מחלת הפה והטלפיים התפרצה לאחרונה בעמק יזרעאל ופגעה במשקים במושבים כפר יהושע ונהלל. עשרות פרות חולבות ועגלים חלו במחלה שפוגעת גם בעטיני הפרה וגורמת לירידה בתפוקת החלב. הנזק נאמד בעשרות אלפי שקלים.
2 צפייה בגלריה
הרפת של יאיר ישראלי בכפר יהושע
הרפת של יאיר ישראלי בכפר יהושע
הרפת של יאיר ישראלי בכפר יהושע
(צילום: שרון צור)
ההתפרצות החלה לאחר שהפרות לא חוסנו בזמן בחיסון התקופתי נגד המחלה. נכון להיום אין חשש להתפרצות נוספת, אך בכפר יהושע טוענים כי יש מחסור בכל הארץ ברופאים מחסנים של השירות הווטרינרי וטוענים כי משרד האוצר לא תקצב, לכאורה, תקנים נוספים למחסנים.
מחלת הפה והטלפיים היא מחלה נגיפית מאוד מדבקת ופוגעת בעיקר בבעלי חיים. מיד לאחר היוודע דבר התפרצות המחלה, בכפר יהושע ובנהלל וביישובים אחרים בעמק כרו בורות טבילה לחיטוי בכניסה למשקים כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה למשקים האחרים ברחבי המדינה. אצל יאיר ישראלי מכפר יהושע, בעל רפת לפרות חולבות ועגלים, חלו כ-15 פרות במחלת הפה והטלפיים. הם נדבקו לדבריו בגלל האיחור בחיסון התקופתי.
ישראלי: "מדי שנה הלשכות האזוריות של השירותים הווטרינריים מקבלות תזכורת מיו"ר השירותים שמודיע שעד תחילת דצמבר צריך לחסן את כל רפתות החלב בישראל. זה באחריות שלהם. אבל השנה נפטר הרופא המחסן בכפר יהושע והיה חסר עוד מחסן. היה ברדק גדול והשנה חיסנו אצלי את הרפת רק בתחילת פברואר".
2 צפייה בגלריה
הכניסה לכפר יהושע השבוע
הכניסה לכפר יהושע השבוע
הכניסה לכפר יהושע השבוע
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>>
החוסר ברופאים וטרינריים מחסנים והעיכוב במתן החיסון הוא מה שלדבריו האיץ את התפשטותה של המחלה. "אני יודע שחסרים שמונה מחסנים בכל הלשכות הווטרינריות בארץ ומשרד האוצר לא הסכים לאשר להן תקנים נוספים", טען ישראלי, "אצלנו בלשכה חסרים שניים. אני מעריך שאם היו מספיק מחסנים הם היו יותר שמים לב אבל הם לא עשו את העבודה שלהם בזמן ולכן הנזק נגרם".
הנזק אצל ישראלי נאמד בעשרות אלפי שקלים. "הפרות ירדו בתפוקת החלב ואני לא יודע איך הן יתאוששו. בשיא המחלה שפכתי 600-500 ליטר חלב ביום. לא יכולתי גם להגמיע את העגלים בחלב הזה כי הוא היה נגוע. יכול להיות גם שחלק מהפרות הפילו. אני לא יודע גם אם כל הפרות יבריאו מבחינת היכולת לתת חלב. זו פגיעה קשה בעטינים. עבר כמעט חודש ויש עדיין פרות שפצועות בעטינים".
אילו צעדים אתם נוקטים שהמחלה לא תתפרץ הלאה?
"מכאן והלאה אנחנו לא חוששים שפרות נוספות יידבקו. החיסון משפיע אחרי שמונה ימים. אחרי הגל הראשון של ההידבקויות לא נדבקה אצלי אף פרה. הפרות כולן היו מחוסנות אבל מכיוון שעברה יותר משנה מהחיסון הקודם הנוגדנים שלהן נחלשו. המחלה הזו היא מחלה מאוד מדבקת ועוברת אפילו באמצעות רכבים. זה מתחיל ממדינות ערב שלא מחסנות, משם זה עובר לגדה ומספיק שסוחר מהגדה עבר בדיר שהיו שם בעלי חיים חולים בפה והטלפיים ובא לכפר והדביק אותנו".
בנהלל התגלתה המחלה בארבעה משקים, מתוכם רפת אחת והשאר משקים של מגדלי עגלים. הרפתן טוטי בלוך מנהלל: "אין למחלה סכנה לבני אדם. בני אדם רק מעבירים את המחלה. מדובר בוירוס שהבקר מבריא ממנו אבל הוא עובר את זה מאוד קשה. אנחנו מחסנים את הבקר באופן קבוע בכל שנה אבל הבקר שלא מחוסן יש סכנה שיידבק".
הרפתן גדעון גלס מבית שערים סיפר כי הם מודעים למה שקורה באזור ונערכים בהתאם: "אצלנו ברפתות אין את הפה והטלפיים. אנחנו מקווים שזה לא יגיע אלינו. סגרנו את השערים ושמנו בור טבילה לחיטוי כדי שמי שנכנס או יוצא לא יעביר את המחלה לבעלי חיים אחרים".
משרד האוצר מסר בתגובה: "משרד החקלאות קיבל במסגרת התקציב האחרון תקנים בכמות משמעותית ביותר. הקצאות התקנים הן נושא הנתון לשיקול דעתו של משרד החקלאות ומנוהל על ידו בהתאם לסדרי העדיפויות של המשרד ואין לאגף תקציבים יד בכך".