את שגרת העבודה העמוסה שלה מתחילה רפ"ק הדר עמר, קצינת אגף המבצעים בתחנת משטרת עפולה, מדי יום לפנות בוקר. "אני קמה ב-4:30 בבוקר, מבשלת אוכל חם ומנקה את הבית לפני שאני יוצאת. אני משערת שזו 'שריטה' של הרבה נשים", היא מתארת.
4 צפייה בגלריה
הדר עמר
הדר עמר
הדר עמר
(צילום: שרון צור)
מיד אחרי שהספיקה 'לתקתק' את הבית, היא רצה לעבודה שלה כקצינת אגף המבצעים בתחנת משטרת עפולה - האישה הראשונה והיחידה עד כה שמשמשת בתפקיד המשמעותי הזה בכל מחוז הצפון ומחוז החוף במשטרת ישראל. בתפקידה היא חולשת על כל תחום המבצעים בתחנה שנמצא תחת אחריותה, החל מאגפי החקירות, המודיעין והבילוש ועד השיטור העירוני ומשטרת התנועה. התפקיד טומן בחובו אחריות רבה וכאישה בתפקיד הנחשב 'גברי' היא מרגישה אחריות רבה אף יותר.
"הסביבה שאני עובדת בה היא סביבה גברית עם עין מאוד בוחנת. הרבה גבות הורמו כשמוניתי לתפקיד, אבל אני לא נותנת לזה מקום. אני חושבת שהיום אחרי שהם נחשפו ליכולות שלי ולעבודה הקשה שאני עושה – אני לא עושה הנחות לא לי ולא לאלה שסובבים אותי – אז מקבלים אותי ושופטים אותי בזכות מי שאני ומה שאני ולא בזכות היותי אישה או לא", היא אומרת.

קבלה מלאה

עמר (44), נשואה לחוקר זירה בחטיבת הזיהוי הפלילי במשטרה ואם לשלושה בנים, גרה במושב שרונה ליד כפר תבור. למשטרה התגייסה לפני 23 שנה ושירתה ביחידה מיוחדת. לאחר מכן עבדה כשוטרת סיור וכרכזת חקירות בתחנת תל-אביב במשך 15 שנה. כבר בתפקידה הראשון במשטרה ידעה שזהו ייעודה בחיים והתאהבה בתפקיד.
"בהתחלה כשמוניתי ליחידה המיוחדת במשטרה, לא כל כך ידעתי אפילו שזה משטרה. לאחר מכן עברתי לסיור ושם התאהבתי. זה עולם ומלואו. מאז שאני ילדה תמיד ידעתי שאני רוצה לתת ולעשות באיזושהי דרך למען המדינה שאני חיה בה וזו היתה הדרך שלי. מצאתי את הדרך שלי דרך המשטרה", היא מספרת.
4 צפייה בגלריה
הדר עמר
הדר עמר
רפ"ק עמר בפעילות בזמן מבצע 'שומר חומות'
(צילום: פרטי)
לעפולה עברה עמר לפני עשר שנים כחוקרת בתחנת עפולה ואחר כך כקצינת כוח אדם של תחנת נצרת וקצינת כוח אדם של יחידת ימ"ר צפון. בהמשך מונתה לעוזרת מפקד מחוז, תפקיד שבו החזיקה שלוש וחצי שנים. לפני שלוש שנים החלה את תפקידה כקצינת אג"ם במגדל העמק ולאחרונה מונתה לקצינת אג"ם בתחנת משטרת עפולה.
בתפקידה אחראית עמר על כל נושא המבצעים של התחנה שמרוכז אצלה. במסגרת תחום אחריותה היא מופקדת על קיום אירועים תחת כיפת השמים, בשגרה ובחירום, שנמצאים תחת חסותה. כמו כן היא מתכללת את כל מבצעי ההפעלה בכל אגפי התחנה הכוללים את אגף החקירות, המודיעין והבילוש, השיטור העירוני ומשטרת התנועה.
"כשאני מגיעה לתחנה אני מקיימת ישיבת בוקר של פיקוד אגף המבצעים בראשותי", היא מתארת את שגרת יומה, "בישיבה אנחנו מקבלים תמונת מצב מבחינת סדר היום, מה קורה ואילו אירועים צפויים לנו. בסיום הישיבה אני מתדרכת את השוטרים ומוציאה אותם למשימות. לאחר מכן אני מתפעלת את כל נושא שגרת המטה, גם מול מפקד התחנה וגם מול עמיתיי והקולגות שלי במשטרה, ראשי משרדים מקבילים לי בתחנה. כמובן שאני גם יוצאת החוצה לאירועים בהתאם לאופי האירועים ולהיקף שלהם".
איך זה להיות האישה היחידה והראשונה בתפקיד הזה במחוז?
"זה מאוד מאתגר. תפקיד קצין אג"ם נתפס כתפקיד גברי מאוד, הוא מצריך זמינות של 24/7, הובלה של חיפושים בכפרים, מבצעים מורכבים ואירועים תחת כיפת השמים. הסביבה היא גברית, רוב השוטרים הם גברים ובלא מעט מקרים גם מבוגרים ממני ולא תמיד קל להם לקבל את זה שאישה מפקדת שלהם. אבל אחרי תקופה קצרה שהם רואים שאני תמיד איתם בכל אירוע חריג, נותנת פתרונות ומענה גם לבעיות מבצעיות ולעתים גם לבעיות אישיות שלהם, יש קבלה מלאה. היתרון שלי כאישה הוא שאין לי אגו, האגו נשאר בבית כשאני יוצאת לעבודה".
מה את כל כך אוהבת בעבודה הזו?
"היכולת לגעת ולהשפיע על כל כך הרבה אנשים היא מדהימה. יש דברים שהאזרח לא רואה אבל כשאנחנו מבינים מה היתרון שאנחנו נותנים לו זו תחושה של סיפוק מאוד גדולה. לקום כל בוקר וללבוש מדים ולדעת שיש לך תחושה של שליחות בעבודה שלך זה יתרון שיש במעט מאוד עבודות ובעבודה שלנו זה בא לידי ביטוי כמעט על בסיס יומי".

ערך מוסף

היתרון אותו מביאה עמר לתפקיד כאישה תורם רבות להצלחה של המבצעים בשטח. "הרבה פעמים באירועים אלימים וחריגים הנוכחות הנשית שלי כמפקדת מסייעת ומרגיעה את השטח", היא מציינת, "אני שמחה שניפצתי תקרת זכוכית לנשים אחרות ואני מטפחת ודואגת שיהיה גם את הדור הבא של נשים במשטרה ושיראו שזה אפשרי – אפשר להיות גם אמא וגם בת זוג טובה וגם מפקדת טובה ולהיות באירועים חריגים. במבצע 'שומר החומות' הייתי לצד השוטרים שלי גם במקומות שהיו מורכבים. אני חושבת שזה מראה שאפשר הכל".
4 צפייה בגלריה
הדר עמר
הדר עמר
עמר. אישה מביאה ערך מוסף
(צילום: שרון צור)
יש מספיק נשים בתפקידי מפתח במשטרה?
"חד משמעית לא. אני חושבת שיש הרבה שעדיין מהססות ויש גם הרבה שלא זכו להזדמנות שאני זכיתי לה, עם מפקדים תומכים כמו מפקד המרחב שהביע בי אמון ונתן לי עכשיו את תחנת עפולה שהיא תחנה מאוד מרכזית וליבתית במרחב ובמחוז. גם מפקד המחוז שמעון לביא הוא אדם שפחות רואה את המגדר ורואה יותר את האיכויות והיכולת ומתייחס אליהן בשוויון. עם זאת אני עדיין חושבת שלא כולן זוכות לדברים האלה לצערי וכנראה לא כולן גם מאמינות שהן יכולות".
אישה יכולה להיות מפכ"לית המשטרה?
"אני חושבת שאישה יכולה להיות מפכ"לית המשטרה ואני חושבת גם שיש ערך מוסף שאנחנו מביאות לתוך התפקידים שאנחנו מבצעות. אני לא יכולה לקבוע אם זה טוב או לא טוב, אני רק יכולה להגיד שזה אחר. ההחלטות מתקבלות אחרת. לא בציונים של טוב או לא טוב אלא בזווית רחבה יותר".
מה ייחשב הצלחה בתפקיד הנוכחי שלך?
"ההצלחה שלי תימדד ביכולת שלי שיקבלו אותי כאוטוריטה מקצועית. שפחות יתייחסו למגדר שלי וכמובן במבחן התוצאה שהנתונים העסקיים שלי בסופו של דבר כמפקדת וכקצינת אג"ם של משרד כמו אג"ם עפולה יהיו נתונים עסקיים טובים בסוף השנה".
מה הסיכון שיש לך בתפקיד הזה?
"הסיכונים קיימים כמו לכל שוטר שטח שיוצא החוצה. אתה יודע איך היום מתחיל אבל אתה לא יודע איך הוא יסתיים, במה תיתקל ומה תפגוש בדרך. יש לנו איומים של הפח"ע ואיומים של הפח"ע הפלילי שמסביבנו ואני צריכה תמיד לשמור על הדריכות המבצעית וההבנה שזה יכול לקרות. זה מה שמחזיק אותנו ושומר עלינו".

שיתוף פעולה

האתגר המשמעותי ביותר לו נדרשה עמר במסגרת תפקידה היה במבצע 'שומר החומות' בקיץ האחרון שלווה בהפרות סדר רבות ביישובי המגזר הערבי במרחב. "מבצע 'שומר החומות' אתגר את כולנו מאוד גם בהתנהלות מול ראשי רשויות מהמגזר וגם בכלל בהתנהלות שלי מול המגזר הערבי שלא תמיד קיבל אישה כמפקדת. בשלב הראשון הם קודם כל פנו לגבר שלידי ולא משנה באיזו דרגה הוא, גם אם היא של נגד או של קצין זוטר יותר. נדרשה ממני יכולת לפתח את הקשרים האלה ולזכות בהכרה גם מהצד השני שיידעו שאני מי שאני בזכות מה שאני מביאה איתי".
איך אתם מתמודדים עם רמת הפשיעה בעפולה?
"אני יכולה להגיד שמה שאנחנו עושים בתחנת עפולה מבחינת פריסת המשטרה, מוכוונות לשירות לאזרח ומתן מענה לאירועים חריגים אנחנו נמתחים עד הקצה וכוח האדם שלנו מושקע לא מעט בכל הנושא של מענה לאירועים והעלאת תחושת הביטחון של האזרח. אני חושבת שבסך הכל האזרחים פה מרוצים מהמשטרה בעפולה. העבודה עם העירייה היא עבודה מצוינת ואנחנו מעודדים כמה שיותר אירועים וכמה שיותר דברים שעושים טוב לאנשים ואנחנו שם כדי לתת להם מענה בצורה הטובה והבטוחה ביותר".
4 צפייה בגלריה
הדר עמר
הדר עמר
עמר. רוצה לפקד על תחנה
(צילום: שרון צור)
יש ארגוני פשע שפועלים בעפולה?
"יש ארגוני פשיעה בכל מקום. גם בעפולה יש גורמים עבריינים שמשפיעים, אבל לא בסדר גודל של ארגון. אנחנו ממקדים פעילות על יעדים שהגדרנו אותם כיעדים עבריינים מחוללי פשיעה ואנחנו בהחלט פוגעים בהם ובעיקר בכיס שלהם כמו צווי סגירה שהוצאנו למקומות לא חוקיים ופינויים של מקומות. אנחנו רואים עשייה יפה וברוכה בתחנת עפולה בנושא הזה".
איך את מצליחה לשלב בין הבית למשטרה?
"בזכות בעלי שהוא המשענת שלי. בימים שעבדתי כעוזרת מפקד מחוז, יצאתי בשעה 5 בבוקר וחזרתי בשעה 23:00-22:00 בלילה כמעט מדי יום, הוא לקח את המושכות וניהל את הבית. התפקיד שלו כראש שלוחה בזיהוי פלילי מאפשר לו להיות קצת יותר זמין לבית, המשמרות שלו ידועות מראש ויש פחות אירועים לא מתוכננים להבדיל מהתפקיד שלי. זכיתי בבן זוג תומך ובילדים מדהימים שמספרים לכל מי שרק אפשר כמה הם גאים באמא שלהם ואיזה תפקיד מיוחד אני עושה ושאין כמוני פה בצפון ואין הרבה בארץ. גם כשחברים שלהם באים הביתה הם יודעים להגיד שצריך לסדר אחריהם כי אמא מאוד עייפה כשהיא חוזרת מהעבודה. בסופו של דבר הכל איזונים בחיים; אני משתדלת פעם בחודשיים לנסוע עם בעלי ללילה לבד, להתנתק קצת ולשמור גם על הזוגיות בכל הטירוף הזה".
לאילו עוד תפקידים את שואפת בעתיד במשטרה?
"בשלב הקרוב יותר החלום שלי הוא להיות מפקדת תחנה ואחרי זה השמים הם הגבול. אני רוצה להתקדם ולא רוצה שזו תהיה המילה האחרונה שלי בארגון".רפ"ק עמר בשטח בזמן מבצע 'שומר חומות'