שורדת שואה בת 101 המתגוררת בוושינגטון מסרה למוזיאון השואה של נוף הגליל חתול חרס מיניאטורי שנופץ על ידי הנאצים שפרצו לביתה בליל הבדולח.
2 צפייה בגלריה
רייצ'ל (רחל) אברהם, אז והיום
רייצ'ל (רחל) אברהם, אז והיום
רייצ'ל (רחל) אברהם, אז והיום
(צילום: פרטי)
"אספתי את החלקים של החתול והצלחתי להדביק אותו, הוא ליווה אותי כל החיים והיה עבורי קמע. עכשיו, כשאני בת 101, הגיע הזמן להיפרד ממנו לטובת מוזיאון השואה".
סיפורה של שורדת השואה רייצ'ל (רחל) אברהם יכול לשמש חומר לסרט מרתק. היא נולדה בשנת 1922 למשפחה יהודית אמידה בעיר דיסלדורף שבגרמניה, בית מגוריה היה סמוך לבית הכנסת הגדול והמפואר בעיר. כשהנאצים עלו לשלטון רייצ'ל הצטרפה לתנועת הנוער הציונית "מכבי – דוסילדורף". בחשאי פעלה להעלאת יהודים לארץ ובעצמה תכננה לעלות יחד עם הוריה.
אלא שכל התכניות נגדעו בלילה שבין ה 9 ל 10 בנובמבר 1938, ליל הבדולח: "הייתי בת 16 ומיד כששמענו את קולות ניפוץ השמשות בשכונה לקחתי את ההורים שלי וברחנו מהבית, זה היה חורף, קפאנו מקור, הסתתרנו כל הלילה בתחנת רכבת. בבוקר חזרנו לבית וחשכו עינינו. הבית נראה כמו אחרי פרוגרום. הרס טוטאלי, כל החפצים שבורים הרהיטים הושחתו, כלי המטבח, התמונות, הכל היה שבור, באותו רגע הבנו שהנאצים יחזרו, אנחנו חייבים לברוח".
בדקות המעטות בעת הבריחה רייצ'ל הבחינה בחלקים של חתול חרס מינאטורי שהיה מונח בשידה של הסלון ונופץ יחד עם שאר החפצים. במהירות הספיקה להכניס את חלקיו לכיסה ולהימלט.
"הצלחנו לברוח אבל הנאצים תפסו אותנו, הם הפרידו אותי מהוריי, הם נשלחו למחנה השמדה ומאז לא ראיתי אותם. אני הצלחתי לברוח ובזכות הקשרים המחתרתיים שהיו לי בתנועת מכבי עליתי לארץ ב 1938 לבדי אבל יחד עם פסלון החתול שהצלתי".

2 צפייה בגלריה
חתול חרס מיניאטורי - ניצל בליל הבדולח
חתול חרס מיניאטורי - ניצל בליל הבדולח
חתול חרס מיניאטורי - ניצל בליל הבדולח
(צילום: פרטי)

רייצ'ל בשמה העברי רחל המשיכה לעסוק בעילות הציונית ארץ בקיבוץ משמרות. עם השנים הכירה את בעלה דויד ז"ל, שעבד במשרד הביטחון, ובשנת 1957 יצאה עמו לשליחות בארה"ב ונשארה שם.
"אני חיה בארה"ב אבל כל השנים הייתי בקשר עם ישראל ובלב תמיד נשארתי ישראלית. פסלון החתול שניצל בליל הבדולח המשיך ללוות אותי כל החיים. שמרתי עליו מכל משמר והאמנתי שהוא הקמע ששומר עלי. עכשיו, כשאני כבר בת 101, החלטתי להעביר אותו למוזיאון השואה על מנת שימשיך לשמר את זיכרון השואה כחפץ היסטורי"
לצורך העברת החפץ רייצ'ל יצרה קשר עם שכנה יוסף וייסמן, אחיו של מנהל מוזיאון השואה בנוף הגליל סשה וייסמן, שסייע בהעברת החפץ בשלמותו לארץ ולמוזיאון.

קראו גם:

ראש העיר רונן פלוט המכהן כממלא מקום וסגן יו"ר "יד ושם" בהתנדבות שלח לרייצ'ל מכתב תודה: "מרגש לראות את החפץ הקטנטן שניצל בליל הבדולח, עשה את דרכו לארץ, המשיך לוושינגטון וכעת חוזר למוזיאון השואה של נוף הגליל לצד חפצים אותנטיים שנתרמו על ידי שורדי שואה, אומרים שלחתול יש שבע נשמות, לחתול של רייצ'ל יש שבעים והוא לנצח יישאר מוצג היסטורי חשוב להנצחת זיכרון השואה".