יומן העבודה של אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, כבר לא עמוס כמו שהוא רגיל להיות, אבל למרות זאת בצר ממשיך לטפל בכל נושא, קטן או גדול, עד ליום שלישי הקרוב (ה-19 במרץ) אז יעביר את שרביט ניהול המועצה לשלומית שיחור-רייכמן שנבחרה להחליפו.
6 צפייה בגלריה
אייל בצר
אייל בצר
אייל בצר
(צילום: גיל נחושתן)

17 שנים רצופות נמצא המושבניק מנהלל בתפקיד האזרח מספר אחד בעמק - ראש המועצה שכיהן הכי הרבה שנים בתפקיד - והפרידה ממשימת חייו קשה לו. "אעבוד כראש מועצה עד השעה האחרונה", הבטיח, "אני לא מרגיש שינוי. אני לא מרגיש שזה הסוף. אני כנראה ארגיש את השינוי רק ב-19 במרץ. עד אז אני לא נח לרגע. אני ממשיך לחנוך פרויקטים ולעקוב אחרי כאלה שמתבצעים".
איך היה להביט על מערכת הבחירות מהצד ולא להתרוצץ בין יישובים ותושבים?
"אני אוהב אנשים. זה באופי שלי. כל יום שאני מצליח לקדם משהו אני יוצא עם שיר בלב. זה נחת, הסיפוק מכסה על כל הקשיים. לא עסקתי בפוליטיקה אלא רק בעשייה. לפני כל מערכת בחירות העשייה שלי דיברה בעד עצמה ולכן נבחרתי שוב ושוב".
בקיץ תחגוג 74. יכולת להמשיך לעוד קדנציה. אז למה פרשת?
"מודה שהתלבטתי קשות. אם הייתי יודע שתפרוץ מלחמה הייתי נשאר לעוד קדנציה. אין לי בעיה מבחינת כוח ונמרצות. בבית אמרו לי, במיוחד אשתי: 'תפרוש בשיא'. מצד אחד היא צודקת ומצד שני הרגשתי שאני עדיין נמרץ, מלא ניסיון וקשרים. ההחלטה לפרוש הייתה קשה מאוד. הפשרה שלי עם עצמי היתה להמשיך בתפקיד יו"ר אשכול גליל עמקים. מקווה שזה יסתדר. חבר שסיים לעבוד במינהל אמר לי השבוע: 'הבום עוד לפניך. אתה תעבור פתאום ממאה לאפס'. הוא התכוון לזה שמפעילות נמרצת מסביב לשעון פתאום אעבור לימים רגועים ובלי טלפונים".

6 צפייה בגלריה
בצר ואליק רון לפני בחירות 2006. החייל ניצח את המפקד
בצר ואליק רון לפני בחירות 2006. החייל ניצח את המפקד
בצר ואליק רון לפני בחירות 2006. החייל ניצח את המפקד
(צילום ארכיון: חגי אהרון)

אתה חושש מזה?
"אני חושש מזה מאוד. לכן אני חייב לעשות משהו. אני לא אשב בבית. כמובן אנוח ואטייל, אבל כמה אפשר יהיה לטייל".

לשמור על הוגנות

הפעם הראשונה שבצר התמודד לראשות המועצה היתה בבחירות 94 מול ראש המועצה המכהן מולה כהן. אלה היו בחירות בסימן הפלמ"ח נגד סיירת מטכ"ל, אך למרות העניין שנוצר - כהן הוותיק והמנוסה ניצח את בצר, אז בן 44, השאפתן.
בבחירות 99 איתן ברושי התמודד לראשות המועצה וקרא לבצר להצטרף אליו. ברושי נבחר ובצר מונה לסגנו. שבע שנים אחר כך ברושי פרש לפוליטיקה הארצית ובצר התמודד בפעם השנייה לראשות המועצה. אותה מערכת בחירות בקיץ 2006 הייתה בסימן בצר נגד מפקד הצוות שלו בסיירת מטכ"ל אליק רון מתל עדשים. הסוף ידוע - החייל ניצח את מפקדו הנערץ.
אתה זוכר את ההחלטה הראשונה שקיבלת כשהתיישבת בפעם הראשונה על כיסא ראש המועצה?
"כן. ההחלטה הייתה שהגיע זמן היישובים. כסגן לא אהבתי את השיטה שהיה מגיע לכאן שר ונותן ליישוב אחד כביש ולשני בית כנסת. לא עבדו לפי צרכים. כשנבחרתי ב-2006 היישובים היו מוזנחים, בעיקר אלה בני ה-80 שנה. לכן הגיתי תוכנית חומש לפיה לקחתי את כל המשאבים שהמועצה קיבלה ממשרדי ממשלה וממפעל הפיס וחילקתי אותם בין היישובים. סידרנו תשתיות ישנות וכבישים ושיפצנו והקמנו מבני ציבור. אחרי חמש שנים עשינו תוכנית חומש נוספת שכללה בעיקר בניית מוסדות חינוך. תוכנית החומש השלישית התמקדה בנגישות ובאיכות הסביבה ותוכנית החומש הנוכחית שוב התמקדה בתשתיות ובמבני ציבור. מה שעשיתי לא מתאים לפוליטיקאי, ראש רשות תמיד רוצה לעשות משהו ענק וגדול שירשם על שמו, אני עשיתי מה שכל יישוב רצה או היה צריך. אני גאה שבתקופה שלי היישובים עברו מתיחת פנים משמעותית".

6 צפייה בגלריה
במשק שלו בנהלל  ב־2013
במשק שלו בנהלל  ב־2013
במשק שלו בנהלל ב־2013
(צילום: שרון צור)

אומרים עליך, שכשנוסעים בעמק לא רואים משהו ואומרים זה של בצר.
"תוכניות החומש שלי שינו את היישובים לעומת מה שהם היו לפני 17 שנה. זה הפוליטיקאי האמיתי שהיה צריך פה. לא צריך פוליטיקאי שבונה אנדרטה גדולה כדי שידעו כולם שהוא בנה אותה. אלי ברדה בנה אולם ספורט אחד אני בניתי שבעה. החוכמה להשקיע באנשים ולא בכותרות. מכל הארץ באים לצרוך תרבות בעמק יזרעאל. אני בז לאלה שמחפשים לעשות אנדרטה על שמם. אני דאגתי שהתושבים יהיו מרוצים, שהקהילות יהיו חזקות, שהיישובים יפרחו, שהיישובים יהיו רב-דוריים, שתהיה תרבות ושהחינוך יהיה טוב".
איזה מועצה קיבלת מאיתן ברושי?
"אני ביחסים טובים עם איתן ואני מקווה שהמסורת הזו בין ראשי מועצה תימשך גם בעתיד. רוח העמק היא לשמור על הוגנות. אנחנו המועצה הכי טובה. באים ללמוד מאיתנו מכל המועצות בארץ ובכל נושא. סוד ההצלחה שלי בתפקיד היה דוגמא אישית ובחירת אנשים מצוינים. חשוב להיות צנוע מצד אחד ומצד שני לא לוותר וכל הזמן להיות בתוך העבודה. לראש מועצה אין שעות ואין ימים. אין שישי ואין שבת, אין יום ואין לילה. כל הזמן הייתי ראש מועצה".

ברוח החלוציות

המועצה האזורית עמק יזרעאל נחשבת היום למועצה מובילה בארץ, אולי להכי מובילה. היא עוצמתית מבחינה כלכלית; פורצת דרך בחקלאות, באיכות הסביבה, בבנייה ובגיוס משמעותי לצה"ל; יש בה יישובים מבוססים; אוכלוסייה חזקה ואיכות חיים גבוהה.
מה זה אומר להיות ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל?
"תפקיד מחייב. אני נכד למייסדי העמק וסבא לדור חמישי בעמק. מפה הכול צמח. אני מחובר להיסטוריה אבל כראש מועצה תמיד הסתכלתי 100 שנים קדימה. קיבלתי את החוזקות והיסודות מהעבר, אבל התפקיד שלי היה לא להתרפק על העבר אלא להצעיד את האזור הזה קדימה ברוח החלוציות. לכן רציתי לפרוץ דרך בכל דבר. זה תפקיד שצריך לבוא אליו בצורה נכונה. זו מועצה ענקית שגובלת עם הרבה רשויות. אני בניגוד לאחרים לא רבתי עם אף ראש רשות. אני לא רבתי עם השומר - אני אכלתי את הענבים. החוכמה היא לנווט את היחסים בצורה חכמה. כשאומרים לי 'שומר העמק' כולם בטוחים שאני עומד עם רובה. ההיפך, שומר העמק זה לייצר דיאלוג אמיתי עם השכנים. מי שרב מפסיד הרבה כסף. שומר העמק שומר על האינטרסים של תושבי עמק יזרעאל. זה היה התפקיד שלי".

6 צפייה בגלריה
שלומית שיחור-רייכמן
שלומית שיחור-רייכמן
שלומית שיחור-רייכמן
(צילום: נחום סגל)

אתה פורש כשלא הצלחת להסיר את איום שדה תעופה משלים לנתב"ג. עד כמה זה מפריע לך?
"מפריע לי שאני פורש ואיום שדה התעופה נשאר. האיום פחת בזכות זה שהצלחתי לשכנע את המועצה הארצית בשנת 2017 לבחון גם את חלופת נבטים. אני מעריך שבעקבות המלחמה תגיע ההבנה שהעמק לא מתאים לשדה תעופה בינלאומי. זה שהאיום עוד קיים מטריד אותי כי הממשלה הנוכחית יכולה להחליט סופית על חלופת רמת דוד. אני מקווה שזה לא יקרה. אם זה יקרה זה יהרוס את העמק. זה יהרוס את איכות החיים ואיכות הסביבה. זה יהיה נורא. זו תהיה בכייה לדורות. שדה תעופה בינלאומי בחיפה זה קלאסי".
אתה מסיים קדנציה של 17 שנים וכביש 73 היה ונשאר כביש ישן ולא בטיחותי מספיק. למה לא גרמת למדינה לשדרג את הכביש הזה?
"לא ניסיתי ולא נלחמתי לשדרג אותו כי רציתי כביש אחר. דחפתי לסלול כביש חוצה עמק לאורך תוואי רכבת העמק, מצומת מעונות הסטודנטים בעפולה עד לצומת התשבי. זו מחשבה אסטרטגית. כביש כזה יחבר בין הירדן לים בציר מהיר ורחב. זה מה שהמדינה צריכה לעשות. אם אמשיך להיות יו"ר האשכול אלחם על זה וזה יקרה. צריך להפריד את התחבורה האזורית מהתחבורה הבינעירונית".
למה לא הקמת תיכון רביעי בעמק, למשל באזור אלון הגליל?
"אם יהיה צורך הוא יוקם. אני מעריך את יפתח גיא, ראש אגף החינוך לשעבר, אך הוא היה יותר מדי מהפכן. כמות הילדים היום לא מספיקה לתיכון רביעי. רציתי להפוך את בית הספר בשמשית לעל יסודי ומנגד לבנות בית ספר יסודי חדש. זה לא היה ישים. זה פשוט סיפור של עשר שנים, אבל עדיין אין מספיק תלמידים".

המימיות מלאות

לאורך כל הקדנציה של בצר תושבי דברת, אחוזת ברק, גזית ועין דור טענו שהם סוג של בנים חורגים של המועצה. שהכול מתנהל בין נהלל למזרע. האמנם? בצר: "בהרגשה הם צודקים, במציאות לא. עשינו הרבה פעילויות ביישובים במסגרת האשכולות שדליה אייל הובילה. אני הקמתי בית ספר באחוזת ברק, נלחמתי נגד כל העולם והקמתי בית ספר בעין דור ועוד ועוד".

6 צפייה בגלריה
שי יזרעאלי
שי יזרעאלי
שי יזרעאלי
(צילום: שרון צור)

שים לב: החלטת להקים אמפי חדש איפה? באזור תעשייה שגיא 2000. בין נהלל למזרע ולא ליד הושעיה.
"כל מי שבקצה תמיד מתלונן, אבל לא קיפחנו אותם. למשל, בעדי הקמנו אולם ספורט למרות שאין שם בית ספר. זה נדיר. באלון הגליל בנינו מבנה רב-תכליתי בחצי מיליון שקל".
אייל בצר היה ראש מועצה שאהב לקבל ביקורת?
"בעיקרון אני לא כל כך אוהב לקבל ביקורת. למה? כי אני הכי טוב אז למה שאקבל ביקורת. וברצינות, כשאני מקבל ביקורת עניינית אני מטפל מיד. לא אהבתי את הביקורת כלפיי בנושא המיפוי החדש לתיכון ויצו נהלל. היא לא הייתה מוצדקת. קיבלתי החלטה לא פופולרית שהיה צריך לקבל. זה נקרא אחריות ציבורית. לא הוצאתי ילדים מנהלל".
מה אתה ממליץ לשלומית לגבי המיפוי?
"אם שלומית תעצור את המיפוי היא תעשה טעות חמורה שתצטער עליה. עד סוף מרץ היא יכולה לעצור את ההחלטה הזו והיא הבטיחה לגבעת אלה שזה מה שהיא תעשה. אם היא אכן תעשה את זה היא לא תוכל לעשות מיפוי בשום שלב. היא תפגע בויצו נהלל כי הם ימשיכו לסבול ומצד שני היא תהרוס את העמק המערבי. את כל זה אמרתי לה כשנפגשנו".
מה מצבה הכלכלי של המועצה?
"מצוין".
כמה כסף אתה משאיר בחשבון?
"אני לא רוצה לגלות כי אם אגלה כולם יקפצו עלינו כולל השכנים. יש סכום גדול. אני משאיר קופה גדושה. איך אומרים אצלנו – המימיות מלאות. יחד עם זאת צריך להבין שקופת המדינה ריקה כי רוב התקציבים הולכים למלחמה ולכן שמרנו על הכסף בתבונה. אל תשכח שיש למועצה צרכים אדירים".
עמק יזרעאל מועצה עשירה?
"עשירה בכח אדם".

איש של אנשים

ביום שלישי הקרוב יעביר בצר את המקל לשלומית שיחור רייכמן, שנבחרה להיות ראש המועצה הבא. מה חושב בצר על מי שתחליף אותו? "אני מחבב את שלומית", הדגיש ראש המועצה היוצא, "היא תמכה בי בבחירות לפני חמש שנים. הביקורת היחידה שהיתה לי שכדי להיות ראש מועצה בתקופה מורכבת כזאת יש יתרון למי שהיה סגן ראש מועצה. זו האמת. לכן הלכתי עם האמת שלי. הצעתי לסגניתי דליה אייל להתמודד, אבל היא לא רצתה. שי יזרעאלי החליט להתמודד אז תמכתי בו. יכולתי לשבת על הגדר, אבל אני לא אוהב את זה. כדי להיות ראש מועצה מצליח צריך קודם להיות סגן. לא כל סגן מתאים להיות ראש מועצה, שי מתאים והוא גם הצליח כסגן. אולי שלומית תפתיע לטובה. יש פה סימן שאלה כי היא לא באה מעשייה ברשות. אני מאחל לה להצליח. אעזור לה בהכל".
איזה טיפ אתה נותן לה כדי להצליח?
"דוגמה אישית, לבחור בין העיקר לתפל ולבחור את האנשים הנכונים. דליה אייל זו בחירה טובה מאוד ואת עפרי רביב אני לא מכיר. לגבי אבי סמוביץ הוא לא נמצא במועצה כבר כמה חודשים. הוא במילואים והדברים מתנהלים. אין לי אף מילה רעה להגיד עליו".
העמק ישתנה מעכשיו?
"ימים יגידו. אני בעד חדשנות. אני הייתי פורץ דרך בעמק ולכן אני בעד שינויים".
היה לך רגע קשה כראש מועצה?
"כשנכנסתי לתפקיד במלחמת לבנון השנייה נפלו בעמק הרבה בנים. זה היה קשה. ייסדתי את מסע 'דרך ארץ' לזכרם. 17 שנה הוא התקיים ואני לא מאמין שזה ימשיך. צריך לדחוף את זה, זה לא יקרה לבד. אני מאחל שהמסע ימשיך".
מה הכי אהבת בתפקיד?
"מה שהכי ריגש אותי בעבודה היו הרגעים שבהם אמא שפתרתי לה בעיה עם הילדה הודתה לי. אני טבעתי פה את הסיסמה: 'חייבים לשמור על כל ילד וילדה וכל נער ונערה'. אצלי אף ילד לא נפל בין הכיסאות. כל תושב אצלי הוא עולם ומלואו. כשידעתי שעשיתי טוב למשפחה בשבילי זה היה הכול".
למה הכי תתגעגע?
"לאנשים. אני אוהב להיפגש עם אנשים. זה יחסר לי מאוד".

6 צפייה בגלריה
אייל בצר
אייל בצר
בצר. "כראש מועצה תמיד הסתכלתי 100 שנים קדימה"
(צילום: גיל נחושתן)
קראו גם:

למי היית רוצה להודות?
"לכל מנהלי האגפים במועצה שעבדו איתי לאורך השנים. הרגשתי, בלי להשתחצן, שהם לא רצו לאכזב אותי. נתתי להם משימות והם עשו את זה בלי שהייתי צריך לבקש פעמיים. זה ריגש אותי. הדבר הכי גרוע שהיה למישהו במועצה זה שאתאכזב ממנו. בעיני זה הישג אדיר. לא הייתי צריך ללחוץ אנשים. הם עשו את המשימות מתוך רצון טוב. לא נעים לי להגיד אבל יש פה בכי ונהי מזה שאני עוזב. לא בגלל שלומית כי הם פשוט התרגלו לצורת העבודה שלי. מצד אחד נתתי גב מלא, אפשרתי ועזרתי ומצד שני דרשתי וסמכתי. לכל מנהל אגף אמרתי ליזום ולחלום ורק להביא לי לאישור או להמלצה. נתתי חופש וגיבוי לאנשים. זה נתן לאנשים כוח ליצור וזה סוד ההצלחה של המועצה".
אף פעם לא צעקת על עובדים?
"לא, אבל כן התרגזתי. כעסתי כשראיתי עוול מיוחד או רוע נקי".
איך תרצה שיזכרו אותך?
"כאיש אכפתי, איש של אנשים וראש מועצה שעשה את הכול מתוך שליחות אמיתית".
אתה לפני סיום. מה התחושה?
"אני גאה במה שעשיתי למען העמק. הייתה פה עשייה בלי סוף. אני משאיר לשלומית את המועצה הכי טובה בארץ. אני מקווה שהיא תשמור עליה ואם תצליח יותר אז בכלל אשמח".