פרס העמק ע"ש סא"ל גדעון צימבל ז"ל יוענק השנה למובילי מועדוני הוותיקים במועצה האזורית עמק יזרעאל. צימבל ז"ל ממושב תל עדשים כיהן כסגן ראש המועצה ונפל בקרבות הבלימה ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. הפרס מוענק מדי שנה, מאז שנת 1975, על תרומה ייחודית באחד מתחומי החיים בעמק יזרעאל.
1 צפייה בגלריה
מובילי המועדונים עם ראש המועצה אייל בצר
מובילי המועדונים עם ראש המועצה אייל בצר
מובילי המועדונים עם ראש המועצה אייל בצר
(צילום: דוברות המוא"ז עמק יזרעאל)
חברי ועדת הפרס החליטו להעניק את הפרס למובילי מועדוני הוותיקים בעמק יזרעאל על פעילותם הענפה והמבורכת בקהילות העמק. "כל אחת ואחד מהמתנדבים פועלים להפעלת מועדון ותיקים ביישובם עבור קהילת הוותיקים מתוך תחושת שליחות עמוקה", נמסר מהמועצה, "מובילי המועדון אחראים להובלה ולהפעלה של מועדון הוותיקים היישובי לאורך השנה, במטרה לקדם את איכות חייהם של הוותיקות והוותיקים בקהילה".
מועדוני הוותיקים ביישובי המועצה החלו להתפתח משנת 2004. בתחילת הדרך פעלו כ־8 מועדונים בלבד. במהלך השנים הוקמו באופן הדרגתי מועדונים נוספים. כיום, פועלים 34 מועדונים ביישובי המועצה. את המועדונים מפעילים בהתנדבות כ־120 מתנדבות ומתנדבים ותיקים.
רשת מועדוני הוותיקים ביישובים החלה לפעול כיוזמה של אגף קהילה ורווחה ועמותת ותיקי עמק יזרעאל, במימון משרד הרווחה. "עשייתם הקהילתית של המתנדבים היא חשובה ותורמת לבריאותה ולחוסנה של הקהילה ולאושרם של התושבים", אמר ראש המועצה אייל בצר.
טובה זמל (73), שמובילה בהתנדבות את מועדון הוותיקים של מושב היוגב כבר 14 שנה, גאה בקבלת הפרס. "זו עבודת קודש לדאוג לוותיקים שלא יישארו בבית ולא יהיו בבדידות", אמרה זמל, "פתחתי את המועדון כי ראיתי את הצורך. ראיתי התכנסות של מבוגרים באחת המרפסות ומפה אמרתי שאני יוצאת לדרך. היה מבנה פנוי ושאלתי אם אפשר לנצל אותו בשעות הבוקר ויצאתי לשטח. בהתחלה עשיתי הכול לבד אבל לאט-לאט הצטרפו אליי ותיקים מתנדבים ויש פעילות מיום ראשון עד רביעי. יש לנו ממש מערכת שבועית".

קראו גם >>>

יהודית וויס-שלמה, מנהלת מועדון הוותיקים בכפר ברוך, התרגשה לשמוע שתקבל את הפרס. "מהרגע שיצאתי לפנסיה אחרי שעבדתי בהוראה 39 שנה, קיבלתי משמעות חדשה בהתנדבות במועדון הוותיקים", סיפרה, "המועדון במתכונתו הנוכחית המלאה פעיל כבר ארבע שנים. חברנו קבוצת מתנדבות שפרשו מתחום ההוראה והקמנו מועדון חדש, משופץ ויפה. היום אנחנו בשיא ההתפתחות שלנו ועוד ידינו נטויה. יש מגוון רחב של פעילויות: מעבר להרצאות ולטיולים שאנחנו עורכים, לקחנו פרויקט חדש של נתינה לקהילה, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם כמה ועדות במושב, כמו העברת שעת סיפור בספרייה וחנות יד שנייה שאנחנו מפעילים בהתנדבות. התחלנו להפעיל את הוותיקים, כל אחד עם הכישרון שלו להרצות בפני הקהל. יש לנו המון חלומות ואני מקווה שנצליח להגשים אותם בקרוב".
למה חשובה לך ההתנדבות למען הוותיקים?
"אני חושבת שוותיק זקוק למסגרת תומכת שהוא יוכל להשתייך אליה בשעות הפנאי שלו והאינטגרציה בינו לבין שאר החברים היא מאוד חשובה".
פרס העמק יוענק לזוכים ב־2 בנובמבר בערב הוקרה למתנדבי העמק וזוכי פרס העמק, המתקיים כמדי שנה, באולם המופעים ביפעת.