שש שנים חלפו מאז החל המאבק נגד הקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד בעקבות החלטת הממשלה משנת 2014, שעמק יזרעאל הוא המקום המועדף מבחינתה להקים שדה משלים לנתב"ג.
7 צפייה בגלריה
עמק יזרעאל
עמק יזרעאל
עמק יזרעאל
(צילום: שרון צור)
ומה הניבו שש שנים של מאבק? האמת, שעדיין לא קרתה פריצת דרך דרמטית או לחלופין לא התקבלה החלטה חד משמעית שהשדה לא יוקם בעמק. בפועל, חיל האוויר עדיין בשלו ולא השתכנע להסכים לחלופת נבטים, הרשויות הגדולות באזור - מגדל העמק, נוף הגליל ועפולה - לא הצטרפו למאבק, חלופת שדה תעופה בחיפה לא מתקדמת והעניין הדרמטי ביותר הוא שחברת נתיבי ישראל ממשיכה לתכנן את הקמת השדה ברמת דוד והיא אף קרובה להפקדתו בוועדת התכנון של מחוז צפון.
השורה התחתונה היא שרמת דוד עדיין נחשבת לחלופה העדיפה על המדינה להקמת נתב"ג 2. האם זה אומר שהמאבק נכשל?

זה עוד לא נגמר

המאבק נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל הוא למעשה קרב הרואי על עתידו של העמק. המקום הכפרי, החקלאי, הירוק והפסטורלי ישתנה אם יוקם בו שדה תעופה בינלאומי. אלה שמובילים את המאבק עומדים בחזית המלחמה נגד הרס העמק, כפי שהם טוענים שיקרה.
7 צפייה בגלריה
שוקי ליס
שוקי ליס
שוקי ליס
(צילום: שרון צור)
במהלך שש שנות מאבק המטה שהוקם לצורך העניין יחד עם המועצה האזורית עמק יזרעאל השקיעו המון מאמץ וכסף כדי לשנות את ההחלטה. התקיימו הפגנות, הוגשה עתירה, הוקם מטה משותף עם ראשי רשויות בנגב, נערכו פגישות עם שרים וחברי כנסת, גויסו טייסי חיל האוויר לשעבר שצודדו בנבטים, נערכו פגישות עם ראשי רשויות, נכתבו עשרות מאמרים, נחשפו נתיבי הטיסה המיועדים ואפילו הרב יצחק דוד גרוסמן, רבה הראשי של מגדל העמק וחתן פרס ישראל, גויס לקמפיין.
אך למרות כמה ניצחונות קטנים, כמו הצהרת שרת התחבורה מירי רגב כי היא רוצה שיוקם שדה תעופה בנבטים, טרם הוסר האיום. התוכנית להקמת שדה תעופה ברמת דוד עדיין נמצאת על השולחן ועל פי גורמים כאלה ואחרים זו לבסוף החלופה שתבחר.
שוקי ליס מיקנעם המושבה הוא אחד הפעילים המרכזיים במטה המאבק נגד הקמת שדה תעופה ברמת דוד. "המאבק לא נכשל כי עדיין אין אישור ממשלה להקים את השדה ברמת דוד", הבהיר ליס, "פורמלית הבחירה היא בין נבטים לרמת דוד. מבחינה לא פורמלית שרת התחבורה מירי רגב החליטה על שדה בנבטים והיו כמה פעילויות שהעבירו את הכף לכיוון חיובי. שום דבר לא גמור עד שהוא לא גמור".
לחיל אוויר יש עמדה ברורה שלא הצלחתם שש שנים לשנות אותה.
"הטענה של חיל האוויר שהשטח צפונה מנב"ג יהיה עבור טיסות אזרחיות ודרומה מנתב"ג רק לטיסות צבאיות. מדובר בנוחיות של חיל האוויר. אין פה בעיה ביטחונית משמעותית. תהיה פגיעה בשטחי אימונים אבל היא שולית לחלוטין. אנחנו מאמינים שברגע שייפתח דיון ציבורי גלוי וידונו בו כל הדברים יציגו לחיל האוויר גם את הפתרונות. יש לנו מענה מקצועי על כל טענה של חיל האוויר, אך הוא מונע ישיבה. זו מדינה שיש לה חיל אוויר ולא חיל אוויר שיש לו מדינה. אנחנו לא נוותר ולא רק בגלל העמק, אלא בגלל שזו החלטה לאומית לא אחראית ולא נכונה. בשנת 2048 בישראל יהיו 18 מיליון תושבים. איפה ניישב אותם עם לא בנגב".
7 צפייה בגלריה
שלט מחאה בעמק
שלט מחאה בעמק
שלט מחאה בעמק
(צילום: שרון צור)
ראש מטה המאבק מטעם הרשויות אלכס גן, תושב תמרת, מודה כי לא הרבה השתנה דרמטית מאז החל המאבק, אך זה לא אומר שהמאבק לא מצליח לשנות משהו. "המאבק ייכשל רק כשטרקטורים יתחילו לעבוד ברמת דוד. אנחנו עוד רחוקים מזה מאוד", אמר גן, "כשיצאנו לדרך ידענו שחיל האוויר הוא יריב נחוש ובעל העוצמות הגדולות שיש במדינה ישראל. לא חלמתי לרגע אחד שחיל האוויר יגיד סליחה התבלבלתי ובואו בכיף תעשו בנבטים שדה תעופה. כדי שחיל האוויר ישתכנע יש דרך ארוכה ועבודה קשה לעשות. או שהוא ימשיך לא להשתכנע או שלבסוף הוא יקבל הנחייה. משרד התחבורה כבר שינה דעה והיו לנו גם שיחות עם שר הביטחון בני גנץ וזה מעלה את הביטחון שלנו שמתחילים להפנים את הבעיה. מערכת הביטחון בלחץ מהעניין הזה ומבחינתה די בצדק".
נתיבי ישראל ממשיכה בתכנון. היא לא עצרה.
"עצם העובדה שנתיבי ישראל מתכננת רק את רמת דוד זו שערורייה כי הם קיבלו הנחייה לתכנן את שני האתרים ונתיבי ישראל לקחה על עצמה חופש שלא ניתן לה על ידי אף אחד לקדם רק פתרון ואני מעריך שהם יקראו לסדר".
לא הצלחתם לרתום את הרשויות הגדולות עפולה, מגדל העמק נוף הגליל. למה?
ראשי ערים מונעים על ידי פוליטיקה. אני חושב שראש עיריית מגדל העמק אלי ברדה מתחיל להפנים שיהיה לו כאוס תחבורתי וכאוס של זיהום הסביבה ורעש מטורף. הוא מחכה לראות את התסקיר הסביבתי. ראש עיריית עפולה ממש לא מבין מה הולך לקרות לו מעל העיר וכרגע הוא גם לא רוצה להבין. אבל גם הוא יראה התסקיר הסביבתי. ההשפעה של שדה בעמק על נוף הגליל חלשה. אין שם ראייה כוללת לסביבה שלהם, שיישאר להם עמק פורח לטייל בו".
מה עם חלופת חיפה יש להה היתכנות?
"יש לנו תקווה שחיפה לא יפול מסדר היום. בקלות שדה שם ייקח את כל אנשי הצפון לאירופה בשמחה ובששון. הזמנו חברת תכנון בינלאומית שבדקה את חיפה ואמרה שזה אחלה מקום לשדה תעופה".
7 צפייה בגלריה
אלכס גן על רקע העמק. "לא מתכוונים לוותר"
אלכס גן על רקע העמק. "לא מתכוונים לוותר"
אלכס גן על רקע העמק
(צילום: שרון צור)
יהודה פינסקר ממושב היוגב היה עד לאחרונה דמות בולטת במאבק. היום הוא הוריד פרופיל, לטענתו כי לא אהב את דרך המאבק. "המאבק מההתחלה לא היה צריך להציג חלופה אחת לרמת דוד אלא כמה חלופות", טען פינסקר, "עצם זה שיש לרמת דוד חלופה אחת מקטין את הסיכוי להצליח במאבק. יש אפשרויות נוספות כמו באזור צפון הנגב, יש את החלופה הימית כולל חיפה. חשוב לציין כי החלופות הנוספות היו רשומות בתכנית מתאר ארצית. צריך לקדם עוד חלופות, לבחון אותן ולהציג למה הן עדיפות על עמק יזרעאל".

לא נתייאש

בראש מטה המאבק מטעם התושבים היום עומד סא"ל במיל' גיל דייגי. לדבריו, לפני מספר שבועות הממשלה היתה על סף החלטה על הקמת השדה בנבטים, אך הכרזת הבחירות עלולה לטרוף את הקלפים. "הכרזת שרת התחבורה על הקמת השדה בנבטים הייתה הישג משמעותי שבא לאחר קמפיין ציבורי ארוך של תושבים מהנגב והעמק", אמר דייגי, "לצערנו, מי שמנע את החלטת הממשלה הוא דווקא שר הביטחון בני גנץ, מי שהכריז בקמפיין הבחירות שלו כי יפעל להקמת שדה התעופה בנבטים וישמור על העמק. בני גנץ מינה בודק חיצוני שייתן לו חוות דעת בנושא והוא עדיין מתמהמה, אבל עמידה בהתחייבות שלו יכולה להוביל להחלטה עוד בממשלה הנוכחית".
לדברי דייגי הקמפיין שהמאבק ניהל בשנה האחרונה הביא להישגים משמעותיים מול שורה ארוכה של מקבלי החלטות. "ישנו קונצנזוס בקרב שרים וחברי כנסת על הקמת השדה בנבטים, אך מול התעקשות חיל האוויר נדרשת מנהיגות אמיצה שחסרה לנו בימים אלו", אמר דייגי, "רק בימים האחרונים השלמנו שורה של חוות דעת מקצועיות שמוכיחות חד משמעית כי אמירות חיל האוויר על בעיה במרחב האווירי בדרום אינן נכונות בלשון המעטה. לצערנו, צוותי התכנון מעדיפים לא להתעמת עם הצבא ובוחרים להמשיך עם חלופת רמת דוד. כל זה ייעצר אם תהיה פה מנהיגות שתראה את התמונה הרחבה, תבחן את העובדות לעומק, תעשה את השיקול הלאומי ותקבל החלטה מושכלת".
אולי זה קרב אבוד?
"אנו משוכנעים שאפשר לנצח את המאבק הזה. ככל שעובר הזמן ברור יותר ויותר כי אין באמת פגיעה בפעילות חיל האוויר בדרום, ממדי הנזק העצום שיהיו לשדה תעופה על העמק מתבהרים ככל שצוות התכנון מתקדם וההפסד האדיר לנגב מביא רבים מתושבי הדרום להצטרף למאבק בנחישות. הוכחנו כי נבטים היא החלופה הנכונה לישראל מבחינה כלכלית, סביבתית, בריאותית וחברתית. היא בטח הנכונה ביותר לישראל מבחינת הצרכים של ענף התעופה. כל החלטה אחרת היא ביטוי של חולשה מצד מקבלי ההחלטות והיא לא תעמוד לאורך זמן. בשש השנים האחרונות הצלחנו לבלום את קידום התוכנית בפועל ואנו נבלום כל ניסיון להקים פה שדה תעופה".
7 צפייה בגלריה
גיל דייגי
גיל דייגי
גיל דייגי
(צילום: שרון צור)
דייגי ציין כי הקמפיין ממשיך גם בימים אלו בפעילות של תושבי הנגב מול כל המתמודדים בבחירות הקרובות, בשיתוף פעולה עם רדיו דרום, בשלטים בצירי תנועה ומול הקריה בתל אביב, במפגשים עם שרים וחברי כנסת, בגיוס ראשי הערים וראשי התנועות של המושבים והקיבוצים, ברשתות החברתיות, ועוד שורה ארוכה של פעולות שיכשירו את הקרקע להחלטת ממשלה על הקמת שדה בנבטים. "אין לנו את הפריבילגיה להתייאש, זו תבוסתנות שאנו לא מכירים, נתעקש על האמת והצדק וננצח את האטימות וחוסר המשילות של הממשלה", אמר דייגי.

פגישה דחופה אצל רגב

לפני כשבוע נודע למועצה האזורית עמק יזרעאל כי התוכנית להקמת שדה התעופה ברמת דוד מתקדמת. העניין יצר בהילות, שכן אם התוכנית תופקד בוועדה לתכנון במחוז צפון, השטח למעשה ייתפס על ידי המדינה ויחולו עליו תקנות 77 ו-78, שהמשמעות שלהן שכל תוכניות הבנייה סביב רמת דוד יוקפאו או לסירוגין מתן היתר בנייה באזור יצטרך היתר מיוחד של הועדה המחוזית ושל רשות שדות התעופה.
בשל כך נפגש סגן ראש המועצה שי יזרעאלי בדחיפות עם שרת התחבורה מירי רגב במטרה לעצור את המשך התכנון. בפגישה הבהירה השרה רגב לסגן ראש המועצה יזרעאלי כי עמדתה לא השתנתה ומבחינתה יש לקדם הקמת שדה תעופה בנבטים.
7 צפייה בגלריה
ראש המועצה אייל בצר
ראש המועצה אייל בצר
ראש המועצה אייל בצר
(צילום: שרן צור)
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר הבהיר השבוע שוב כי ברמת דוד לא יקום שדה תעופה בינלאומי. "לפני שלוש שנים היתה פריצת דרך במאבק כשאילצנו את מנהל התכנון לקדם תכנית להקמת שדה תעופה בדרום", אמר בצר בתשובה לשאלה מה ההישג הכי גדול של המאבק עד עכשיו, "פריצת הדרך הבאה שאני עובד עליה עכשיו היא לגרום למשרד התחבורה לקדם הקמת שדה תעופה בחיפה עם מסלול לתוך הים. אמנם לא כמו נתב"ג, אבל זה יהיה שדה אזורי לתושבי הצפון. חיפה מתאימה גם מבחינת כל התשתיות. השדה הגדול השני של המדינה חייב להיות רק בדרום".
חיל האוויר מתנגד לדרום. איך משכנעים אותו?
"שוחחתי עם אליעזר שקדי, מפקד חיל האוויר לשעבר, והוא אמר לי שניתן".
גורמים המכירים את הנושא אמרו השבוע כי הקמת שדה תעופה ברמת דוד מקודם והוא נמצא בטרום שלב ההפקדה בוועדה המחוזית בצפון, כלומר לפני הכרזה על השטח כי הוא מיועד לצרכי התוכנית. לטענת אותם גורמים, יש המון חסמים שמונעים הקמת שדה אזרחי בנבטים, אך לבסוף יתקיים דיון בממשלה ושם יתקבלו החלטות. צה"ל או חיל האוויר, על פי אותם גורמים, יצטרכו לבסוף להתיישר עם החלטות הממשלה.
7 צפייה בגלריה
עמק יזרעאל
עמק יזרעאל
עמק יזרעאל. הסנטרל פארק של המדינה
(צילום: שרון צור)
על פי גורם בנתיבי ישראל שדה התעופה ברמת דוד, אם יוקם, יהיה שדה דואלי - אזרחי וצבאי - עם מגדל פיקוח אחד בו יישבו פקח טיסה צבאי ופקח טיסה אזרחי. השדה האזרחי יכלול מסלול וטרמינל, תחנה נוספת של רכבת העמק, תחנה מרכזית לאוטובוסים ורכבת קלה, תחנת אנרגיה סולארית שתספק חשמל באופן אוטונומי למקום, אזורי מסחר, מלון לאנשי צוות, שטח להשכרת רכב ומערך כבישים חדש.
עוד נמסר מגורם בנתיבי ישראל כי משבר הקורונה קנה זמן למקבלי ההחלטות להחליט על מיקום השדה וכי התוכניות מקודמות בעצלתיים.
משרד הביטחון מסר בתגובה: "שר הביטחון הנחה על השלמת ביצוע בדיקות הנוגעות למיקום שדה התעופה המשלים לנתב"ג. לאחריהן ישלים המשרד את גיבוש עמדתו בנושא".
ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה.