כפר הנוער ויצו נהלל הוא שם נרדף לחלוציות, ציונות וחקלאות, אך לאחרונה הוחלט שהוא גם יהיה מודל מוביל למצוינות בספורט. איך עושים את זה? מקימים אקדמיה רב-ענפית.
2 צפייה בגלריה
גליה אלף ונועה ענתבי
גליה אלף ונועה ענתבי
גליה אלף ונועה ענתבי
(צילום: גיל נחושתן)

המיזם נולד בעקבות 'קול קורא' של המינהל לחינוך התיישבותי בשיתוף משרד הספורט. "נוצרה הבנה כי כפרי נוער בארץ יכולים להיות חממה לגידול ספורטאים", הסבירה מקימת האקדמיה בנהלל נועה ענתבי, מאמנת כושר ותזונאית, "בעצם יש בכפרי הנוער בתי ספר ברמה גבוהה, מקום ללון, צוות איכותי בפנימייה, חדר אוכל ומתקני ספורט ברמה הגבוהה ביותר. אנחנו בין ארבעה כפרי נוער שזכו בקול קורא. זו תוכנית פיילוט לארבע שנים, אבל אנחנו לא מסתכלים עלייה ככה. אנחנו מקימים פה יסודות חזקים כדי לצמוח ולגדול לעוד 100 שנה של ויצו".
מנהלת כפר הנוער גליה אלף הוסיפה: "האקדמיה הרב ענפית יושבת על האידיאולוגיה של כפר הנוער ויש לה שתי שליחויות: הראשונה, לייצר מסלול של הצלחה והשנייה, בניית חברה ישראלית מגוונת, חזקה, מטיבה ומתחדשת. הספורט הוא כלי עוצמתי ביותר שעונה על שתי השליחויות האלה. ככפר נוער אנחנו מייצרים מגוון ערוצי הצלחה כמו אומנויות, חקלאות וגם ספורט. הספורט הוא גם כלי מחבר כי כשחנכנו את מגרש הכדורגל החדש ישבו על הדשא ילדים מיקנעם עילית, מגדל העמק, כפר מנדא ועמק יזרעאל. על המגרש כולם שווים ואם הם יצליחו להתחבר אז יש סיכוי לחברה ישראלית".

מכוונות גבוה

האקדמיה הרב-ענפית בויצו הוא למעשה מועדון לכל דבר, שכולל ספורטאים ממגוון ענפים. למעשה המועדון של ויצו שילב בתוכו את מה שכבר קיים בעמק כמו למשל ענפי הכדורגל והכדורסל. "יש שיתוף עם מועדון הפועל עמק יזרעאל בכדורסל, כמובן לא עם כל 1,000 הכדורסלנים. עמק יזרעאל נותן את המענה של הצוות המקצועי וההשתתפות בליגות ואנחנו נותנים מעטפת רחבה יותר כמו פסיכולוג ספורט, תזונאי, סדנאות והרצאות", הסבירה ענתבי.
הספורטאים באקדמית ויצו הם תלמידי התיכון שבאים מיישובי העמק, צעירים מכל רחבי הצפון וגם חניכי פנימיית הנוער, שלא הגיעו לכאן כדי להיות ספורטאים אבל כן משלבים אותם בעשייה הספורטיבית.
ענפי אקדמיית ויצו כוללים השנה כאמור כדורסל, כדורגל, אופני שטח, קשתות אולימפית, כדורגל בנות ובשנה הבאה צפויים להיפתח שני ענפים נוספים בתחום אומנויות הלחימה כמו ג'ודו. "המטרה להביא למועדון שלנו ולפנימייה ספורטאים מכל רחבי הארץ ומכל הענפים שיהיו לנו. אנחנו רוצים להיות מוקד משיכה של ספורטאים צעירים מובילים".
אלף הוסיפה: "יש פה הסתכלות אסטרטגית על המרחב. אנחנו לא רוצים להקים ענף שיחליש ענף מצליח בעמק או שהענף הזה יכשל. אנחנו רוצים שתהיה העצמה הדדית. יש בעמק מועדון טריאתלון חזק אנחנו לא נקים לו מתחרה אלא ענף משלים. ככה ספורטאי העמק יוכלו לקבל שירות משלים מהמועדון שלנו בכל מיני דברים והספורטאים יוכלו לקבל שירות והשלמה מענפים אחרים שפועלים באזור".

2 צפייה בגלריה
אלף וענתבי. בונות משהו שלא היה
אלף וענתבי. בונות משהו שלא היה
אלף וענתבי. בונות משהו שלא היה
(צילום: גיל נחושתן)

מה הכי חשוב לכם שייצא מהפרויקט הזה?
ענבתי: "הראשון, שיהיו פה כמה שיותר ספורטאים שיחוו ספורט מקצועי-תחרותי ולא כדבר עממי. שזה יהיה עבורם כלי חינוכי, מעצים ועוצמתי כדי שהם ייצאו מפה עם כלים לכל החיים. השני, שהמועדון שלנו ייצא ספורטאים לרמות הגבוהות".
למה אתן מכוונות?
ענתבי: "אלופי ישראל ונציגים באולימפיאדה".
אלף: "אנחנו לא ממצמצים".
לבנות ספורטאים מצליחים זה עולה הרבה כסף?
אלף: "יש לנו תקציב של 400 אלף שקל שאנחנו מקבלים מהמדינה. זה מעט מאוד. כי הרוב הולך לכח אדם. אנחנו עכשיו בחשיבת עומק איך לבנות את הדבר הזה גם ברמה כלכלית. אנחנו בסוף גוף חינוכי. ברור שאם יהיה פה תלמיד שיש לו פוטנציאל אולימפי אבל אנחנו לא נוכל לתת לו את המעטפת להמשיך ולהתקדם לא נמנע ממנו לעבור למשל לוינגייט".

מודל ידידותי

המודל של אלף על פיו המועדון הרב-ענפי בויצו יעבוד מדבר על תרבות ספורטיבית שתתחיל מגיל קטן. המודל הזה יבוא לידי ביטוי בכל ענף שיוקם ויכלול – מאמן ברמה הארצית, משטר אימונים מצוין, מעטפת של חום ואהבה וקשר עם ההורים. "זה מודל ידידותי, מחבק ומחזק", הבהירה אלף, "מצד אחד תהיה משמעת ברזל ואימונים מוקפדים ומצד שני כל הזמן נראה את הספורטאי – נחבק ונטפח אותו. להיות מקצוענים ללא פשרות יחד עם מעטפת שתיתן העשרה".

קראו גם:

מרוצות מאיך שזה מתקדם עד עכשיו?
ענתבי: "אני מרוצה מההתקדמות אך יחד עם זאת אני כל הזמן מביטה אל האופק וחותרת אליו. יש לנו המון עבודה בהמון היבטים. אין לנו פה מתקנים לכל ענף שנרצה. אנחנו עכשיו מייצרים בסיס טוב וחזק לאקדמיה. אני לא בונה שייצא מפה ספורטאי לאולימפיאדה הבאה, אבל בעוד 10 שנים בוודאי שנרצה שזה יקרה".
אלף: "השאיפה שלנו היא להיות גורם משמעותי בעולם הספורט באזור. יחד עם זאת אני רוצה להיות מודל של חברה מגוונת בריאה. שתהיה פה תרבות ספורט שאין באף מקום".