העבודות לשדרוג כביש 65 בציר גולני-דברת מתקדמות במהירות ובקצב משביע רצון על פי לוחות הזמנים של הפרויקט. העבודות, שהחלו כבר לפני כחצי שנה, מתקיימות במקביל ובמלוא המרץ בשלושה מקטעי הכביש וכוללות עבודות עפר, סלילה והנחת גשרים. על פי לוחות הזמנים הכביש החדש צפוי להיפתח בסוף 2026.
5 צפייה בגלריה
שדרוג כביש 65 גולני-דברת
שדרוג כביש 65 גולני-דברת
שדרוג כביש 65 גולני-דברת
(צילום: אנצ'ו)

כזכור, בחודש מאי בשנה שעברה נערך במעמד שרת התחבורה מירי רגב טקס הסרת הלוט לשלט שמכריז על תחילת פרויקט הרחבת קטע הכביש המסוכן בין מחלף גולני לצומת דברת. הפרויקט שיצא לדרך אחרי שנים של המתנה, תוקצב בעלות של 1.1 מיליארד שקלים.
המאבק לשדרוג כביש 65 בקטע שבין מחלף גולני לצומת דברת לא ירד מסדר היום המקומי בשנים האחרונות. מדובר בציר תנועה מרכזי, מסוכן לתנועה, להולכי רגל וגם לנהגים, עם נתיב אחד לכל כיוון ובחלקים מסוימים ממנו אף ללא גדר הפרדה בין הנתיבים. כל מי שנוסע בכביש צריך לנהוג במשנה זהירות ובריכוז גבוה, אחרת הוא מסתכן בתאונה.
לאורך הכביש ישנם צמתים מסוכנים כמו צומת אילניה וצומת כפר תבור ואנשים חוצים את הצמתים הללו תוך כדי סכנת נפשות. כביש 65 מוגדר ככביש אדום ואף זכה לכינוי 'כביש הדמים' בעקבות תאונות דרכים קטלניות רבות לאורכו במרוצת השנים. בכל שנה במקטעי הכביש הללו ישנן עשרות תאונות קטלניות ובין 2015-2019 נפגעו בתאונות דרכים במקטעים אלה כ-500 איש.

5 צפייה בגלריה
שדרוג כביש 65 גולני-דברת
שדרוג כביש 65 גולני-דברת
שדרוג כביש 65 גולני-דברת
(צילום: אנצ'ו)

יצוין כי השדרוג יהפוך את הכביש לדו-מסלולי משני הכיוונים ויכלול מספר מחלפים. הפרויקט כולל שלושה שלבים: שדרוג הכביש מדברת עד כפר תבור, הקמת כביש עוקף כפר תבור, ושדרוג המקטע מכדורי ועד מחלף גולני. שלושת המקטעים מבוצעים היום במקביל על ידי שלושה קבלנים שונים כדי להאיץ את סיום ביצוע העבודות.

רואים את הסוף

בתוך כך, מנתיבי ישראל נמסר כי כיום מתמקדות העבודות לאורך כל תוואי הכביש בעבודות סלילה של הרחבת הכביש הקיים, עבודת עפר ובהקמת הגשרים. "אנחנו עומדים בלוחות הזמנים של הפרויקט", אומרת המהנדסת אלכסנדרה דיבקין, סגנית מנהל אגף פרויקטים צפון בחברת נתיבי ישראל, "בשלבים הבאים נבצע הפרדה קשיחה של הכביש לכל אורכו, נתקין את התאורה ואת הניקוז. במקום כל הצמתים הקיימים המסוכנים יהיו מחלפים וכל 18 הק"מ של הכביש יהיה דו-נתיבי ודו-מסלולי. אנחנו עובדים תוך כדי תנועה והפרויקט עצמו צפוי להסתיים בסוף 2026".

5 צפייה בגלריה
שדרוג כביש 65 גולני-דברת
שדרוג כביש 65 גולני-דברת
שדרוג כביש 65 גולני-דברת
(צילום: אנצ'ו)

כביש 65 החדש הוא בשורה עצומה לתושבי האזור שייהנו מנסיעה בטוחה ומהירה ללא פקקים. "זה מאוד מרגש אותי שהפרויקט הגדול הזה סוף סוף יצא לביצוע. היינו מוכנים עם התכנון כבר מ-2012", הוסיפה דיבקין, "הוא חשוב גם מבחינת הצלת חיים, זה כביש אדום שהיו בו הרבה תאונות ועכשיו בזכות הפרויקט הזה הרבה חיים יינצלו. הכביש גם יפתח את האזור, כשהכביש יהיה רחב ונגיש יותר אנשים יבואו וירצו לגור בעמק".

5 צפייה בגלריה
ראש המועצה גליל תחתון ניצן פלג
ראש המועצה גליל תחתון ניצן פלג
ראש המועצה גליל תחתון ניצן פלג
(צילום: נחום סגל)

ליאור אברהמי מכפר תבור ממובילי המחאה לשדרוג כביש 65 נוסע בכביש מדי יום ונרגש מהתקדמות העבודות בשטח: "הנסיעה בציר דברת-גולני מעפולה לטבריה עושה טוב על הלב. אני רואה המון עשייה והתקדמות. יש לפחות 15 נקודות לאורך הכביש שעובדים בהן בשיא המרץ. אנחנו רואים את הסוף, זה פרויקט שאף אחד לא יוכל לעצור אותו. לשמחתנו גם המלחמה לא עיכבה את הפרויקט. אנחנו מחכים בקוצר רוח לסוף 2026 לברך על המוגמר ולחנוך את הכביש. זה נותן תקווה שתושבי האזור יזכו תוך שנתיים לנסוע באופן בטוח".
פרויקט שדרוג כביש 65 הוא פרויקט הדגל של ראש המועצה האזורית גליל תחתון ניצן פלג, שנאבק והפעיל לחצים להשיג את התקציב הנדרש להקמתו. היום אין שמח ממנו לראות את התקדמות העבודות בשטח.

5 צפייה בגלריה
רשימת 'המושבה שלנו'
רשימת 'המושבה שלנו'
ליאור אברהמי
(צילום: סטאס)
קראו גם:

"לא ראיתי אף פרויקט במדינת ישראל שעובד בקצב כל כך גבוה", אמר בהתלהבות, "אפשר לראות את הפעילות 24/7 מגולני עד דברת משני הכיוונים. זה מחמם את הלב ואני גאה לנסוע בכביש הזה ולראות את הכלים עובדים מימין ומשמאל. יש המון סבלנות מכל תושבי הסביבה, גם אם יש קצת עומסי תנועה כולם מקבלים את זה באהבה. היעד הוא נובמבר 2026 ולפי איך שזה נראה בשטח נתיבי ישראל עומדים ביעד ואני מקווה שאפילו יקדימו. אני חייב להחמיא לשרת התחבורה מירי רגב שגם בחרה ללכת איתנו וגם בחרה לתקצב את שלושת המקטעים יחד. היה יכול להיות פשוט יותר לתקצב את הכביש בשלבים ואז הפרויקט היה נמתח לעשר שנים, אבל היא הבינה את גודל השעה. גם ניסים פרץ מנכ"ל נתיבי ישראל שהלכתי אתו יד ביד לאורך כל המאבק הזה, הוא זה שדחף בתוך משרד התחבורה שהפרויקט ייצא לפועל בבת אחת".