פארק 'באר שריד', שנמצא בשטח אזור תעשייה שגיא 2000, נחנך בשבוע שעבר. פרויקט הקמת הפארק הוא פרי מאמציו של גדעון ברטל ז"ל, חבר קיבוץ שריד, שראה בשימור המקום ושחזורו משימה לאומית חשובה.
4 צפייה בגלריה
פארק באר שריד
פארק באר שריד
הבאר ששוקמה
(צילום: ענת חרמוני)

"גדעון תמיד ידע שיש שם באר והוא ידע שמהבאר הזו הביאו מים לשריד בשוורים בשנותיו הראשונות לפני החיבור לצנרת של מקורות", מספרת חוה בומס בת זוגו של גדעון ברטל ז"ל, "היה לו חלום שכאשר הוא יפרוש לגמלאות הוא יחשוף את הבאר ויבנה במקום פינת חמד לאזכור ההיסטוריה שאותה גם טרח ללמוד ולהזכיר בכתובים".

4 צפייה בגלריה
פארק באר שריד
פארק באר שריד
פארק באר שריד
(צילום: ענת חרמוני)

ואכן, בעמל כפיו חשף ברטל את הבאר שהייתה חבויה בסבך של עצים. "מי שלא ידע לא היה מעלה בדעתו שהיא קיימת שם. מספרת בומס, "בתחילה הוא חשף את הבאר מתוך הסבך בשתי ידיו, גרזן וקלשון ובהמשך גייס כל גורם אפשרי כדי להכשיר את המקום. כולל, קיבוץ שריד, הגד"ש של שריד והמועצה האזורית. הוא גייס גם את משפחתו של זאב צחר ז"ל שהיה אחראי על המים בשריד והמשפחה שלו גם תרמה סכום כסף על שמו. בנוסף הוא הביא לשם שיחים ועצי פרי בנטיעות ט"ו בשבט של ילדי הגן בשריד, עצי זית שהועתקו למקום מאזור הבנייה של שכונת שריד במגדל העמק, ספסלי עץ שהתפנו בשריד וכל דבר אפשרי לשיפור חזות המקום".

4 צפייה בגלריה
פארק באר שריד
פארק באר שריד
הכניסה לפארק
(צילום: ענת חרמוני)

ברטל ובת זוגו היו מנכשים עשבים במקום, קבוצת ילדי מצווה בקיבוץ הכינה שלט מוזאיקה על הרצפה לפי תמונה של השור המוביל את המים ואורי לייכטר שהיה חבר קיבוץ שריד, שיש לו פינה חמה בלב למקום במשך שבועות רבים ועד היום, בא בזמנו החופשי לנקות את השטח מעשבים.
בשנת 2017 הבאר שוקמה ושוחזרה ביוזמת קבוצת חברי שריד ובעזרת רשות ניקוז קישון, מ.א. עמק יזרעאל וקיבוץ שריד. לאחר מותו של גדעון ניתנה הבטחה שיהיה המשך לפרויקט ואכן ראש המועצה אייל בצר בשיתוף ראש עיריית מגדל העמק אלי ברדה השלימו את הקמת הפארק.
ההיסטוריה של באר שריד מתחילה עוד בימי המקרא. הבאר שימשה כמקור המים של העיר המקראית שריד המוזכרת בתנ"ך ועל שם העיר שריד זו נקרא גם קיבוץ שריד שהוקם בשנת 1921. הבאר עומקה כ-3 מטר ויותר. חלקה התחתון הוא עגול וחלקה העליון הוא מרובע. כל הבאר בנויה מאבני גיר מסותתות. המים נובעים מתחתית הבאר במשך כל השנה ותפוקתה כ–5 מ"ק לשעה או 50000 מ"ק לשנה.

4 צפייה בגלריה
פארק באר שריד
פארק באר שריד
זאב צחר ז"ל הונצח במקום
(צילום: ענת חרמוני)
קראו גם:

משנת 1926 סיפקה הבאר מים גם לחברי שריד שבנו בו את ביתם. המים מהבאר הובאו לקיבוץ בחביות עץ גדולות על עגלה רתומה לפרדות. בראשית שנות השלושים נקדחה באר עמוקה יותר שממנה נשאבו המים והוזרמו בצינור למגדל המים שעל הגבעה ומאז יש מים זורמים בשריד. הבאר המשיכה לשמש כמקור מים לרועים ערביים שהשקו במימיה את עדרי הצאן.
הפארק כולל בנוסף גם גן עצי פרי ופינות ישיבה לרווחת הציבור. במתחם אף הוצבה אבן לזכרו של איש המים של קיבוץ שריד - זאב צחר ז"ל, לצד הכיתוב: 'באר שריד שופצה ושוחזרה כשזכרו של זאב, צרוב בליבם של הפלחים, החברים ושדות הקיבוץ'.