בבית הספר נעם מוריה בעפולה נפרדו מקלמן מוסקוביץ' ז"ל שהלך לעולמו בגיל 71. מוסקוביץ', בוגר בית הספר, הופיע לפני כשנתיים בפני התלמידים בכיתות הבוגרות וסיפר את סיפורו האישי. מאז ועד יומו האחרון הוא פעל כידיד התלמידים בבית הספר.
1 צפייה בגלריה
קלמן מוסקוביץ' ז"ל
קלמן מוסקוביץ' ז"ל
קלמן מוסקוביץ' ז"ל
(צילום באדיבות נועם מוריה)

הרב עדי גבר, מנהל בית הספר נעם מוריה סיפר על החיבור המיוחד שנוצר לאחר שנים בין מוסקוביץ' ז"ל לבין בית הספר: "יום בהיר אחד קלמן יצר איתי קשר. הוא אמר לי שהוא מבקש לסגור מעגל ושהוא יודה לי אם אתן לו את הבמה להביא את סיפורו בפני הצוות. ואז בהחלטה משותפת החלטנו להעביר אותו גם בכל הכיתות של התלמידים הבוגרים".
לדברי המנהל, מוסקוביץ' ז"ל סיפר בפני התלמידים בקול חנוק מהתרגשות ועם דמעות בעיניים את סיפורו שהיה 'תלמיד שקוף' בבית הספר מוריה שכמעט הידרדר לפשע מפני שאף מורה ואף תלמיד לא ראה את מצוקתו ודבר זה השפיע עליו גם בהמשך חייו. "הוא סיפר גם שאחד המורים אמר לו מילים קשות שפגעו לו בדימוי העצמי, משהו שליווה אותו לאורך הרבה שנים. עד שבסופו של דבר הוא קיבל החלטה שהוא לא מוותר לעצמו", סיפר מנהל בית הספר, "הוא תיאר שהוא היה קופץ מעל הגדר, הוא לא ידע קרוא וכתוב והיה לו דוד שלקח אותו תחת חסותו ולימד אותו. באיזשהו שלב בחיים, הוא הבין שאם הוא לא יעשה משהו הוא לא יצליח להתקדם".

קראו גם:

איך הילדים הגיבו לסיפור?
"הוא מאוד נכנס להם ללב. הוא גם יזם אחר כך תיבת פניות להנהלה ולאנשי הצוות שהוצבה ליד המשרד שלי, מתוך אמירה שגם אם אתה מתבייש להגיד את הדברים, לפחות תכתוב אותם כדי שמישהו יראה אותם. זו יוזמה מאוד ברוכה".
לאחר מכן המשיך מוסקוביץ' ז"ל להתנדב בבית הספר מטעם עמותת 'ידיד לחינוך' ובשבוע שעבר הוא הלך לעולמו. "הוא תרם לנו המון. הוא לא הספיק להתנדב הרבה מפאת מחלתה של אשתו והוא נאלץ להיות לידה. זו אבדה כואבת לבית הספר, הסיפור שלו נגע בנו מאוד חזק וכששמענו שהוא נפטר זה היכה גלים בבית הספר".