משבר בשוק המשרדים בעפולה: בתקופה האחרונה העיר עפולה רוויה בשטחי משרדים שמוצעים להשכרה או למכירה אשר אין להם דורש, המחירים נחתכו בחדות והפתרון למשבר לא נראה באופק.
1 צפייה בגלריה
בניין המשרדים שבנה פיני אזולאי
בניין המשרדים שבנה פיני אזולאי
בניין המשרדים שבנה פיני אזולאי
(צילום: יניב אזולאי)

"השכרתי משרדים ב-50 שקל למ"ר והיום אני שומע שמשכירים ב-25 למ"ר", אמר הקבלן העפולאי פיני אזולאי, "הקבלנים מבקשים רק שישלמו את המיסים והם מחכים עד שיעבור זעם. כרגע אין מקום לבנות עוד משרדים בעפולה, אולי בעוד כמה שנים שעפולה תתפתח ויהיו שכונות חדשות זה יהיה כלכלי".
גם עו"ד ונוטריון אלדד סורק, המתמחה בדיני מקרקעין ונדל"ן, ניתח את שוק המשרדים בעפולה: "הייתה תקופה שבנו בעפולה משרדים יותר ממגורים כי חשבו שמשרדים יותר ילך. זה היה בתקופת טרום הקורונה ועכשיו יש יותר מדי משרדים. השוק מוצף ויש המון משרדים למכירה או להשכרה".
כיום ישנם אלפי מטרים רבועים של משרדים בעפולה שעומדים ריקים ולא מושכרים, המשבר ניכר בעיקר באזור התעשייה ברחוב המלאכה. "יש ארנונה שגובים בפועל בכל חודש שהנכס לא מושכר, מה שגורם הפסדים משמעותיים לבעלי הנכסים", הוסיף סורק.
הקבלן פיני אזולאי בנה אף הוא בניין משרדים מול הקניון בעיר, לשמחתו הוא הצליח למכור את כולו, אך הוא לא ממליץ לקבלנים לבנות בתקופה הקרובה בנייני משרדים בעיר. "לשמחתי סיימתי את הבנייה לפני שלוש שנים ואני נמצא במקום אטרקטיבי עם לוקיישן טוב. בגלל שהיה לי מקום עם רמת גימור גבוהה, אנשים באו וקנו. אבל יש הרבה משרדים שגם אם יתנו סטנדרט גבוה, אין ביקוש. עכשיו גם ברובע יזרעאל הולכים לבנות כמה אלפי מטרים ואני לא יודע מי יקנה את זה".
איך אתה מסביר את המצב?
"הייתה תקופה שרובע יזרעאל היה מוצף בבנייה, היו מלא שלטים של שכירויות בכל רחבי העיר והיו הרבה דירות פנויות. אנשים ראו שלא הולך להם כל כך בדירות ומי שהיה לו שטח אדמה בנה בניין משרדים. הרבה קבלנים בנו בנייני משרדים וגם אני בניתי את בניין המשרדים מול הקניון. עכשיו יש יותר מדי היצע, מי שיש לו שטח אדמה ורוצה לבנות בניין משרדים לא הייתי ממליץ לו. זה בזבוז של כסף כרגע".

קראו גם:

המתווך העפולאי עמי אזולאי מחזק את הניתוח שמשהו לא טוב קורה בשוק המשרדים בעפולה. "בנו יותר מדי משרדים והשוק הזה מאוד בעייתי היום", חידד אזולאי, "יש היצע מטורף גם מבחינת שכירות וגם מבחינת מכירה. יש לא מעט משרדים פנויים היום בכל אזור בעיר".
מה המשמעות של זה? זה גורם לירידת מחירים?
"כן, משרדים שנמכרו במחיר של 8,300 שקל למ"ר נמכרים היום ב-7,000 שקל למ"ר. גם במשרדים שמוצעים לשכירות יש פרויקטים שהבעלים מציעים שכירות לפרק זמן די ארוך רק במטרה ולהביא שוכרים כדי שהם לא יצטרכו לשלם את עלויות הארנונה".
מה צריך לעשות כדי שהשוק יתאזן?
"רק הזמן יעשה את שלו. צריך לחכות עד שהכול יתאכלס. כרגע אין הרבה פרויקטים חדשים של משרדים, זה משהו שיתאזן, אבל זה ייקח זמן. אני מעריך שבעוד שנה וחצי-שנתיים השוק יחזור לקדמותו".