במכון לבריאות השד שבמרכז הרפואי העמק נפתח שירות חדש - מרפאת מעקב, ליווי ותמיכה לנשאים ולנשאיות של מוטציות BRCA, שנמצאות בקבוצת סיכון לפתח גידולים ממאירים בשד, בשחלות ובאיברים נוספים לרבות לבלב וערמונית.
1 צפייה בגלריה
צוות מרפאת BRCA  במרכז הרפואי העמק
צוות מרפאת BRCA  במרכז הרפואי העמק
צוות מרפאת BRCA במרכז הרפואי העמק
(צילום: המרכז הרפואי העמק)
מהמרכז הרפואי העמק נמסר כי סרטן השד היא המחלה השכיחה ביותר בקרב נשים בישראל. נשאיות של מוטציות בגנים BRCA1 ו- BRCA2 מצויות בסיכון גבוה משמעותי למחלה ולתמותה מסרטן השד, בהשוואה לנשים שאינן נשאיות של מוטציות אלה, ולכן יש חשיבות גדולה בביצוע מעקב רפואי מסודר וטיפול מניעתי במטרה להפחית משמעותית את הסיכון לחלות.
ד"ר אלדר ברקוביץ, סגן מנהל המרכז הרפואי העמק והאחראי על המכונים והמרפאות במרכז הרפואי העמק: "מרפאת המעקב שפתחנו לטובת נשאים ונשאיות של מוטציות BRCA היא מרפאה רב תחומית המורכבת מאנשי הצוות המקצועיים והמסורים ביותר שלנו: רופאות ורופאים בתחומי האונקולוגיה והגינקולוגיה האונקולוגית, כירורגיה של השד והדימות, רופאי פלסטיקה ויועצים גנטיים, טכנאיות הדמיה וטכנאים, אחיות, עובדות סוציאליות ונשות מנהל, שביחד מעניקים שירות כוללני תחת קורת גג אחת לנשים ולגברים שזקוקים למעקב המקצועי והצמוד".
עוד נמסר מהמרכז הרפואי העמק נשאיות של מוטציות BRCA נמצאות בסיכון מוגבר לפתח מחלת סרטן השד בגיל צעיר, לפני גיל 50 ולעיתים גם לפני גיל 40. לעיתים מופיעים מספר גידולים במקביל, בשד אחד או בשניהם. "בשל הסיכון המוגבר לפתח מחלה, חשוב מאד שנשים עם פגיעה בגן BRCA1 או BRCA2 יעברו ביקורות תכופות ומעמיקות יותר לגילוי מוקדם של סוגי סרטן הקשורים לפגיעה בגנים האלה, בעיקר סרטן שד וסרטן השחלה. חשוב לדעת שגם גברים עלולים להיות נשאים של מוטציות בגנים של BRCA", מסביר ד"ר ברקוביץ.
קראו גם >>>
בדיקת נשאות למוטציה ב-BRCA היא בדיקת דם פשוטה והיא מומלצת למי שבמשפחתה מקרים של סרטן וכיום גם לכל אישה ממוצא אשכנזי.
"במכון לגנטיקה במרכז הרפואי העמק ניתן לקבל תכנית לבדיקות גנטיות המומלצות בהתאם לגיל ולסיפור המשפחתי", מסביר ד"ר ברקוביץ.
המרפאה לנשאיות BRCA במרכז הרפואי העמק מרכזת תחת קורת גג אחת את כלל השירותים הרפואיים שנדרשים, החל בבדיקות הגנטיות ובדיקות המעקב התקופתיות וכלה בבירור מתקדם הכולל לקיחת ביופסיות במהלך בדיקות ממוגרפיה, MRI, אולטרה-סאונד ואולטרה-סאונד אנדוסקופי. טיפולים מניעתיים ומצילי חיים ובהם כריתת שחלות מניעתית, כריתת שדיים ושחזור מניעתי – ניתוחים המתבצעים בגישות הרפואיות המתקדמות בישראל, וכן ניתוחים וטיפולים אונקולוגיים, הנדרשים כאשר מתגלים ממצאים ממאירים.
עוד עדכונים - חדשת מיינט העמק