לאחר שלושה עשורים כמנהלת השירות הפסיכולוגי-חינוכי במועצה האזורית עמק יזרעאל, חיה רביב מסיימת את תפקידה ויוצאת לגמלאות.
2 צפייה בגלריה
חיה רביב. רזומה מכובד
חיה רביב. רזומה מכובד
חיה רביב. רזומה מכובד
(צילום: שאול רחמים)
"זו עבודה עם התמסרות מלאה לתפקיד בשליחות אזרחית מתוך מחויבות ואמונה שזו הדרך הנכונה והמתאימה לעזור לתלמידים ולמשפחתם", היא אומרת השבוע, "קיבלתי גיבוי מלא במהלך כל השנים משלושת ראשי המועצה שעבדתי תחתיהם. המועצה כגוף מאורגן ומקצועי אפשרה לנו להגיע לרמה כזו של שירות פסיכולוגי".
רביב (71), תושבת עפולה, היא פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה. לפני כ-50 שנה היא הצטרפה לשירות הפסיכולוגי-חינוכי בעיריית חיפה ומשם עברה לשירות הפסיכולוגי של נצרת עילית. לפני 30 שנה היא הקימה לבדה את השירות הפסיכולוגי-חינוכי במוא"ז עמק יזרעאל.
היום, כשהיא מסיימת את תפקידה, המערכת מונה כבר 31 פסיכולוגים שמספקים ליווי, טיפול והדרכה לצוותים החינוכיים: מורים, גננות ומנהלי בתי ספר וכן להורים ולתלמידים במערכת כדי להביא לתפקוד בריא ונאות ולשמור על בריאות הנפש של התלמידים ועובדי המערכת החינוכית בשגרה וגם בחירום.

2 צפייה בגלריה
רביב עם משפחתה
רביב עם משפחתה
רביב עם משפחתה
(צילום: שאול רחמים)

"בחירום אנחנו נותנים מענה למצוקות של ילדים והצוותים החינוכיים באירועים טראומטיים כאלה ואחרים ואנחנו גם האוזן הקשבת וגם המלווה המקצועי והתומך המרכזי בילדים ובמשפחתם", אומרת רביב, "בשגרה אנחנו עוזרים לילדים עם קשיים לאבחן את הקושי או הליקוי העיקרי של הילד, לתת מענה מתאים ולמצוא את המסגרת החינוכית המתאימה להם".
ב-2006, בזמן מלחמת לבנון השנייה, היתה רביב נוסף על תפקידה כמנהלת השירות הפסיכולוגי-חינוכי של עמק יזרעאל, גם פסיכולוגית מחוזית ראשית של משרד החינוך וכל אזור הצפון היה תחת פיקוחה. באותה תקופה שבה מאות אלפי אזרחים עזבו את בתיהם, נדרשה רביב לתת מענה קריטי: "היו במלחמה הרבה מאוד אירועים טראומטיים לילדים בצפון והיו התלבטויות אם לפנות ילדים ולהפריד אותם ממשפחתם או להשאיר אותם. נוסף על כך היו משפחות עם נפגעים ואירועים כאלו ואחרים נדרשו למענה ולטיפול ואותם ליוויתי".

קראו גם >>>

גם תקופת הקורונה היתה משמעותית ומאתגרת עבור רביב שנדרשה לתת מענה לילדים ולמשפחתם ולצוותים החינוכיים שהיו בביתם. "אני נדרשתי לדאוג לכך ש-30 פסיכולוגים ייתנו כל הזמן שירות, גם מרחוק, דבר שלא היינו רגילים אליו - גם למורים שמאוד התקשו לתפקד וגם לתלמידים ולמשפחות. ההתנסות החדשה הזו - לדאוג שכל הפסיכולוגים ייתנו שירות שוטף - היתה משימה חדשה מעניינת ומורכבת ועשינו אותה בצורה מיטבית תוך קשר פרטני לפי הצורך. החזרה אחרי הקורונה היתה גם לא פשוטה".
באיזה מצב המועצה נמצאת מבחינת השירות הפסיכולוגי-חינוכי לעומת רשויות אחרות בארץ?
"במצב המעולה ביותר שניתן. השירות ניתן בצורה מרבית לכל מסגרות החינוך. הילדים מגיל 3 עד סוף י"ב מקבלים ליווי אינטנסיבי וצמוד של פסיכולוג - דבר שכמעט ולא קיים בארץ. אני משאירה מערכת לגמרי מתפקדת, מקצועית ומאורגנת. מחליפתי בתפקיד היא שירה מועלם, אחת הפסיכולוגיות בשירות שאותה גידלתי והכנתי לתפקיד במשך תקופה ארוכה".