שרידיו של אתר העתיקות ההיסטורי מנזר קירי מריה ('גבירתנו מרים') מהתקופה הביזנטית שנחשפו בשולי אזור התעשייה של בית שאן כבר מוזנחים שנים רבות ויכולים להיהרס אם לא יסדרו את המקום וישמרו אותו.
2 צפייה בגלריה
מנזר קירי מריה
מנזר קירי מריה
מנזר קירי מריה. המבנה המוזנח
(צילום: מ.מישר)

שרידי המנזר נחשפו על ידי משלחת של אוניברסיטת פנסילבניה בשנת 1930, בראשות ג.מ. פיטצג'רלד. במקום התגלו שלושה חדרים המעוטרים ברצפות פסיפס צבעוניות ובהם מוטיבים מן החי והצומח. באולם הגדול התגלה פסיפס של גלגל המזלות ובו מתוארים חודשי השנה בדמויות של עובדי אדמה.
בחדר האירוח נמצא פסיפס של שריגי גפן היוצאים מאמפורה מאוכלסים בדמויות אדם ובעלי חיים המנציחים את כל תהליך הכנת היין מהבציר ועד ליקב. בנוסף, בקפלת הכנסיה נמצא פסיפס מרהיב המתאר 99 ציפורים בתוך טבעות ובניהם שני טווסים יפהפים. בימי המנדט הבריטי הוקם מבנה עם קירוי להגנה על השרידים. המבנה התפרק עם השנים ומאז לא הוקם במקומו מבנה חדש.
יצחקי גל, חבר קיבוץ אפיקים, ביקר במקום לאחרונה וחש תחושת החמצה. "יש שם פסיפסים מהיפים בארץ - פסיפס גלגל המזלות ופסיפס 99 הציפורים. זה נורא לראות את המקום ככה", סיפר גל, "זה חלק מחוסר התרבות ומההזנחה של האתרים ארכיאולוגיים. מישהו אמר שהאתר הזה הוזנח מכיוון שעל ידו נמצא הגן הלאומי של בית שאן וכל המשאבים הועברו אליו, אבל אני לא יודע אם זה מצדיק את חוסר ההשקעה. אני כבר מחיתי על ההזנחה של אתר העתיקות בעבודייה שהתגלה מול בית זרע והיום סוף סוף עושים שם משהו".
איזה פוטנציאל יש למקום?
"מבחינה תיירותית אני לא יודע, אבל מבחינה מדעית, להדגיש דבר אחד על חשבון דבר אחר זה חוסר יושר. בנו מעל השרידים מבנה בטון שאתה לא יכול להתקרב אליו וכיסו אותו בחול ומאז הוא עומד נטוש".

2 צפייה בגלריה
מנזר קירי מריה בבית שאן
מנזר קירי מריה בבית שאן
מצבו של אחד הפסיפסים
(צילום: מ.מישר)
קראו גם:

מעיריית בית שאן נמסר בתגובה: "מנזר קירי מריה נמצא בתחומי הגן הלאומי בית שאן ואנו מתעדכנים באופן מקצועי וקבוע עם רשות הטבע והגנים לגבי תכניות עתידיות של הרט"ג לפיתוח הגן הלאומי כולו, שכוללות בין היתר גם את חידוש המבנה ופתיחתו מחדש".
מרשות הטבע והגנים נמסר: "שרידיו של מנזר קירי מריה מהתקופה הביזנטית. בימי המנדט הבריטי הוקם 'מבנה' להגנה על השרידים. כיום, האתר מצוי בשולי אזור התעשייה הישן של בית שאן, כ- 300 מ' מכביש 71. בשנים 2006 - 2009 בוצעו פעולות לשימור הפסיפסים באתר. כמו כן פורק גג האזבסט והמבנה נותר קטור וללא הגנה עילית. אנו תקווה שבעתיד נוכל לחדש את ההגנה המלאה על המנזר ובשאיפה גם להכשירו לקהל".
מרשות העתיקות נמסר בתגובה: "האתר נמצא בתחום ובאחריות עיריית בית שאן, והגן הלאומי בניהול רשות הטבע והגנים. על מנת לוודא שהעתיקות במקום לא נפגעות, רשות העתיקות מבצעת באתר ביקורת תקופתית, אך תחזוקת המקום אינה מצויה באחריותה".