פרויקט גרנדיוזי ושאפתני שטרם נראה כמותו בישראל יקום בקרוב בטבריה. הפרויקט שנקרא 'עיר כנרת', בהובלת קבוצת יזמים בראשותו של היזם והקבלן הטברייני זוהר עובד, יהיה פרויקט מחולל שינוי שיציב את טבריה על מפת התיירות הישראלית והבינלאומית. עלות הבנייה של הפרויקט מוערכת בכ-2 מיליארד ו-250 מיליון שקל.
9 צפייה בגלריה
עיר כנרת
עיר כנרת
עיר כנרת
(הדמיה: טרי די ויז'ן, visoarch)
הוא יכלול כ-250 דונם של מלונאות, תרבות, נופש, מסחר ואטרקציות. כחלק מהפרויקט תוקם טיילת חדשה על הכנרת, מעיינות מרפא הנובעים מן האדמה, בתי מלון אורבניים ומלונות בוטיק, מתחמי מוזיקה והופעות, מרכז קונגרסים עצום ופארק מים לילדים. הפרויקט מחולל השינוי יתרום בין השאר ליצירת כ-2,500 מקומות תעסוקה ישירים לתושבי טבריה וימנף את העיר לגבהים שטרם ידעה כמותם. "אני מרגיש שיש לי שליחות ואני חייב לקיים אותה, זה בוער בנשמתי", אומר השבוע עובד בהתרגשות.

עירוב שימושים

פרויקט 'עיר כנרת' ממוקם ביציאה הדרומית מטבריה על צלע ההר מול חוף שקמים העירוני בקצה תחום השיפוט של טבריה. לאחרונה הוא קיבל אישור תב"ע לבנייה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה ובחודש שעבר הוצג בפני שר התיירות וראש ממשלת ישראל כמיזם לאומי מחולל שינוי והם נתנו לו את ברכתם. המדינה עתידה להשקיע בפרויקט שנכלל כחלק מתוכנית האב התיירותית של טבריה. אחרי פסח תונח אבן הפינה לפרויקט במעמד שר התיירות. הוא ייבנה במקביל בפעימה אחת ולא בשלבים וצפוי להיחנך בעוד כחמש שנים.
9 צפייה בגלריה
עיר כנרת
עיר כנרת
עיר כנרת
(הדמיה: טרי די ויז'ן, visoarch)
את הקרקעות עליהן ייבנה הפרויקט קנה היזם וראש עיריית טבריה לשעבר זוהר עובד כבר ב-1995 כחלק מחזונו לפתח את טבריה וכעת, לדבריו, הבשילו התנאים להוציא את הפרויקט לדרך. "זה חזון שאני לא יכול לחיות בלי שאקיים אותו", אומר השבוע עובד שמתקשה להסתיר את התרגשותו, "אנחנו רגע לפני היציאה לדרך. לא היה דבר כזה מעולם, זו העיר החדשה של טבריה, לכן קראנו לה 'עיר כנרת'. היא שייכת לטבריה אבל היא משתפת את כל המועצות מסביב. זה מתחם אחד שיש בו הכל, שיהפוך את טבריה למרכז תיירות ואמנות עולמי, מרכז שימשוך אליו מיליוני מבקרים בשנה. הסיפור הייחודי של 'עיר כנרת' שאין כמותו במזרח התיכון הוא עירוב השימושים; זו בעצם עיר שיש בה שימושים שונים של נופש ובילוי ותרבות. זה לא מלון לבד, זה לא קניון לבד, זה הרבה יותר".

מוזיקה ואופרה

הערך המוסף של הפרויקט החדש הוא המוזיקה; הפרויקט יכלול תיאטרון ענק שיכיל כ-7,000 מקומות ישיבה ומסביבו ייבנה מלון וכן מרכז קונגרסים ענק בשטח של 5,000 מ"ר.
"אנחנו בעצם מעבירים לטבריה את מרכז הכובד המשקלי של המוזיקה הישראלית והבינלאומית שקשורה לישראל", אומר עובד. "מפיק העל יוני פיינגולד שהוא אבי המוזיקה ההפקתית של מדינת ישראל שהמציא את הרעיון של מועדוני הזאפה מעורב בפרויקט שלנו. מה שאנחנו עושים הוא ברמה הרבה יותר גבוהה ממה שקיים בשטח כרגע במדינת ישראל. מעבר לתיאטרון, שהוא ייחודי בכך שיש בתי מלון צמודים אליו במרחק הליכה, יהיה כאן מרכז של מוזיקה ואופרה כמו של זאפה אבל הרבה יותר משוכלל. מה שיש כאן זו הקדמה הכי משוכללת במזרח התיכון. התיאטרון יהיה מכוסה והקירוי שלו יהיה מלון. הוא יהיה בעצם מלון-תיאטרון, אתה בא למלון, שוכר חדר ורואה את ההופעה ב'לייב' של הזמר מהמרפסת. זה כמעט שלא קיים בעולם ובוודאי שלא במזרח התיכון".
9 צפייה בגלריה
עיר כנרת
עיר כנרת
מסחר
(הדמיה: טרי די ויז'ן, visoarch)
מרכז הקונגרסים החדש שייבנה יוכל לקחת מאילת את הבכורה בכל הנוגע לאירוח של ועדים וארגונים. "אנחנו רוצים להביא את כל הארגונים לטבריה כמו עורכי דין, רואי חשבון, אנשי ביטוח ורופאים וכן הלאה", אומר עובד, "היום בשביל לרדת לאילת צריך לפנות שלושה-ארבעה לילות ולטבריה אפשר להגיע ללילה אחד וגם לבוא ולחזור באותו יום. זה לא רק שיש לך מרכז קונגרסים מטורף מולטי-מתקדם עם כל שירותי ההסעדה וכן הלאה; יהיו גם אטרקציות לילדים שכוללות בתי קולנוע, באולינג, משחקיות וג'מבורי ושעשועי מים. בתוך בתי הקולנוע תהיה אפשרות לעשות מולטימדיה לתיירות הצליינית שלא נשארת מספיק בטבריה, הם יכולים לקבל תחושה בחמשת החושים של סיפורי ישו וכל סיפורי התיאולוגיה הנוצרית".
9 צפייה בגלריה
עיר כנרת
עיר כנרת
לא היה כדבר הזה
(הדמיה: טרי די ויז'ן, visoarch)
בתי המלון שיכללו כ-1,000 חדרים לצד כמה מלונות בוטיק ודירות נופש יהיו בדרגות שונות בעיקר ברמה של חמישה כוכבים וגם ארבעה כוכבים. קהל היעד הוא התיירות הישראלית לצד תיירות בינלאומית ותיירות צליינית. "אני חושב שתגיע תיירות בינלאומית במיוחד לעיר כנרת כי זה פרויקט ייחודי", מסביר עובד, "יהיו בו שני גשרים - אחד מהם לחוף שקמים שיהיה בקורלציה עם הפרויקט. אנחנו בעצם מספקים גם חוף של מים קרים וגם מים תרמו-מינרליים. נוסף על כך תחודש אמת המים ההיסטורית 'אמת ברניקי' שהביאה מים לטבריה בתקופת הרומאים ותהיה משומרת בחלקה".

תקווה לאמנים

פרויקט עיר כנרת יכלול על פי התכנון שלוש שדרות שאורך כל אחת מהן קרוב לק"מ: השדרה התחתונה הצמודה לכביש 90 ולחוף הכנרת ממנה ייבנו שני גשרים לחוף; השדרה האמצעית תיקרא 'שדרת הכוכבים' ותכלול את היכל התהילה לזמר הישראלי והשדרה העליונה שתפנה לכיוון בתי המלון. "בשדרת הכוכבים תהיה הנצחה לכל המלחינים, הפזמונאים והכותבים של הזמר הישראלי", מסביר עובד, "השדרה תכלול מוזיאון ואת טביעת הידיים של הכוכבים שייבחרו בוועדה ממלכתית כך שזכרם יהיה לעתיד לבוא לדורות הבאים. מעבר לכך אנחנו רוצים להביא את כל תחומי האמנות, הפיסול והציור לתערוכות שיוקמו פה ויהיה להם כאן מקום".
9 צפייה בגלריה
עיר כנרת
עיר כנרת
הקפדה על עיצוב מרשים
(הדמיה: טרי די ויז'ן, visoarch)
השדרה המרכזית תכלול כמה במות קטנות כאשר בכל 100 מטר תוקם פיאצה עם ציוד חשמלי וציוד הגברה כך שכל אמן יוכל להופיע בספונטניות בפני הקהל. "הדבר הכי חשוב מבחינתי הוא לתת תקווה לאמנים הצעירים שניחנו בכישרונות שיופיעו בבמות האלה ולאמנות בכללותה ולא רק שירה, אלא גם משחק, פנטומימה, תיאטרון וכדומה. תהיה גם הפקה תמידית מתמשכת שנותנת כל הזמן הופעות. אנחנו מדברים על 100 מופעים בשנה מינימום של גדולי זמרי ישראל".
9 צפייה בגלריה
עיר כנרת
עיר כנרת
אלפי מקומות עבודה
(הדמיה: טרי די ויז'ן, visoarch)
בשדרת המסחר ייפתחו מסעדות גורמה ואפילו מסעדות מישלן בסמוך לבתי המלון. "תהיה כאן כמות אדירה של מסחר כשבעצם בתי המלון הם חלק מתוך הפונקציה הזו. לכל בית מלון יש ספא של מים חמים שנובע מהקרקע וממקורות המים של חמי טבריה שהם אותם מקורות מים של המתחם שלנו, מים תרמו-מינרליים עם סגולות המרפא הידועות שלהם.
הפרויקט יוגדר כפרויקט ירוק עם מינימום פגיעה בטבע. "יש כאן ערכי טבע וזה יהיה פרויקט ירוק טהור עם השבת המים להשקיה, חשמל פוטו-אלקטרי ועם מינימום פליטת פחמן שזה הדבר החדש בבנייה".

לממש את החזון

הפרויקט יהיה מחולל שינוי בעיר ויספק כמעט 3,000 מקומות תעסוקה ישירים ועוד כ-1,200 מקומות תעסוקה עקיפים. נוסף על כך עיריית טבריה תרוויח מהפרויקט שייבנה בשטחה כ-17 מיליון ארנונה לשנה, המהווה תוספת 13 אחוז לשומה.
9 צפייה בגלריה
עיר כנרת
עיר כנרת
בירת המוזיקה של המזרח התיכון
(הדמיה: טרי די ויז'ן, visoarch)
על פי ההערכות, הפרויקט יספק מיליארד ו-360 מיליון שקל הכנסות ישירות ועקיפות בשנה וכ-100 מיליון שקל הכנסה למדינה ישירות ממסים. על פי הצפי יתארחו בבתי המלון כ-600 אלף איש ותרומתם הכוללת תעמוד על כמעט 5,700 שקל ל-2.9 לילות בממוצע. "זה משנה את טבריה ומוציא אותה מעבדות לחירות. זה יצירת עתיד חדש לסובב כנרת ולטבריה", אומר עובד בסיפוק, "יש 105 אלף מ"ר מאושרים לבנייה מיידית שכבר שולם עליה היטל השבחה. זה שטח עצום כמו חלק מהעיר התחתית שלנו".
מה הניע אותך לעשות דבר כזה?
"אני דור שביעי לטבריה. זה דבר שבוער בעצמותיי והוא יישמע אולי בנאלי, אבל אני נדרתי נדר לעצמי שטבריה תעמוד על רגליה ותהיה עיר מובילה בישראל בכל מה שקשור לתיירות ונופש. עיר שיכולה לתת איכות חיים לתושבים שלה. כשאני בחרתי להתמודד על ראשות העיר זה לא היה כי באתי מעולם העסקנות והפוליטיקה, באתי מהוני ומכספי ומתוך לבי ונשמתי למען העיר. כשסיימתי את עשר שנות שירותי למען העיר ולא רציתי להמשיך יותר זה היה מתוך כאב גדול מאוד. חשבתי שלא הגעתי לייעודי באופן מלא ועכשיו אני בא מהכיוון של היזמות במטרה ראשונה שהפרויקט הזה יקום. מבחינתי זו הצוואה שלי - לסיים את החיים שלי כשהפרויקט הזה קיים".
מהי טבריה בשבילך?
"הנשמה, החיים, הכל. זו עיר אבותיי ואני מכיר את ההיסטוריה שלה על בוריה. אני לא עושה את זה בשביל כבוד או הערכה, היזמים השותפים איתי באדמות וביזמות הענקית הזו אמרו לי שאני צריך להוביל את הפרויקט הזה כי אף אחד לא מבין יותר ממני מה צריך להיות פה".
9 צפייה בגלריה
עיר כנרת
עיר כנרת
דירות מגורים
(הדמיה: טרי די ויז'ן, visoarch)
מי השותפים שלך?
"גיל ורדי, זלמן יליזרוב ורוני פלד. אנשים חזקים ברמה כלכלית עם יכולת גבוהה".
מה שכנע אותם להיכנס לזה?
"החזון, ההתרגשות. יש לי מומחים ואנשי תכנון בשני מעגלים. מעורבים כאן אנשים מהשורה הראשונה בישראל, לדוגמה בתחום המסחר מעורב ארנון תורן שהיה מנכ"ל עזריאלי שהוא האורים והתומים בתחום המסחר ויוני פיינגולד, איש ההפקות הכי גדול. מתוכננות גם הפקות בסדר גודל של אירועים עד 40 אלף איש שיהיו בשטח העליון של הפרויקט שיושב למרגלות ההר העליון. אנחנו מדברים על תחרות עם גני יהושע. טבריה הולכת לקבל אירועים גדולים ברמה הארצית, אנחנו מתחרים במרכז".
איפה יהיו החניות?
"יהיו אלפי חניות בפרויקט וחניות נוספות של 'חנה וסע'. אנחנו יודעים את התקנות והתהליכים. אני לא שם חניות לפי התקן, אנחנו בונים חניות לפי הצורך. יש כאן עוד הרבה דברים שצריך להתמודד איתם, אני לא נאיבי ולא פתטי".
9 צפייה בגלריה
עיר כנרת
עיר כנרת
אמת המים
(הדמיה: טרי די ויז'ן, visoarch)
אי אפשר לפספס את ההתרגשות שניכרת בכל נים ונים של עובד מהפרויקט הגרנדיוזי. "השקעתי את כל חיי בפרויקט הזה והוצאתי עליו הרבה כסף", הוא אומר לסיום, "אני חוגג בספטמבר 65, אבל אני לא יוצא לפנסיה. אני רוצה לעזור לטבריה בכל דרך וזו הדרך להוביל אותה למקום שהיא צריכה להיות בו. אנחנו שומעים כל כך הרבה לאורך השנים שטבריה לא מימשה את הפוטנציאל שלה ומאשימים את כולם והנה כאן יש חזון שהולך לממש את הפוטנציאל של העיר, ייתן פרנסה ויחזיר את הצעירים שעזבו למרכז הארץ".