תחייה מחודשת לחקלאות בעמק: הקיבוצים חנתון והסוללים בעמק יזרעאל נטעו לאחרונה מטע אבוקדו בשטח של 520 דונם לאחר תקופה ארוכה בה לא ניטע מטע משמעותי באזור.
1 צפייה בגלריה
מטע האבוקדו החדש. נטיעה בליווי תקיעה בשופר
מטע האבוקדו החדש. נטיעה בליווי תקיעה בשופר
מטע האבוקדו החדש. נטיעה בליווי תקיעה בשופר
(צילום: גיא שמואלי)
כדי לחגוג את האירוע המיוחד התאספו חברי הקהילות של שני הקיבוצים הסמוכים, בירכו ותקעו בשופר. "זו באמת התרגשות", אמר עפרי רביב יו"ר קיבוץ חנתון, "הקיבוץ היה על סף פירוק לפני עשור. היה בו מספר חברים מועט מאוד והייתה תקופה מאוד קשה שבה הייתה לנו חקלאות מצומצמת. לנטוע מטע חדש אחרי עשרות שנים שלא היו מטעים בקיבוץ זו התרגשות מאוד גדולה, תחושה של התחדשות ושל חזרה לחקלאות ולאדמה".
את הקמת המטע הממוקם ליד קיבוץ חנתון הוביל צוות משותף בראשות עמיר מעגן מחנתון. הוא משתרע כאמור על פני 520 דונם וניטעו בו כ־30 אלף עצים מכמה זני אבוקדו שייתנו את פריים בעוד כשלוש שנים. רוב התוצרת מיועדת לייצוא. המטע מנוהל בשיתוף פעולה של שני הקיבוצים חנתון והסוללים.
למה עשיתם שיתוף פעולה ולא קיבוץ בנפרד?
"ככה עושים היום חקלאות. זו נטיעה מאוד גדולה יחסית לנטיעות שמבצעים היום ואנחנו מצליחים לעשות את זה רק כי אנחנו עובדים בשיתוף פעולה. זה מחזק את קשרי השכנות והידידות בינינו וגם כלכלית הרבה יותר מוצלח ויעיל לעבוד יחד. יש לנו מנהל אחד משותף, אנחנו שוכרים את הציוד ביחד וזה מייעל את העבודה".
גידולי האבוקדו חדשים יחסית בעמק ובטח שלא בסדר גודל הזה. עכשיו מקווים בקיבוצים כי זה מה שיציל אותם בתקופה הקשה שעוברת על ענף החקלאות במדינה.
"הזמנו את האנשים מהקהילה להיות שותפים. כל משפחה שתלה עץ בידיים שלה וליד העץ הציבה שלט עם השם של המשפחה בתקווה שגם בשנים הבאות הם יוכלו לראות את העץ שהם שתלו בעצמם עולה וצומח. אחר כך קראנו גם ברכה ותקענו בשופר", אומר רביב, "אנחנו מקווים שזה יהיה מנוע צמיחה עתידי של שני הקיבוצים וגם ישמור על הקרקע. החיבור הזה לקרקע הוא חשוב ולא מובן מאליו. מאז נטיעת המטע נתקלנו בלא מעט אירועים של פשיעה חקלאית של חבלות במטע וגניבת ציוד, אבל אנחנו לא מוותרים. זו חלק מההתמודדות של החקלאים היום במדינת ישראל".
עוד עדכונים - חדשות מיינט העמק