הסמל לשחרור טבריה, תותח הנפוליאונצ'יק המפורסם, סובל מהזנחה מתמשכת. התותח העתיק שלקח חלק חשוב במלחמת העצמאות ומוצב באנדרטה בכיכר רבין (רסקו) במרכז העיר, סובל מפגעי הזמן, חישורי הגלגל שלו התפרקו והוא זקוק לעבודת שימור דחופה.
3 צפייה בגלריה
תותח הנפוליאונצ'יק
תותח הנפוליאונצ'יק
תותח הנפוליאונצ'יק
(צילום: חיים חצב)

ההיסטוריון ומספר הסיפורים הטברייני חיים חצב שם לב השבוע למצבו של התותח ונחמץ ליבו: "כשאני רואה את הסמל של טבריה נרקב ואף אחד לא מטפל בו, זה מרגיז אותי. משקיעים בטבריה מיליונים בפרויקטים מתוך כוונות טובות, אבל לא דואגים לתחזוקה שלהם".

3 צפייה בגלריה
ההיסטוריון הטברייני חיים חצב
ההיסטוריון הטברייני חיים חצב
ההיסטוריון הטברייני חיים חצב
(צילום: פרטי)

ביום העצמאות 1956 נחנכה אנדרטת התותח לאחר שמשה דיין החליט כרמטכ"ל להקים שורה של אנדרטאות לזכר הנופלים במלחמת העצמאות. תותח הנפוליאונצ'יק היה אחד מחמישה תותחים שיוצרו ב-1916 ויובאו במיוחד בצרפת על ידי שאול אביגור מקיבוץ כנרת כמה חודשים לפני קום המדינה. התותחים הגנו על קיבוצי הדגניות ועל קיבוץ גשר במהלך מלחמת העצמאות. "מי שהסיר את הלוט מעל התותח היה יעקב אמסלם ז"ל, גזבר עיריית טבריה באותם שנים ואב שכול שבנו נהרג בקרבות בעמק הירדן", סיפר חצב, "להקת פיקוד צפון הופיעה באותו יום ותזמורת צה"ל ניגנה את 'התקווה'. הנופשים שהיו מגיעים לטבריה בשנות ה-50 עד שנות ה-70 היו מצטלמים ליד התותח. זה היה הסמל של העיר. בכל שנה ביום לשחרור טבריה המצעדים יצאו מאנדרטת התותח שהיה סמל לגבורה והסמל לעיר טבריה - העיר העברית הראשונה ששוחררה".

3 צפייה בגלריה
תותח הנפוליאונצ'יק
תותח הנפוליאונצ'יק
תותח הנפוליאונצ'יק
(צילום: חיים חצב)
קראו גם:

כשני עשורים לאחר מכן האנדרטה עברה שיפוץ חיצוני, בעיקר בבסיס האבן שלה על ידי משרד הביטחון ומאז במשך כ-50 שנה לא נעשתה בו עבודת שימור. יש לציין כי בזכות מאמציו של חצב הוחלף לפני כשני עשורים השלט מתחת לאנדרטה, שהיה כבר חלוד. "כמו שהם דאגו לשלט עכשיו אני מצפה שידאגו גם לתותח. צריך לתת לו את הכבוד הראוי".
מעיריית טבריה נמסר בתגובה: "העיר בת למעלה מ-2,000 שנות מורשת והיסטוריה מרשימה. העירייה ידעה ועודנה יודעת לכבד ולהאיר את ההיסטוריה שלה בזרקור גדול ובהמון גאווה. בהמשך לפניית העיתון נבדוק את הנושא ובוודאי שנפעל לטיפול ולשימור ראוי לתותח שהוא סמל לשחרורה של טבריה".