בעיריית צפת פועל מוקד 106 שבו יכולים התושבים להתריע על מפגעים. תושבי העיר לוקחים ברצינות את ייעוד המוקד ואכן מתלוננים, אלא שבעירייה מתעכבים בטיפול בתלונות שהוגשו לפני מספר חודשים בטענה כי אינם עומדים בעומס הפניות. אחד המקרים בהם לא מטפלת העירייה הוא בבית הניצב ברחוב הי"ד 8 בעיר, הנמצא בסכנת התמוטטות.
הבית ברחוב הי"ד 8 בעיר היה שייך לצייר יעקב לבקובסקי, שלפני מותו הוריש אותו ואת עבודותיו לעיריית צפת מתוך כוונה להקים במקום מוזיאון. העירייה מסיבותיה לא הצליחה במשך השנים לממש את הצוואה והבית הפך עזוב ומוזנח. במהלך השנה האחרונה פלש לדירה חסיד ברסלב עם משפחתו.
לאחר שהוא פלש לדירה הוא התחיל לשפץ אותה ללא אישור. העירייה הוציאה לו צו פינוי, והוא לא נענה לצו הזה. לאחר מכן העירייה ניתקה את החשמל לדירה ורתחה את השער, אך אותו פולש ניסר את הסורגים וחיבר את עצמו מחדש לחשמל. הוא טען שהוא נמצא במקום כבר שמונה חודשים, לכן אין אפשרות חוקית לגרשו מן הדירה. העירייה החליטה לפנות להליכים משפטיים.
בינתיים, תוך כדי הימצאותו של אותו פולש בדירה, התברר כי הבית הזה נמצא בסכנת התמוטטות. הקומה השנייה נתמכה על ידי קורת בטון שחוברה לשני עמודי ברזל. עמודי הברזל האלה החלידו עם השנים, וקורת הבטון החלה לשקוע. כעת, כל הקונסטרוקציה הזאת תלויה על בלימה ועלולה להתמוטט בכל רגע. כמובן שהדבר מהווה סכנה לדיירי הבית ולעוברים ושבים ברחוב. "לא פעם ראיתי ילדים משחקים ליד הבית. זאת פשוט סכנת נפשות", אמר אחד השכנים.
אותו שכן פנה כבר לפני למעלה משלושה חודשים לעירייה באמצעות מוקד 106, כאמור, אך דבר לא נעשה. לפני חודש הוא פנה שוב למוקד ושוב לא נעשה דבר. "פנינו גם לבעל הדירה, רוברט ספקטור שהוא אחד היורשים של הצייר לבקובסקי, אבל הוא לא גר בצפת", סיפר השכן. "העברנו לעירייה גם תמונות של המפגע. השבוע שוב דיברנו עם מנהל הלשכה של ראש העירייה, מוטי תמאם, והוא הבטיח שהם יטפלו בנושא. אני קצת מתקשה להבין איך העירייה משלימה עם הפלישה לדירה, ואיך כזה מפגע בטיחותי לא מקבל מענה לאחר שלושה חודשים".
מהעירייה נמסר בתגובה כי בחודשים האחרונים יש עומס גדול מאוד של פניות. "בתקופה האחרונה מתקבלות בין 30 ל-40 פניות ביום. עיקר הפניות בתקופה האחרונה הן של מפגעי קוצים ועשב גבוה שצמח בסוף החורף וכעת מתייבש ומהווה מפגע. לכן, אנשי התחזוקה של העירייה עסוקים מעל הראש, ולא הספיקו להתפנות לעניין הזה", אמרו בעירייה.
ובעניין הדירה ברח' י"ד 8 אמר ראש העירייה, אילן שוחט, כי "התקיים סיור של מהנדס העירייה בכמה מפגעים בעיר, כולל הבית המדובר. בדקנו את המצב והגענו למסקנה שיש להתקין שם עמודי תמיכה חדשים, והדבר יתבצע בזמן הקרוב.
"לגבי הפולש לדירה, אין לעירייה סמכות להוציאו מהדירה ללא צו של בית משפט. פנינו להליך משפטי מזורז, והוא יסתיים להערכתי תוך שלושה עד ארבעה חודשים. ברגע שיהיה בידינו הצו הזה, האיש ייצא מן הדירה ללא דיחוי".