החלום של אביב יצחק היה להיות ראש העיר הבא של טבריה. בגיל 28 הוא רצה לכבוש את הכסא של האזרח מספר אחת בעיר, אבל החיבור של יוסי נבעה עם החרדים לא השאיר לו שום סיכוי. יצחק, שרק לפני שנה נכנס לפוליטיקה, יהיה סגן ראש העיר בחמש השנים הבאות.
4 צפייה בגלריה
אביב יצחק
אביב יצחק
אביב יצחק
(צילום: אביהו שפירא)

כפי שזה נראה עכשיו הוא הולך להיות יד ימינו של נבעה, בן בריתו הפוליטי, שעתיד העיר תלוי בשיתוף הפעולה ביניהם. אם ידעו להסתדר ביחד, ליצחק יש שלושה מנדטים במועצת העיר, יש סיכוי גדול שנראה תפנית היסטורית בהתפתחותה של עיר הכנרת.
מי שמכיר את יצחק, שעד לפני חודשיים לחם בלב רצועת עזה, יודע שהוא אחד שבא לעבוד. מאחורי החיוך הכובש, הנחמדות והקסם האישי מסתתרת אישיות של אדם אמביציוזי, שאפתן וחדור מטרה, שרוצה להחזיר את טבריה לימיה היפים. לכן גם החליט לקחת לידיו את הטיפול בנושאים משמעותיים ורגישים - חינוך, ספורט, קידום עסקים, תרבות וצעירים. כמו כן הוא יעסוק גם בתחום המוכנות לחירום שמאוד משמעותי בתקופה הזו של המלחמה ויתרום מניסיונו כרס"ן במיל'.
צובט לך שאתה לא ראש העיר?
"אני אדם מאוד פרקטי. היינו מכוונים כולנו ליום הבחירות, הציבור אמר את דברו וביום שאחרי אנחנו מסתכלים קדימה איך אנחנו יכולים לשרת את הציבור. אין ספק שעשינו הפקת לקחים ואנחנו נלמד להבא ויש פה הרבה מאוד גורמים שהשפיעו כמו המלחמה ואחוז הצבעה נמוך. בסוף מה שחשוב שהציבור יצא לבחור. בהסתכלות שלי אני חושב שהגענו להישג אדיר. בפרספקטיבה האחרונה במערכות הבחירות האחרונות מעולם לא היה מועמד שהתחיל מאפס והגיע משום מקום ובתוך טווח של שנה הצליח להגיע להישג של שלושה מנדטים ומעל 5,000 קולות לראשות העיר".
אז עוד חמש שנים שוב תתמודד לראשות?
"כששאלו אותי על קמפיין הבחירות הזה לא ידעתי להגיד שאני אהיה בבג"ץ ולא ידעתי שתהיה מלחמה. לכן כששואלים אותי על עוד חמש שנים אני לא יודע מה יהיה מחר. ההסתכלות שלי היא אך ורק לשותפות שיצרנו ביחד עם ראש העיר יוסי נבעה. יש לנו הרבה נושאים חשובים שהבטחנו לתושבים ואנחנו מתכוונים לעמוד בהם".

4 צפייה בגלריה
ראש העיר טבריה יוסי נבעה
ראש העיר טבריה יוסי נבעה
ראש העיר טבריה יוסי נבעה
(צילום: דוברות עיריית טבריה)

תגדיר לנו את החיבור שלך עם יוסי נבעה?
"חיבור טוב. ניהלנו משא ומתן במשך שבועיים, השיחה היחידה שהייתה לי עם יוסי במו"מ הייתה סביב עקרונות וקווי יסוד. הגענו להבנה ששנינו רואים את טבריה באותה צורה. אני רואה בחברות שלנו בקואליציה תפקיד מאוד חשוב, כי אנחנו בסוף מייצרים את האיזון. בהסתכלות שלי אנחנו שומרי הסף של טבריה וכדי שטבריה תישאר כמו שאנחנו מכירים ואוהבים חשוב שנהיה בפנים".
כמה חופש פעולה נבעה נותן לך?
"את זה אנחנו נגלה תוך כדי הדרך, אבל אני חושב שאנחנו רואים את הדברים עין בעין. הוא בא מתפקידים ביצועיים אז הוא מבין שברגע שהוא נותן למישהו סמכות הוא רוצה לתת לו את חופש הפעולה לעבוד. עכשיו חובת ההוכחה היא עלי ועל יוסי".

גיוס כספים

תיק החינוך הוא אחד התיקים המשמעותיים והמשפיעים בעירייה. יצחק מבהיר כי הוא לא מתכוון לחולל מהפכה בחינוך, אבל כן לפעול לתיקון הליקויים הקיימים ולהצעיד את החינוך קדימה.
"יש לנו בטבריה מערכת חינוך טובה. כל מסגרת נמדדת ברגעי משבר ובמלחמה מערכת החינוך שלנו הוכיחה כמה היא טובה וכמה היא גמישה, והצליחה לקלוט למעלה מ-1,000 תלמידים מפונים. אין ספק שיש הרבה עבודה, אנחנו רוצים להוביל בעיקר את מערכת החינוך מדרגה אחת למעלה, להתעסק יותר במצוינות ובהרחבת אופקים. מצאתי שותף מדהים לדרך הזאת - מנהל אגף החינוך אלי מאירי שהוא אדם משכמו ומעלה".
איך אתה הולך לעבוד עם אלי מאירי?
"אנחנו נעבוד יד ביד, הוא איש מקצוע מהטובים שיש לנו בטבריה. אני מעריך אותו מאוד ברמה האישית. אני חושב שהוא הוביל תהליכים מאוד טובים בשלוש השנים האחרונות ואנחנו מתכוונים להמשיך אותם יחד בשיתוף פעולה. בעיניי הפוליטיקה שחזרה למשחק לאחר שלוש שנים של וועדה קרואה, רק תעזור ותסייע לנו להגדיל עוד יותר את ההישגים במערכת החינוך. כל הפירגון מגיע אך ורק לעובדים במערכת החינוך. בשנתיים האחרונות כבר עשו כמה אירועי הוקרה לאנשי החינוך. להיות איש חינוך במדינת ישראל במציאות הנוכחית זה תפקיד מאוד קשה ולא מתגמל, זו שליחות של ממש".
אחד ממנופי הצמיחה המשמעותיים בחינוך העירוני הוא תמיכתם של קרנות פילנטרופיות שמסייעות בתקציבים ובתוכניות בעיר. קרן 'אדליס' שתרמה רבות לחינוך בעיר בתקציבי עתק ועזבה את העיר בזמן כהונתו של ראש העיר לשעבר רון קובי, השאירה תחושת החמצה. "אנחנו נפעל במלוא המרץ כדי להביא לטבריה עוד קרנות, יש לזה חשיבות עליונה כי אנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים להתבסס אך ורק על מערכת החינוך ובטח שלא על תקציב העירייה לבדו. יש לנו מערכת חינוך טובה שבשביל להפוך אותה למצוינת אנחנו צריכים עוד כספים".
בתקופה האחרונה נפוצו שמועות כי בית הספר 'ארליך' בקריית שמואל הולך להיסגר ולהפוך לבית ספר למגזר החרדי שסובל ממצוקת מבנים, יצחק מרגיע ומתחייב כי ארליך לא ייסגר וימשיך לעבוד במתכונתו הנוכחית. "אני אפעל להשאיר אותו במתכונתו הנוכחית, באותה נשימה אני אפעל לתת מענה גם לציבור החרדי, שלא יהיה מצב שיהיו חסרים כיתות או מוסדות לחרדים. בועז יוסף השאיר אחריו ירושה מכובדת עם פרויקטים שאלי מאירי ואני מכירים של תוספת מוסדות חינוך ואנחנו נקדם אותם יחד. את בית הספר ארליך הפכו לסמל, אבל מעבר לזה הוא מוסד חינוכי שיש בו תלמידים מהציבור הכללי והוא יישאר כזה".

תהליך זהיר

סוגייה בוערת נוספת בחינוך היא במבנים ישנים של בתי ספר שזקוקים לחיזוק או להריסה ובנייה מחדש כמו בית הספר נועם בנים ותחכמוני. "התחלתי ללמוד את הנושא, אנחנו ננהל תהליך התחדשות בבתי הספר הישנים. זה תהליך שנוביל בזהירות, כי אי אפשר לעשות הכל במכה אחת. בשנה הקרובה יש תוכנית שבה נראה את בתי הספר שהולכים לעבור התחדשות".

4 צפייה בגלריה
אביב יצחק
אביב יצחק
יצחק. מפרגן לאנשי החינוך
(צילום: אביהו שפירא)

אתה תפעל להחזיר את תנועת הצופים?
"בהסתכלות שלנו החינוך הבלתי פורמלי מאוד חשוב בעיר. במציאות הנוכחית ילד מתפתח הרבה יותר במסגרות אחר הצהריים מאשר במסגרת הפורמלית, לכן בכל מה שקשור לתנועות הנוער, כל מי שירצה להגיע לטבריה אנחנו נושיט לו יד וגם להיפך, אנחנו נפנה להרבה גורמים ביניהם גם לצופים כדי להביא אותם לטבריה כי אנחנו מבינים את החשיבות של תנועות הנוער".
יש עדיין בתי ספר עם אולמות ספורט ללא קירוי מלא, כמו בבית הספר 'אורט במעלה', איך תעזור להם?
"פניתי לכמה תושבים שמשחקים קט רגל באופן קבוע ודיברנו גם על שגרת התחזוקה של המגרשים הקיימים ועל תוספת של מגרשים שכל כך חסרים. יש היום אנשים בטבריה שנוסעים לשחק במגרש בגבעת אבני, זו מציאות שאנחנו לא יכולים לקבל אותה".

מהפכה בספורט

בספורט מתכוון יצחק לבצע גם כמה שינויים מרחיקי לכת ולפעול להקמת מגרשי אימונים ומתקני ספורט מפוארים בעיר. הדרישה הכי בוערת היא להקים מגרש סינטטי נוסף. כיום יש בעיר רק מגרש סינטטי אחד בשיכון ד' ובכל יום שעובר הוא נשחק. "זה רק אחד מהנושאים שמונחים על שולחני", הוא אומר, "תרבות הספורט בטבריה צריכה להשתנות ואנחנו נפעל קודם כל לייצר תשתית שתאפשר להחזיר חזרה את תרבות הספורט לטבריה. אני מדבר בעיקר על הספורט העממי".
גם לקבוצת הכדורגל חסר מגרש אימונים.
"עירוני טבריה זו סוגייה בפני עצמה. אנחנו מדברים על פרויקט האצטדיון שאנחנו מתכוונים להוציא לפועל כמה שיותר מהר. בתכנון הנוכחי של האצטדיון אין מגרשי אימונים ואצטדיון בלי מגרשי אימונים לא שווה כלום. לכן אנחנו נצטרך למצוא מקור תקציבי כדי לממן את התוספת הזאת".
מה בנוגע למרכז הספורט הימי?
"המרכז לספורט ימי אמור לעבור בשנה הקרובה שיפוץ. יש כבר כסף צבוע לטובת הנושא הזה. אני רואה את המקום הזה כפנינה תיירותית מדהימה. אמור להיות שם הרבה יותר ממה שיש בו היום. התרגלנו הרבה שנים שכל הזמן מדברים על הכדורגל, אבל יש כל כך הרבה דברים טובים בטבריה שצריך לפתח ולקדם כמו מרכז הטניס, שייט, אגרוף וכדורסל - מנעד מאוד רחב שאת כולו צריך להצעיד קדימה".

4 צפייה בגלריה
האצטדיון העירוני החדש בטבריה
האצטדיון העירוני החדש בטבריה
האצטדיון העירוני החדש בטבריה
(צילום: יובל גסר)
קראו גם:

כממונה על הצעירים איך אתה מתכוון להחזיר את הצעירים לטבריה?
"זו תהיה משימה מאוד מאתגרת. הייתי במרכז הפיס בבית הספר אורט, מרכז המצוינות של טבריה, היה שם יום יזמות שהיו בו תלמידי כיתות ח' ו-ט' מכל בתי הספר בטבריה. הסתכלתי על דור העתיד ואני אומר בסוף שלמענם אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים. יש לנו משימה להשאיר את הילדים שלנו כאן. מה שחשוב לי שמי שהיום לומד בטבריה יישאר כאן ובשביל שהוא יישאר אנחנו מתכוונים לפעול בכובע השלישי שלי בתיק קידום עסקים - לאפשר ליזמים צעירים בתחילת דרכם להקים את העסק שלהם כאן. אנחנו מדברים גם על תעסוקה איכותית שאנחנו רוצים להביא לטבריה. יחד עם ראש העיר נעבוד כדי להביא לכאן מפעלים ביטחוניים".

מעגלי שיח

יצחק מתכוון לרתום גם את חברי סיעתו מעין סמון ורונית אביב שיתרמו מכישוריהם וניסיונם לטובת העיר.
"אני מאוד מאמין בשיתופיות, רונית אביב אחראית על התרבות וישבנו ביחד לגבש תוכנית עבודה, בחודשים הקרובים אחרי שנלמד את המערכת העירונית אנחנו מתכוונים לקיים מעגלי שיח עם תושבים שהם יגידו לנו מה הם היו רוצים לראות בטבריה בכל הקשור לאירועי תרבות. מעין סמון אחראי על תחום הספורט ויו"ר הוועדה לאיכות הסביבה. אני רואה אותו עזר לעיר עם הקשרים שלו בכנסת. אנחנו פועלים באמצעותו גם להשלמת התקציב החסר לאצטדיון".
כמה תקציב חסר להשלמת האצטדיון במתכונתו הנוכחית?
"ממה שאני מכיר חסר בסביבות 20 מיליון שקל לטובת הגימורים של השלב הנוכחי. נעשה שהוא ייפתח בתחילת העונה הבאה, אבל כרגע לפי הנתונים היבשים זה יהיה מאתגר. המלחמה עיכבה אותנו מאוד בגלל העובדים שחסרים, אבל אנחנו שמים את זה בסדר עדיפויות גבוה".
יש משהו שכבר התחלת לקדם עכשיו?
"הדבר הראשון שעשיתי היה פגישה יחד עם ראש העיר וכל הגורמים שעוסקים בביטחון וחירום. אנחנו הופכים להיות עורף והמשימה שלנו בראש ובראשונה היא הצלת חיי אדם".