מטה המאבק של התושבים נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל חושף השבוע לראשונה את נתיבי הטיסה של המטוסים, האזרחיים והצבאיים, אם יקום שדה תעופה משלים לנתב"ג ברמת דוד. למעשה מדובר גם במפה שמציגה, לכאורה, אילו יישובים יסבלו מהקמת שדה תעופה בלב העמק.
3 צפייה בגלריה
מטוס ממריא מנתב"ג. "החיים של התושבים יהיו זוועה"
מטוס ממריא מנתב"ג. "החיים של התושבים יהיו זוועה"
מטוס ממריא מנתב"ג. "החיים של התושבים יהיו זוועה"
(צילום ארכיון: יאיר שגיא)
"עד לעת הזו, נתיבי ישראל נמנעו מלהציג את התכנון של נתיבי הטיסה והציגו אך ורק את תחזית הרעש שלהם סביב מסלולי הטיסה – כלומר, את הקילומטרים האחרונים שבהם המטוס מנמיך לפני הנחיתה, ואת הקילומטרים הראשונים שבהם המטוס נוסק אחרי ההמראה", נכתב במסמך שהכין מטה המאבק בנושא, שהגיע ל'ידיעות העמק', "הצגה מוגבלת זו יצרה רושם כי הבעיות הרציניות הן רק של התושבים שגרים ממש בסמוך לשדה התעופה המתוכנן, מעט תושבים בקיבוצים ובמושבים בלבד, ולא בעיה רחבה של תושבי העמק כולו, כולל הערים הגדולות. כאילו המטוסים מגיעים באורח פלא לנחיתה ונעלמים מיד אחרי ההמראה".
3 צפייה בגלריה
שלט מחאה
שלט מחאה
שלט מחאה נגד שדה תעופה בעמק
(צילום: מטה המאבק של התושבים)
המסמך המקצועי שהכין דן ברוזה מקיבוץ רמת דוד, מומחה מטעם עמותת התושבים ומבכירי חיל האוויר לשעבר, מציג את מפת הנתיבים הריאלית. מפה זו מעידה על פגיעה רחבה מאוד ביישובי העמק ובעיקר בערים הגדולות: עפולה, מגדל העמק, נצרת ונוף הגליל, יקנעם ואפילו בקריות.
לטענת מטה המאבק, מספר התנועות העתידי של שדה התעופה האזרחי ברמת דוד, בהינתן 20 מיליון נוסעים בשנה, יהיה 166,660 המראות ונחיתות; בעוד תנועות מטוסי קרב, על פי התכנון, יהיו כ־27 אלף המראות ונחיתות בשנה. "בעוד שבמצב שבו בבסיס היו רק מטוסי קרב היה ניתן לתכנן נתיבי הצטרפות ועזיבה של המטוסים מול שדה התעופה הצבאי באופן שיצמצמם את הנזק וההפרעה ביישובים, וביישובים הגדולים בפרט", נכתב במסמך, "התכנון העתידי המבטא מעל 200 אלף המראות ונחיתות בשנה וכולל דרישות להפרדות מלאות בין התעופה הצבאית לבין התעופה האזרחית - מוביל לכך שיישובים רבים, כמעט כולם, צפויים לספוג פגיעה ממשית".
3 צפייה בגלריה
אחת ממפות הנתיבים
אחת ממפות הנתיבים
אחת ממפות הנתיבים
(צילום באדיבות מטה המאבק)
מפות נתיבי הטיסה במסמך של מטה המאבק מציגות גם את הרעש שממנו יסבלו היישובים. לפי המפות, כל מטוסי הנוסעים מתוכננים לעבור מעל נצרת ונוף הגליל בגובה דומה לזה שהם עוברים בו מעל חולון וראשון לציון - ערים הסובלות מאוד מרעש נתב"ג. גם מעל עפולה, כך לפי המפות, יעברו מטוסי הנוסעים בגובה דומה לזה שמעל חולון וראשון לציון. "במקרה של נצרת ונוף הגליל הרעש יהיה פי שלושה יותר בגלל ההיקף המשולש של התנועות יחד עם העובדה שהן ממוקמות על הר, ולפיכך הגובה של המטוסים מעל הקרקע נמוך יותר. במקרה של עפולה הרעש יהיה פי שלושה יותר בגלל ההיקף המשולש של התנועות והעובדה שהמטוסים פונים מעל הבתים, אלמנט המגביר את הרעש", נכתב במסמך.
ומה בנוגע ליקנעם ומגדל העמק? על פי המפות, כל מטוסי הקרב הנדרשים לצאת ולחזור מכיוון צפון ומזרחה משדה התעופה יעברו בגובה נמוך יחסית מעל מגדל העמק, וכל מטוסי הקרב הנדרשים לצאת או לחזור מכיוון דרום ומערבה משדה התעופה – יעברו בגובה נמוך יחסית מעל יקנעם. "אם יקום שדה תעופה בעמק יזרעאל החיים של התושבים יהיו זוועה. אלה יהיו חיים בלתי נסבלים", סיכם ברוזה.