש פשיעה כמו בכל מקום אבל באופן מינורי. אם אני משווה למקום שבאתי ממנו הוא ממוקד ונקודתי ואפשר לעשות את זה".
ה'אני מאמין' אותו מביאה מורד לתפקיד כמנהלת תחנת בית שאן הוא משימתי וממוקד מטרה. "האתגר הגדול ביותר הוא הטיפול במשאב האנושי אבל בוודאי המשימתיות. יש לנו פה משימה ואנחנו צריכים לעשות אותה בשותפות. לשמר את הערכים החשובים לנו זה בעיניי בראש ובראשונה. אני מצטיירת כמפקדת קשוחה, אני מאוד מתוכננת ומשימתית ולפעמים טון הדיבור שלי הוא כזה אבל אני מאוד מכילה. בסך הכול אני אמא".
מה הציפיות שלך מהפקודים שלך, השוטרים שמתחתייך?
"שיהיו שותפים למשימה. בסופו של דבר המשימה של כולנו היא לתת את השירות הטוב ביותר לתושבי הגזרה שלנו".
את מרגישה שהצלחת כאישה לשבור את תקרת הזכוכית?
"אני לא אוהבת את המונח תקרת הזכוכית. אני חושבת ששום דבר לא קרה דווקא בגלל שאני אישה. עשיתי כל כך הרבה שזה הזמן וזו השעה, אני גאה לעשות את זה כאישה ולא כאישה. בעיניי זה אחד התפקידים החשובים ביותר במסלול קריירה מבצעי והשגתי אותו. זה לא היה פשוט, אבל כשרוצים משהו - משיגים אותו. רציתי לפקד על תא שטח ולהוביל יחידה להישגים בכל התחומים וזה המצפן שלי לתפקיד הנוכחי. האתגר שלי הוא להטביע חותם, להשפיע ולממש את כל מה שלמדתי לאורך השנים. אני חושבת שיש לי יתרון וניסיון שיכול להוביל אותי להצלחה".

גאוות עשייה

בתפקידה הקודם היתה מורד ממונה על הטרדה מינית במרחב ירקון; היחס שלה לנושא הוא בלתי מתפשר. "אצלנו לא יהיו הטרדות מיניות. אני יכולה להגיד שהמשטרה עברה כברת דרך משמעותית בנושא וזה כמעט לא קיים ואם קיים זה ברף הנמוך ומטופל מיידית. אנחנו מטפלים בזה אם וכאשר זה קורה אד הוק - טיפול חד וחלק ולא מתפשר".

3 צפייה בגלריה
סגן-ניצב רונה מורד
סגן-ניצב רונה מורד
סגן-ניצב רונה מורד. יש לה ציפיות מהרשות
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>>

מסתמן כי חבר הכנסת איתמר בן גביר ימונה בממשלה החדשה לשר לביטחון פנים. מה את חושבת על שינוי נוהל הפתיחה באש שהוא מנסה לקדם, כך שכל שוטר שהושלך לעברו בקת"ב יהיה רשאי לירות במיידי?
"אין לי דעה בעניין, אנחנו כפופים לנהלים ולחוקים וכשהם נקבעים אנחנו מיישמים אותם. אני לא חווה דעה אישית כזו או אחרת, לא על בן-גביר ולא על נהלים שלא נכנסו לתוקף".
כמפקדת תחנה מה הציפיות שלך מהרשות העירונית ומראש העיר ז'קי לוי?
"להיות שותף לדרך באופן אקטיבי. אני מצפה מעצמי בדיוק את אותו הדבר. כבר פגשתי אותו ויש עוד פגישה שצפויה בהמשך עם ראש העיר ועם כל שדרת הניהול בעירייה, כמו גם עם הרשויות האחרות. בסופו של דבר אנחנו באים לשרת את הציבור".
כאם לשתי בנות, איך את מצליחה לשלב את הקריירה שלך כקצינה וכמפקדת לבין חיי המשפחה?
"זה תמיד היה אתגר לאורך כל השנים, אבל זה מעשי וישים. אני יודעת מהבנות שלי שהן גאות בעשייה שלי. זו אבן דרך גם עבורן. גם אני גדלתי בבית כזה שההורים שלי היו אנשי קריירה וגדלתי על ערכים".