המרכז הרפואי העמק הוא אחד המובילים בארץ בניתוחי עקמת בגב ועל כך יעיד סיפורה של יהלי בת ה-14 ממושב מיטב שבתענך.
4 צפייה בגלריה
יהלי עם ד"ר  מוחמד יחיא וד"ר מיכאל רייכל
יהלי עם ד"ר  מוחמד יחיא וד"ר מיכאל רייכל
יהלי עם ד"ר מוחמד יחיא וד"ר מיכאל רייכל
(צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק)

לאחרונה הגיעה יהלי למיון של בית חולים כשהיא סובלת מכאבי גב קשים. בצילום רנטגן התברר כי היא סובלת מעקמת קשה וחמורה בגב שהתפתחה בעקבות נפילה. לפיכך, צוות יחידת הגב במחלקה האורתופדית החליט לנתח את יהלי.
יהלי עברה ניתוח מתקדם וחדשני שארך שמונה שעות אותו ביצעו ד"ר מוחמד יחיא - מומחה בכירורגיה של עמוד השדרה וד"ר מיכאל רייכל - מנהל יחידת עמוד השדרה ממחלקת אורתופדיה של המרכז הרפואי העמק.

4 צפייה בגלריה
יהלי
יהלי
צילום הרנטגן
(צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק)

ד"ר יחיא: "בצילום הרנטגן ראינו כי מדובר בעקמת חמורה של 60 מעלות, שללא ניתוח דחוף הייתה הולכת ומחמירה עוד. מכיוון שהנערה טרם השלימה את תהליך הגדילה. עקמת, או בשפה הרפואית סקוליוזיס, הינו עיקום של עמוד השדרה שיכול להופיע בחלק העליון, המרכזי או התחתון. עם הזמן, עמוד השדרה מקבל צורה של האות S, בהטיה ימינה או שמאלה".
ד"ר רייכל הוסיף: "עקמת קלה קיימת באוכלוסייה בשיעור של 3%. הבשורה הרעה היא שככל שהעקמת מופיעה בגיל צעיר יותר, כך גדלים הסיכויים להחמרתה. עקמת נפוצה בשיעור של פי 10 בבנות לעומת בנים, והטיפול בעקמת קשור לחומרת המצב - בעקמת קלה נטפל בפיזיותרפיה ומעקב רפואי. אצל ילדים ובני נוער שנמצאים בתהליך הגדילה וסובלים מעקמת בינונית ההמלצה היא להשתמש במחוך גב, שמפעיל לחץ חיצוני קבוע על עמוד השדרה, כדי למנוע את המשך התדרדרותה. אך כשהעקמת חמורה, כפי שראינו במקרה של יהלי, אין מנוס מניתוח".
הוריה של יהלי סיפרו: "כשהבנו שיהלי זקוקה לניתוח, מצב הרוח של כולנו היה ירוד, היא הילדה הקטנה שלנו, אך כבר בפגישה הראשונה עם ד"ר יחיא התרשמנו מאוד ומפלס הלחץ ירד. הוא היה מקצועי, אדיב, והרגשנו שאנחנו יכולים לסמוך עליו ולהיות שקטים. הוא אמר לנו: 'אנחנו כאן כדי להעניק ליהלי איכות חיים טובה יותר'. ועל מנת להפיג חששות הוא אף קישר אותנו לנערה נוספת שעברה ניתוח דומה השנה ושוחחנו אתה ועם אמה".

4 צפייה בגלריה
יהלי
יהלי
מודל של עמוד השדרה של יהלי
(צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק)

יהלי סיפרה כי כשהבינה שהיא צריכה ניתוח היא פחדה מאוד: "חשבתי על איך ארגיש אחרי הניתוח, האם אוכל ללכת ולהתנהל כרגיל?, השתדלתי להישאר חיובית ולסמוך על הרופאים".
ד"ר יחיט ציין כי במרכז הרפואי העמק מטפלים בכל בעיות עמוד השדרה ומבצעים ניתוחים לתיקון עקמת בשגרה. "תמיד יש התרגשות מיוחדת של המשפחה בניתוחים אלו, כיוון שאנו מטפלים בנערות צעירות שלרוב חוששות מביצוע ההליך", סיפר, "אנו משתדלים להעניק להם את תחושה שהם בידיים טובות ומנוסות, וברוב המקרים נוצר קשר אישי עם המשפחה".
עוד על ההליך הרפואי סיפרו המומחים: "מדובר באחד הניתוחים המורכים לכן אנו נעזרים במספר טכנולוגיות מתקדמות כמו מערכת הניווט שמעלות את רמת הביטחון והדיוק. במקרה של יהלי, ביצענו גם הדפסה של מודל תלת מימדי של עמוד השדרה של המטופלת. הטכנולוגיה הינה מהמתקדמות בעולם שהוכנסה כעת לתחום הניתוחים האורתופדים בכלל ולעמוד השדרה בפרט. מדובר במודל מחומר פלסטי, המתרגם את תוצאות בדיקות ה-CT וה-MRI ומסייע לנו כמנתחים לפני הניתוח להבין טוב יותר את מבנה עמוד השדרה והאנטומיה הספציפית של המטופל ולתכנן מראש כיצד יתבצע הניתוח. וכך על ידי עיבוד כל הנתונים שאספנו אנחנו מקבלים תמונה מלאה של עמוד השדרה שעוזרת לנו לראות כיצד ייראה החיתוך בעצם, ומספקת יכולת העמדה מדויקת של הברגים, כך שלמעשה כל תכנון הניתוח נקבע מראש מול מחשב עוד לפני שאנחנו נוגעים במטופל. כמו שבעולם התעופה מתאמנים לפני טיסות בחדר סימולציה, כך עושים סימולציה של הניתוח עם המודל התלת מיימדי שהדפסנו, במטרה להשיג את התוצאות המדויקות והטובות ביותר".

4 צפייה בגלריה
יהלי והוריה עם ד"ר  מוחמד יחיא וד"ר מיכאל רייכל
יהלי והוריה עם ד"ר  מוחמד יחיא וד"ר מיכאל רייכל
יהלי והוריה עם ד"ר מוחמד יחיא וד"ר מיכאל רייכל
(צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק)
קראו גם:

יהלי סיכמה: "הופתעתי בעצמי מההחלמה הטובה ואפילו גבהתי ב-4 ס"מ. אנחנו רוצים להודות לכולם על החוויה הנהדרת שהעניקו לנו, על יחס מקצועי ואדיב שעלו על מעבר לכל ציפייה. הבחירה לעבור את הניתוח ב'העמק' היא ההחלטה הטובה ביותר".
ד"ר יחיא ציין כי הוא שמח שיהלי עברה את הניתוח בהצלחה רבה. "היא הועברה למחלקת כירורגית ילדים למספר ימים עד השחרור לביתה. זה המקום גם לומר תודה לצוות הנהדר של כירורגית ילדים על היחס והטיפול הנפלאים שהם מעניקים, הם חלק בלתי נפרד מההצלחה שלנו", אמר.