תדהמה בעיריית נוף הגליל: עו"ד אולגה גורדון, היועצת המשפטית המיתולוגית, פורשת לאחר 25 שנים בתפקיד.
3 צפייה בגלריה
עו"ד אולגה גורדון
עו"ד אולגה גורדון
עו"ד אולגה גורדון
(צילום: פרטי)

גורדון (53) נשואה ואם לשלושה, תושבת קיבוץ רמות מנשה, היא בוגרת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במדעי המדינה עם התמחות בשלטון מקומי, שניהם מאוניברסיטת חיפה. לאורך השנים עברה הכשרה כמגשרת והסמכה כדירקטורית, אבל עיקר המיקוד שלה הוא בשלטון המקומי. לאורך השנים ליוותה משפטית גם את הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ובחלק מהתקופה גם את החברה הכלכלית של העירייה. בנוסף היא משמשת כאב בית הדין למשמעת בלשכת עורכי הדין מחוז צפון ומכהנת גם כיו"ר ועדת שלטון מקומי בלשכת עורכי הדין.
בשנת 1999, בגיל 27, נכנסה עו"ד גורדון לתפקיד היועצת המשפטית של עיריית נוף הגליל תחת כהונתו של ראש העיר המנוח מנחם אריאב ז"ל והייתה היועמ"שית הצעירה ביותר ברשויות המקומית. במשך כמעט עשור עבדה עם אריאב וניהלה ביד רמה את המחלקה המשפטית בעירייה. "הוא נתן בי הרבה אמון כמישהי צעירה כמוני להרים את האופרציה המורכבת הזאת", סיפרה.
לאחר מכן ידעה העירייה תקופה סוערת בזמן כהונתו של שמעון גפסו כראש העיר בין השנים 2008-2016 במהלכן קיבלה עו"ד גורדון צו הגנה מטעם המדינה כחושפת שחיתויות וקיבלה את אות אביר איכות השלטון של התנועה לאיכות השלטון.

3 צפייה בגלריה
ראש העיר נוף הגליל רונן פלוט
ראש העיר נוף הגליל רונן פלוט
ראש העיר נוף הגליל רונן פלוט
(צילום: גיל נחושתן)

מ-2016 ועד היום היא עובדת עם ראש העיר רונן פלוט ועכשיו החליטה לפרוש ולצאת לדרך חדשה. "במשך 25 שנה עיריית נוף הגליל הייתה מקום העבודה העיקרי וכמעט היחיד שהייתי בו בקריירה המקצועית שלי. הגעתי לרף הכי גבוה שאפשר. ממחלקה עם עובד אחד הגענו למחלקה של חמישה עורכי דין שנותנים תמיכה לכל הרשות. צברתי המון ניסיון וידע ועכשיו אני רוצה לפרוץ הלאה ולהמשיך קדימה לתרום במקומות נוספים".
כשהתחלת אצל מנחם אריאב חשבת שתישארי כל כך הרבה שנים בתפקיד?
"האמת שלא. חשבתי שסביב גיל 40 כנראה אעשה עוד קריירה שנייה, אבל החיים הובילו אותי קצת אחרת".
למה נשארת בעיריית נוף הגליל כל כך הרבה שנים, מה משך אותך?
"התפקיד פה מאתגר, לא היה פה יום שדמה למשנהו. התקופה הראשונה התאפיינה בעיקרה בהמון למידה, להבין את התחום וללמוד אותו ובהמשך יישמתי אותו".

נקודת אור

עו"ד גורדון אחראית ללא מעט תקדימים הקשורים למעמדו של היועץ המשפטי ברשות. "הפכנו עם השנים לאיזשהו מודל של מחלקה משפטית מובילה שלא נשענת על ייעוץ חיצוני. מודל של יועץ משפטי שמעורב לא רק בחלק המשפטי, אלא גם בשדרה הניהולית".
בתקופת כהונתו של שמעון גפסו בראשות העיר, שהייתה תקופה מאוד סוערת והתאפיינה בחוסר יציבות שלטונית, עו"ד גורדון הייתה בעין הסערה. "אני חושבת שההחלטות שקיבלתי אז היו נכונות. למדתי המון על עצמי ועל התפקוד של הרשות בתקופה כזאת. היו לנו המון אתגרים בשנים האלה. היו לנו תשעה חילופים של ראש הרשות בתקופה של שלוש שנים, גפסו היה מושעה ובמקומו נכנס ראש עיר זמני. אחר כך היו בחירות והוא חזר שוב, ואז נכנס שוב ראש עיר זמני. כל שינוי כזה, רציתי ללוות אותו כדי שהדברים יהיו מסודרים ושיעבדו כמו שצריך. היועץ המשפטי ברשות הוא שומר סף, זו לא משרת אמון של אף אחד. המטרה שלי הייתה לשמור על הקופה הציבורית וראיתי בזה שליחות".

3 צפייה בגלריה
עו"ד אולגה גורדון. הייתה חלק מהשדרה הניהולית
עו"ד אולגה גורדון. הייתה חלק מהשדרה הניהולית
עו"ד אולגה גורדון. הייתה חלק מהשדרה הניהולית
(צילום: פרטי)
קראו גם:

את חושבת שאם שמעון גפסו היה מקשיב לך, הוא היה יכול להיות עד היום ראש העיר?
"יכול להיות".
עד כמה את גאה בתואר שקיבלת של אביר איכות השלטון?
"גאה מאוד. זו נקודת אור בתוך כל התקופה הזאת. לדעת שיש מישהו שגם מעריך את הפעילות שעשיתי. בעקבות המקרה של נוף הגליל שהגיע עד הוועדות בכנסת ודיונים אצל מבקר המדינה, השתנתה כל התפיסה כלפי חושפי שחיתויות. העובדה שהם זקוקים לסיוע בהתגוננות כשהם נמצאים תחת מתקפה. השפענו על תהליכים עד היום".
עם כניסתו של רונן פלוט לתפקיד בשנת 2016 הוא נתן לעו"ד גורדון לנהל פרויקטים מורכבים בעיר. פלוט שידוע כראש עיר תובעני גם יודע להעריך אנשי מקצוע. "תמיד זכיתי ממנו להערכה ולפרגון. הוא נתן לי הזדמנות להיכנס לכל מיני פרויקטים בעיר ובפרויקט של גיוס תרומות שסייעתי לעירייה. הוא נתן לי את ההזדמנות לממש פוטנציאל נוסף שיש לעיר, להיות חלק מהשדרה הניהולית, לקבל החלטות ולהשפיע. אני היום מסתובבת בעיר ואומרת 'פה נגעתי ופה הייתי מעורבת'".
נוף הגליל היא היום עירייה...
"פורצת דרך".

השאירה חותם

אחד מהפרויקטים שהובילה עו"ד גורדון היה פרויקט חידוש ושדרוג האצטדיון העירוני 'גרין'. בעקבותיו הפכה לאוהדת מושבעת של הפועל נוף הגליל. "ליוויתי את הפרויקט ותוך כדי תנועה נחשפתי לקבוצה ולפעילות שלה" היא נזכרת, "זה היה בשנה המפורסמת שהקבוצה עלתה לליגת העל וכולנו הפכנו להיות גאים בתוצאה. יש לזה סיפוק, אתה עובד בשביל לשדרג משהו ובסוף אתה רואה שגם השחקנים נהנים מזה וזה דרבן אותם".
למה היה חשוב לך לקחת את הפרויקט הזה על עצמך?
"הפרויקט היה מאוד אינטנסיבי מבחינת לוחות זמנים ונקלעתי אליו די במקרה. רונן ביקש ממני שאלווה אותו משפטית כדי שלא יהיו בו טעויות, גם בגלל ההיקף הכספי הגדול וגם כי היו בו הרבה סוגיות משפטיות של מכרזים וחוזים ועוד. נפלנו לתוך תקופת הקורונה ומצאתי את עצמי נשאבת לתוך הפרויקט הזה ומעורבת בו".
מה דעתך על התוצאה הסופית שלו?
"יפה מאוד. האצטדיון מאוד מרשים. כשאני מסתכלת עליו, אני בהחלט יכולה להגיד שיש לי טביעת יד איך שהוא התפתח".
הספקת הכל בתפקיד שלך?
"בטוח שיש עוד דברים לעשות, אבל אני חושבת שאני משאירה פה לשכה משפטית ערוכה לשנים הבאות עם צוות מקצועי שמבין את החשיבות של הדברים".
יש משהו שאת מצטערת עליו?
"לא. כל תקופה הייתה עם החוויות שלה".
למה סרבת, ככל הנראה פעמיים, ללכת לשיפוט?
"היו כל מיני הצעות אבל ראיתי חשיבות להיות פה בעיריית נוף הגליל. האמנתי שאני יכולה לתרום מכאן בעשייה הציבורית".
מה הדבר הבא שאת מתכוונת לעשות?
"אני יוצאת למגזר הפרטי, בוחנת אפשרויות אבל הכוונה היא להמשיך בתחום שאני טובה בו – התחום המוניציפלי והמשפט המנהלי, ולנסות לסייע מבחוץ. אשמח לתרום מניסיוני ומהידע שלי כדי לעזור".
ראש העיר רונן פלוט מסר בתגובה: "היועמ"ש עו"ד אולגה גורדון מילאה את תפקידה לאורך השנים באחריות, במקצועיות, בתבונה ובשיקול דעת. היא ידעה לאזן בין השמירה על הניהול התקין של העירייה לבין הצגת מתווה ישים על פי החוק, למימוש המדיניות והחזון לטובת העיר ותושביה. אני מכבד את החלטתה לעשות שינוי ולפתוח בפרק חדש לאחר תקופת זמן ארוכה בשירות העירייה ובהזדמנות זו אני מבקש להודות לה על תרומתה האדירה ולאחל לה הרבה הצלחה בדרכה החדשה".