הפתעה במערכת הפוליטית בטבריה: אביב יצחק, בן 27 ללא עבר פוליטי אבל עם ניסיון בניהול מערכות ציבוריות, הצהיר השבוע כי הוא מתמודד לראשות העיר - הצהרה שמטלטלת את מערכת הבחירות בטבריה.
3 צפייה בגלריה
אביב יצחק
אביב יצחק
אביב יצחק
(צילום: אביהו שפירא)
אם ייבחר בבחירות שיתקיימו בעוד כעשרה חודשים הוא יהיה ראש העיר הצעיר ביותר בארץ. יצחק, טיפוס כריזמטי שיודע לדבר בגובה העיניים, הוא 'שחקן' שבא משום מקום וללא ספק מאתגר את המועמדים הקיימים שכבר הצהירו על התמודדותם. ומה בעניין הגיל? הוא מצדו חושב כי דווקא גילו הצעיר מעניק לו יתרון על פניהם.
"אף אחד לא נולד ראש עיר ואני חושב שיש לי את הכישורים והיכולות כדי לבצע את התפקיד הזה בצורה טובה", הוא אומר, "אני בא לעבוד למען התושבים ואני מביא איתי רוח צעירה שהעיר הזו זקוקה לה. אני לא מחויב לאף אחד ואין לי שלדים בארון. כששואלים איתי על הניסיון אני רק יכול להגיד שיש חבר'ה צעירים שעושים דברים גדולים ויש הרבה מאוד דוגמאות של ראשי ערים בארץ שכבר מכהנים בתפקיד וגם הם צעירים. צעיר זה יתרון".

החלטה פתאומית

יצחק נולד וגדל ברחוב בר-כוכבא בטבריה, ובתום לימודי התיכון התגייס ושירת כלוחם בחטיבת גבעתי. הוא עבר קורס מ"כים ובהמשך גם קורס קצינים וכבר בגיל 22 מונה למפקד פלוגה. בתפקיד הבא הוא שירת כקצין האג"ם של החטיבה ולאחריו בשנת 2019 פיקד על פלוגה מבצעית בגבול לבנון.
יצחק שכבר הגיע לדרגת רס"ן היה יכול לבחור במסלול קידום בצבא, אך רגע אחד במהלך השירות שינה את תוכניותיו והוא החליט כי הוא קופץ לזירה הפוליטית ומתמודד על ראשות העיר טבריה.
"הייתי מפקד הגזרה אז ברמאללה וחזרנו מפעילות מבצעית אחרי לילה של מעצרים", הוא נזכר, "הסיטואציה היתה כזו שאנחנו יושבים עם העצור בתוך הג'יפ, מתעדכנים מה קרה בזמן שהיינו בפעילות והקשר שלי שהוא גם טברייני מעדכן אותי שמדיחים את ראש העיר וממנים ועדה קרואה. לא ידעתי כל כך מה זה אומר ועדה קרואה, התחלתי לבדוק ולגשש ובמשך חודש אני מסתובב עם תחושה כזו שנקראתי לדגל. אבא שלי תמיד אמר לי 'אם אתה יכול, אתה חייב' וזה משהו שמלווה אותי לאורך כל הדרך: הרגשתי שאני יכול ובגלל זה אני חייב. התקשרתי למח"ט גבעתי ואמרתי לו שאני רוצה להשתחרר".

3 צפייה בגלריה
אביב יצחק
אביב יצחק
יצחק. בא לשנות
(צילום: אביהו שפירא)

השירות הצבאי הממושך סייע ליצחק גם להגיע לתובנות על העיר ואיך הוא מצפה שהיא תיראה. "כילד שגדל בטבריה היתה לי ילדות מצוינת ואף פעם לא הרגשתי שחסר לי משהו, אבל כשהתגייסתי לצבא הגעתי מהר מאוד לשתי תובנות: האחת, היא היתרון של המקום שבאתי ממנו. בזכות החינוך והערכים שקיבלתי בטבריה, הצלחתי לדבר בשפות שונות, לגעת בכל מיני אנשים ובעיקר בגובה העיניים ובפשטות, שזה משהו שמאוד מאפיין את טבריה, וזה היה כוח אדיר שגם עזר לי אחר כך להמשיך כמפקד.
"התובנה השנייה שהגעתי אליה היא שגדלתי כאן עם רטייה: יש עולם שלם של תוכן ומושגים שלא נחשפתי אליו, שלא נתן לי הזדמנות להחליט אם הוא מתאים לי ואם אני רוצה אותו. זו נקודה שהדליקה לי נורה. יש לי שני אחים קטנים - אחד סמל בגבעתי והקטן תלמיד בחטיבת הביניים - ושאלתי את עצמי איזה עתיד יהיה להם. חשבתי על זה שאחי לא פחות טוב מאף ילד אחר בגיל שלו, השאלה מה הוא מקבל, אילו כלים נותנים לו ואיזו תשתית שממנה הוא יכול לצמוח ולגדול שזה משהו שחסר היום בטבריה".

לדאוג לצעירים

האתגר המשמעותי ביותר לדברי יצחק איתו הוא מתכוון להתמודד אם ייבחר הוא מניעת ההגירה השלילית של הצעירים תושבי העיר שלא מוצאים בה את עתידם.
"היום כמעט אין בית בטבריה שלא תראה בו הורים מבוגרים שיש להם ילדים שמפוזרים ברחבי הארץ וכל השבוע הם בנסיעות כדי לראות את הנכדים", הוא אומר, "זו המציאות כאן, זו מעין טרגדיה מובנית שאנחנו חיים איתה בשלום, אבל אפשר לשנות את המציאות. עיר שלא יודעת לפתח את ההון האנושי שגדל בה ולייצר לעצמה דור עתיד, זו עיר שמאבדת את זכות הקיום שלה. זה האתגר הכי משמעותי שטבריה מתמודדת איתו".
הנתונים של הלמ"ס מצביעים דווקא על הגירה חיובית לטבריה.
"השאלה של אילו אוכלוסיות. האינדיקציה שלי זה חתך הגיל. אני מסתכל על שכבת הגיל שלי, שמעליי ומתחתיי, רובם לא נמצאים כאן. גם אם ביום מן הימים הם יחזרו עדיין רובם לא רואים את עצמם מקימים כאן את המשפחה שלהם. כשאמרתי לחברים שלי שאני הולך להיות ראש העיר הבא של טבריה הם לא הבינו למה אני צריך את זה. הם לא מרגישים שהם נטשו את העיר; הם מרגישים שהעיר נטשה אותם, שהיא לא סיפקה להם כלים ולא תשתית ולא נתנה להם את היכולת לפרוח ולצמוח".

3 צפייה בגלריה
אביב יצחק
אביב יצחק
יצחק. הבית בו גדל
(צילום: אביהו שפירא)

את הפתרון הוא רואה ביצירת מקומות תעסוקה לצעירים ובד בבד בליווי, הכוונה ועידוד של צעירים להקים עסקים בעיר. "כשאני בא לחבר'ה צעירים ואומר להם 'בואו תקימו כאן עסקים בטבריה', הם צריכים ייעוץ, ליווי ותמיכה ואת זה אין להם היום. זה משהו שאפשר לעשות בטווח המיידי. בטווח הרחוק אנחנו צריכים להביא אנשי מקצוע ומומחים ותעסוקה מגוונת שתתאים לדור הצעיר ולעידן הנוכחי שאנחנו נמצאים בו".
איך תעשה זאת?
"בין היתר גם להביא משקיעים ויזמים ולפתח את העיר, אבל קודם כל להתעסק בצרכים הבסיסיים שיש לתושב. זה גלגל שצריך להניע אותו ומי שיכול לעשות את זה הוא רק מישהו שבא לטווח ארוך. אני לא בא לפה לאפיזודה חולפת ולא לחפש קרש קפיצה. אני בא נטו בשביל התושבים".
מה לדעתך העוגן הכלכלי המשמעותי של טבריה? תיירות או תעשייה והייטק?
"גם פה יש שני טווחי זמן. בטווח המיידי התיירות יכולה להיות מנוף כלכלי אדיר אם נפתח אותה בצורה הנכונה, אבל אנחנו לא צריכים להיות עיר שמבוססת רק על תיירות, תיירות זה לא העתיד; העתיד של הצעירים והצעירות שלנו הוא בתעסוקה מסוג אחר ואנחנו צריכים לפתח את הכיוונים האלה. לתיירות יש מקום, אבל היא לא חזות הכול".

מוכוון מטרה

בשלוש השנים האחרונות מאז שהשתחרר מהצבא עשה יצחק עבודת שטח, וצבר קשרים כהכנה להסתערותו על הבחירות לראשות העיר טבריה.
"הייתי עסוק בצבירת ניסיון ולמידה גם במגזר העסקי כסמנכ"ל תפעול וגם במגזר הציבורי כמנהל יישוב נווה עובד וגם בלמידה מניסיונם של אחרים", הוא מספר, "נפגשתי עם ראשי ערים בכל הארץ, עם חברי כנסת ושרים בממשלות הקודמות ועם מנכ"לי משרדי ממשלה ויצרתי קשרים. אנשים אוהבים לראות אדם צעיר שיודע מה הוא רוצה ומוכוון מטרה. את האש הזאת ואת הברק שיש לי בעיניים אי אפשר לזייף. האנשים האלה יודעים להעריך את זה ובבוא היום כשאצטרך לעבוד איתם אני אדע לעשות את זה בצורה מצוינת כדי שטבריה תקבל את מה שמגיע לה".
עם מי אתה מזוהה פוליטית?
"כרגע הרשימה היא עצמאית. מי שמכיר אותי באופן אישי יודע מה הדעות שלי, אבל אני חושב שהן לא רלוונטיות לשיח סביב טבריה כי היא הדבר הכי חשוב. טבריה חשובה לי ואני מתכוון לעשות הכול למענה".
מה המדיניות שלך לגבי פתיחת עסקים בשבת?
"השבת היא חלק מהתהליך שצריך לעשות כאן, תהליך של אחדות וחיבורים וסטטוס-קוו שיאפשר לכולם לחיות כאן ביחד. אבל הנושא המרכזי הוא איך מחברים את האנשים ביחד, כי ברגע שהם יתחברו הנושא הזה יהפוך להיות הרבה פחות כואב ודומיננטי. היום פתיחת עסקים בשבת היא נושא רגיש כי משתמשים בו כדי לשים אצבע בעין לאוכלוסיות מסוימות, אבל זה לא אמור לעבוד כך. אנחנו אמורים לחיות כאן ביחד ולכן אני חושב שמאוד מוקדם לדבר על המדיניות. גם חשוב להדגיש שלראש עיר אין את הסמכות לקבוע בענייני דת ומדינה, הוא רק יכול בדרכים שונות לעודד לכאן או לכאן".

קראו גם >>>

מה דעתך על מצוקת החניה בעיר?
"אנחנו שומעים על חניון גן העיר שנסגר כשיש מצוקת חניה ולא נותנים פתרון אלא קודם מייצרים את הבעיה ואחר כך חושבים איך לפתור אותה. אנחנו התרגלנו למציאות כזו שהכול זה טלאי על טלאי, אין תכנון ארוך טווח ומה שאני מתכוון להביא לעיר הזו ביום שאבחר הוא תכנון ארוך טווח, גיוס אנשי מקצוע והחלטות אמיצות שצריכות להתקבל. צריך מישהו שיידע לראות רחב ולתכלל את כל המערכת ביחד ואני מאמין שאני אדע לעשות את זה".

תוכניות מפורטות

עד כה כבר הרבה מועמדים הכריזו על התמודדותם, אבל יצחק מתכוון לעשות הכול כדי שהוא זה שיקבל בסופו של דבר את המושכות.
תוכל לנצח כבר בסיבוב הראשון?
"מי שיקבע אלו התושבים ואני אעשה כל מה שאני יכול כדי שהתושבים ישמעו אותי, יאמינו בי וילכו אחריי. אני חושב שזה אפשרי".
יש הרבה בתים נטושים ברחבי העיר שצריכים טיפול. איך אתה מתכוון לטפל בזה?
"הצוות שלי כבר התחיל לעבוד על זה. התחלנו לרכז את כל הנתונים סביב המבנים הנטושים כי יש פה לא מעט, וברגע שיהיו לי נתונים מדויקים אני אדע להגיד איך צריך לפעול. אני יכול רק להגיד שאני משתמש במודל דומה שהתעסקו בו בירושלים סביב מבנים נטושים".
בשכונת מימוניה יש בתים נטושים ובחלק מהרחובות הפנימיים חסרות מדרכות ותאורה. אתה מודע לזה?
"כן, אני מחובר לקרקע ולשטח. אני נפגש עם המון אנשים בכל השכונות כל יום. אני בלו"ז צפוף של פגישות מהבוקר עד הלילה. אני מכיר את האתגרים והצרכים, מה שאני יכול היום לנסות ולעזור ולקדם אני עושה ובמה שלא אני בונה תוכניות מפורטות לגבי כל שכונה. יש לי נציגים שנמצאים בכל שכונה ואני רק צריך שהתושבים יאמינו בי וייתנו לי את הכוח והיכולת לשנות וזה יקרה. הסלוגן של הרשימה שהכנתי הוא 'הגיע זמן אביב', כשהכוונה לאביב חדש של פריחה - לבלוב, שגשוג ועתיד יותר טוב".
רבים שמגיעים לטבריה אומרים שחזות העיר לא מזמינה ונקייה. יש לך תוכניות בנושא?
"אני חושב שהוועדה הקרואה עושה עבודה טובה: חזות העיר השתפרה בשנים האחרונות וזו נקודת זכות, אבל עדיין אנחנו לא במקום שאנחנו צריכים וראויים להיות בו".
מה המדיניות שלך בספורט? תתמוך בקבוצת הכדורגל של העיר?
"כמובן. אני חושב שספורט ובמיוחד כדורגל מייצר גאווה עירונית. זה משהו שהיה חסר לנו בשנים האחרונות ועכשיו אנחנו רואים את זה קורם עור וגידים מחדש. בעיניי ספורט זה החינוך הכי טוב שילד יכול לקבל, זה חינוך למצוינות, למשמעת, להתמדה ולעבודת צוות וזה יהיה אחד הכלים המשמעותיים שאנחנו נשתמש בו בשביל לשפר את מערכת החינוך בעיר".
תהיה מערכת בחירות עניינית או שיהיו בה השמצות?
"אני מאוד מקווה שהיא תהיה עניינית. מהצד שלי היא תהיה עניינית, אני לא מתכוון לדבר על אחרים, אני אדבר על עצמי, על טבריה, על התושבים ועל העתיד המשותף שאני רואה לכולנו".