ריאד שרארי, תושב יפיע, לא מבין עד עכשיו מה התרחש בעפולה בשבוע האחרון. ההפגנות ברחובות והקריאות נגד זכייתם של ערבים ישראלים במכרז הבנייה בעיר תפסו אותו בהפתעה, שלא לומר בהלם.
"עפולה ימנית, לכן המחבלים מגיעים לכאן"
"לא ציפיתי למחאה הזאת. לא ציפיתי לראות מה שראיתי מאותם אנשים", הוא אומר. "מאז שנולדתי, אני מאמין בדו־קיום. אנחנו עובדים יחד ומתפרנסים יחד. אוכלים ושותים יחד. מה זה חשוב מה הדת שלי? מה שחשוב הוא אם אתה שכן טוב".
שרארי, יועץ מס המעניק שירותים גם לבעלי עסקים יהודים, הוא אחד מתוך 48 הזוכים במגרשים. הוא ראה כמו כולם את פרסום המכרז בעיתונות, נכנס לאתר רשות מינהל מקרקעי ישראל, הוריד את הטפסים, סידר את הערבות הבנקאית והגיש את הצעתו כחוק. ואז פרצה בעיר מהומת אלוהים.
אנחנו לא גזענים מאות מתושבי עפולה הפגינו השבוע מול בניין העירייה, כחלק מפעולות המחאה שהחלו לנקוט מאז פורסמו תוצאות המכרז, ובהן שמות הזוכים במגרשים לבנייה בסגנון 'בנה ביתך' בשכונת 'מורדות עפולה הצעירה'. בכל 48 המגרשים זכו ערבים ישראלים, דבר שעורר כעס גדול בקרב תושבי עפולה.
המפגינים אומרים שטענותיהם אינן נובעות מגזענות. הם רואים עצמם כבני העיר הטוענים לזכות ראשונים על הקרקעות, שחפצים להמשיך ולהתגורר בה, תוך שיפור איכות חייהם ואיכות הדיור.
איתי כהן, מראשי מובילי המחאה, אמר השבוע: "העובדה ש־48 ערבים זכו בכל המגרשים - מבחינתי זו כפייה ואפליה. אם אני עשיתי צבא ונתתי את כל־כולי למדינה, מגיע לי לבנות את הבית שלי בעיר שבה נולדתי, גדלתי ומגדל את משפחתי. מגיע לי, ולכן אני נלחם על זה.
"מנסים בכל פעם לומר שאנחנו גזענים וזה לא נכון", מוסיף כהן. "לבקש דיור זו גזענות? לרצות לשמור על צביונה של העיר עפולה - זו גזענות? אני קונה מערבים, הרכב שלי מטופל במוסך בבעלות ערבית ורופא השיניים שלי ערבי, כך שכּל ניסיון לצייר אותנו כגזענים חוטא לאמת".
אבל את ריאד שרארי זה לא משכנע. "נגזר עלינו לחיות יחד, ועל כולנו לעבוד על זה ולהילחם באנשים הגזעניים, שלא יפגעו במרקם היחסים הטוב. לרגע אחד אני לא מתחרט שניגשתי למכרז, והמחאה הזו לא תשבור אותי. אמשיך בתהליך עד לבניית הבית. אני אזרח כמו כולם ומשלם מסים. ניגשתי למכרז הזה כדת וכדין.
"אני שואל את עצמי - לאן הגענו?" תוהה שרארי. "חבל מאוד שרק קולם של הגזענים הללו נשמע. הם חלק קטן והם לא מייצגים את דעת הקהל בעיר עפולה. כולם צריכים להבין שהדת היא עניין שבין האדם לאלוהים, ולא בין האדם לשכן שלו".
מוחמד מוקארי, מהנדס ובעל משרד לתכנון ולבנייה, היה אף הוא בין הזוכים באחד המגרשים - ובמקביל החל גם לתכנן לאחרים את בתיהם ב'מורדות עפולה הצעירה'.
מוקארי מספר כי המכרז על המגרשים בשכונה, המתעתדת להיבנות בקרוב, פוצל לשני חלקים מכורח הנסיבות. במאי 2015 יצאו למכירה 48 מגרשים והוגשו רק 21 הצעות. לנוכח העובדה שנותרו עוד 27 מגרשים, יצא מכרז נוסף - והפעם הוגשו 305 הצעות. מוקארי הגיש הצעה לרכישת מגרש בחלקה הראשון של פעולת השיווק. כל ההפגנות, לדבריו, חסרות בסיס.
"איפה היו כל אלה שצועקים היום? למה הם לא הגישו הצעות בפעם הראשונה, כשעוד נותרו מגרשים? מי שמדבר בשפה הגזענית הזו לא מייצג את המדינה וגם לא את העם היהודי. אנחנו חיים פה בדו־קיום, בונים ומייצגים יחד, ויש בינינו חברויות. כל האמירות הגזעניות הללו מיותרות ואין להן מקום.
"200 האנשים שהפגינו מייצגים רק את עצמם. יכול להיות שזה נובע מתסכול, שחלקם התמודדו במכרז והפסידו. כל הזוכים במגרשים הם אנשים משכילים וחזקים, שיוכלו לתרום לעפולה ויהיו לתפארת העיר. מי שמכניס יד לכיסו ומוציא ממיטב כספו כדי לבנות פה את ביתו בוודאי לא מתכוון לבוא לעפולה ולעשות בעיות. אנחנו נהיה שכנים טובים ונפלאים".
זכות של כולם דברי הרוכשים זוכים לתמיכה פוליטית במגזר הערבי, בין היתר מחבר הכנסת מהרשימה הערבית המשותפת, ד"ר אחמד טיבי, שאמר השבוע ל'ידיעות העמק' ו-mynet: "אני רואה בכל ההתלהמות והצעקנות נגד הזכייה החוקית במכרז דבר חמור ביותר.
"הציבור הערבי סובל בעיקר ממצוקת דיור ואי־הקצאת קרקע באופן שוויוני, והם מחפשים כל מפלט כדי לשפר את רמת החיים שלהם. הזכות לקורת גג, לדירה או להקצאת קרקע היא זכות לא רק של יהודים, אלא של כלל האזרחים. הם לא השתלטו על המכרז בכוח. הם הגישו בקשות כחוק, ולכן ההליך היה חוקי וכך גם המכרז ותוצאותיו".
ח"כ טיבי מבטיח שימשיך להיאבק למען הזוכים במכרז. "אין חולק על כך שמדובר בהסתה לגזענות, אך לצערי עפולה היא לא המקום היחיד לכך, וזה סמן של כלל החברה הישראלית. אנו כנבחרי ציבור חייבים להגן על זכותו של כל אזרח לממש את זכות הקניין שלו".
מי שמצאו עצמם השבוע במוקד האש,