היסטוריה במערכת החינוך בעפולה: בית הספר הראשון בעיר אוהל מאיר, שהחל את פעילותו בשנת 1925 תחת השם '"המזרחי" ושייך לזרם הדתי־ממלכתי, פותח דף חדש בתולדותיו כשב־1 בספטמבר 2022 יעבור למבנה חדש, שנבנה במהלך השנה האחרונה, באותו מתחם בו נבנה לראשונה לפני כ־ 90 שנה.
6 צפייה בגלריה
בית ספר אוהל מאיר החדש
בית ספר אוהל מאיר החדש
בית ספר אוהל מאיר החדש
(צילום: עיריית עפולה)
כזכור, לפני יותר משנה הרסו את המבנה הישן שבו למדו אלפי תלמידים במשך עשרות שנים ובמקומו בנתה העירייה בשיתוף משרד החינוך בית ספר מודרני בעיצוב ייחודי.
"ההתרגשות לקראת פתיחת שנת הלימודים היא בשיא", מודה מנהל בית הספר אבנר קובי (47) מהושעיה, שמתחיל את שנתו השמינית כמנהל, "אנחנו נכנסים למבנה שמותאם לפדגוגיה של המאה ה־21. עשו פה תכנון ברמה הגבוהה ביותר. חשבו פה על הכול. החלל החדש מייצר אווירה נעימה. עיריית עפולה ומשרד החינוך לא חסכו פה. השקיעו כספים ביד רחבה למען התלמידים. הגיע הזמן שילדי אוהל מאיר ילמדו בבית ספר ברמה של ליגת העל".

6 צפייה בגלריה
אוהל מאיר שנת 1926, אז נקרא בית ספר מזרחי
אוהל מאיר שנת 1926, אז נקרא בית ספר מזרחי
אוהל מאיר שנת 1926, אז נקרא בית ספר מזרחי
(צילום: מאוספי ביתמונה, אלבום דושניצקי)

המבנה החדש כולל 14 כיתות אם, אחת מהן כיתת תקשורת לילדים על הרצף האוטיסטי, כיתת מחשבים ומרחבי למידה מגוונים. בבית הספר ילמדו בשנת תשפ"ג 355 תלמידים. הצוות החינוכי כולל 31 מורות ומורים. "אני גאה שיש לנו כיתת תקשורת. זו תהיה כיתה א' בה ילמדו 8 תלמידים. זה מחנך את הילדים שלנו את משנת החינוך הדתי - ואהבת לרעך כמוך, דאגה לאחר וראיית הטוב. זה להקנות להם ערכים יהודים. לעשות את הדברים ולא רק לדבר עליהם".
בחמישי הקרוב, ה־1 בספטמבר, התלמידים יתרשמו לראשונה מהמבנה החדש. "הכול נעשה למען התלמידים", הדגיש קובי, "ברגע הזה צריך להגיד תודה למפקחים של בית הספר עמי אביב ושלום אדרי, לראש העיר אבי אלקבץ ולממלא מקומו חביב פרץ ששמו את כל המשאבים שיש וכמובן למשרד החינוך. אני לא תושב העיר, אך מה שאבי וחביב עשו פה זה מהלך של פעם ב־50 שנה. אני חייב גם להודות להורי התלמידים שביחד הובלנו את בית הספר להצלחה ולזכייה בפרס החינוך הדתי הארצי".

עיצוב מיוחד

בנייתו החדשה של אוהל מאיר היא חלק מהאסטרטגיה של ראש העיר אבי אלקבץ, בקדנציה הנוכחית שלו, לשפר ולשדרג את מערכת החינוך בתחום הפיזי. במשך שנים רבות, בכל קיץ, עבר אוהל מאיר שיפוצים במאות אלפי שקלים כדי להשמיש אותו לשנת לימודים חדשה. לפני יותר משנתיים התקבלה החלטה להפסיק את שיטת הטלאי על טלאי וללכת למהלך דרמטי של בניית בית הספר מחדש.

6 צפייה בגלריה
עיצוב מסקרן
עיצוב מסקרן
עיצוב מסקרן
(הדמיה: אדר' אושרת בראון, קבוצת א.ב. מתכננים)

"אחרי שנים ארוכות של הבטחות, כשבחלקן התעלמו מהציבור הדתי-לאומי אני שמח שהצלחנו להרוס את בית הספר הישן ולבנות בית ספר חדש ומתקדם", אמר ראש העיר אבי אלקבץ, "אוהל מאיר מצטרף לשורה של בתי ספר חדשים שבנינו ובונים בימים אלה לצד 45 גני ילדים חדשים. אני מאחל הצלחה לתלמידי בית הספר אוהל מאיר בבית הספר החדש וכמובן לכל תלמידי עפולה בשנת הלימודים הקרובה".
מי שאחראית על עיצוב המבנה המיוחד היא האדריכלית אושרת בראון מקבוצת א.ב.מתכננים, שמספרת השבוע על תפיסת התכנון שליוותה את בית הספר. "הרעיון שעומד מאחורי העיצוב החדשני של אוהל מאיר הוא ליצור מרחב חינוכי המספק זוויות חדשות של התבוננות והסתכלות על העיר עפולה", הסבירה בראון, "באמצעות יצירת מבנה חינוכי בתפיסה חדשנית עם צורניות מיוחדת בחזיתות המבנה, ביקשנו לייצר נקודת מבט חדשה על עפולה בפרט ועל העירוניות בכלל".

6 צפייה בגלריה
מנהל בית הספר אוהל מאיר אבנר קובי
מנהל בית הספר אוהל מאיר אבנר קובי
מנהל בית הספר אוהל מאיר אבנר קובי
(צילום: שרון צור)

עוד אמרה בראון על עיצוב המבנה: "התלמידים והסגל שיכנסו למבנה בתחילת ספטמבר לא יישארו יותר אדישים למבנה בו הם לומדים. אנו מאמינים כי ייחודו של המבנה החדש יסייע להם בטיפוח תחושת מחויבות וזהות למקום וחיבור טוב יותר לעיר בה הם חיים. הניסיון היה לייצר פה מבנה חוויתי ומקורי שלא יהיה כעוד סתם בית ספר, אלא מרחב לימוד חדשני וייחודי, בעל חשיבות גם בזכות היותו ממוקם בטבורה של עפולה".

בית של ערכים

אהוד רזניק בן ה־82 מעפולה הוא בוגר אוהל מאיר. הוא למד בו מכיתה א' עד כיתה ח', משנת 1946 ועד שנת 1954. "כבוגר בית הספר אני מתרגש שהוא התחדש במבנה חדש ומודרני", אמר רזניק, "גם אישתי יזרעאלה בוגרת בית הספר. עברנו שם כמה פעמים וראינו את הבנייה מבחוץ. זה היה נכון להרוס את המבנה הישן שהפך להיות לא בטיחותי. אחרי שייפתח נגיע לבקר ולהתרשם. זה חשוב לנו".

6 צפייה בגלריה
אוהל מאיר
אוהל מאיר
אוהל מאיר
(צילום: שרון צור)

קראו גם >>>

על המשמעות של בית הספר בעיר הוסיף רזניק: "הוא כמו אתר היסטורי. אוהל מאיר הוא מותג חינוכי בעפולה. הוא נבנה בלב העיר, כשהעירייה, ההסתדרות, השדרה ובית הכנסת המרכזי מסביבו. זו גאווה להיות בוגר בית הספר, שחינך דורות רבים לתורה ועבודה, לאהבת הארץ ולאהבת האדם וממשיך לחנך על אותם ערכים".

6 צפייה בגלריה
מבנה מודרני עם מבט לעיר
מבנה מודרני עם מבט לעיר
מבנה מודרני עם מבט לעיר
(צילום: אדר' אושרת בראון, קבוצת א.ב. מתכננים)

ממלא מקום ראש העיר חביב פרץ, שליווה את הפרויקט ודחף לביצועו, מתרגש לקראת הפתיחה של המבנה החדש. "זה אירוע היסטורי בעיר. אני אמנם גדלתי בבית ספר מוריה בגבעת המורה, אבל ילדיי התחנכו באוהל מאיר ועכשיו נכדיי יתחנכו בו", אמר פרץ, "אומרים ש'מקום נאים מרחיב את דעתו של האדם' וזה בדיוק מה שאוהל מאיר עכשיו. הוא נבנה ברמה הגבוהה ביותר, שלדעתי אין עוד דומה לו בצפון, גם עם רמת נגישות גבוהה. חשבו על הכול כדי להעניק את התנאים הכי טובים לתלמידים ולצוות החינוכי להצליח. אני מודה לראש העיר אבי אלקבץ על שיתוף הפעולה ועל ההתעקשות שבית הספר ייפתח בזמן".