ילד בן 9 שניצל מחיידק טורף בזכות ערנותם של אנשי הצוות במחלקה לרפואה דחופה, ילדה בת 5 שאובחנה עם דלקת נדירה בלב וחייה ניצלו, ונער בן 17 שניצל מפגיעה אנושה, אלו רק כמה מקרים בולטים מהשנים האחרונות שהוכיחו, שוב, מעל לכל ספק כי המחלקה לרפואה דחופה לילדים במרכז הרפואי העמק היא בין הטובות בישראל, על פי כל מדד שתבחנו.
4 צפייה בגלריה
הצוות המוביל את המלר"ד. מימין: ד"ן רונן פומפ, ד"ר גלעד חן וד"ר רון יעקב
הצוות המוביל את המלר"ד. מימין: ד"ן רונן פומפ, ד"ר גלעד חן וד"ר רון יעקב
הצוות המוביל את המלר"ד. מימין: ד"ן רונן פומפ, ד"ר גלעד חן וד"ר רון יעקב
(צילום: מרכז רפואי העמק)

מהפכה במיון

בעבר היה מקובל לקרוא להם "מיון ילדים", אבל גישה חדשה שנכנסה בשנים האחרונות לבתי החולים הגדולים בישראל, מיושמת בהצלחה במרכז הרפואי העמק מקבוצת כללית.
רופאי המחלקה לרפואה דחופה לילדים הם בוגרים של הגישה האוסטרלית: הם יצאו להשתלמות עמיתים ממושכת של כמה שנים באוסטרליה ועם שובם ארצה הם הטמיעו את הגישה החדישה בקרב הצוותים העובדים במחלקה לרפואה דחופה לילדים.
"רק בשנה האחרונה דורגנו במקום השני בין בתי החולים בארץ במודל של משרד הבריאות", מספר בגאווה בלתי מוסתרת ד"ר גילעד חן, שמנהל ב-5 השנים האחרונות את המחלקה לרפואה דחופה לילדים.
ד"ר חן, בן 49, נשוי ואב ל- 4, מספר: "הגעתי אל העמק לאחר הכשרה ממושכת שעברתי בסידני. מדובר במודל שנחשב אז די נדיר בישראל, ולפיו מציבים את הילד ואת הוריו ואת הצרכים שלהם במרכז העשייה, והמערכת הרפואית מתאימה עצמה אליהם, בסביבה המותאמת במידת האפשר לצרכי הילדים. כך לדוגמא, הילד יעבור בדיקות וטיפולים ללא כאב כי נדאג לתת לו טיפול שיטשטש אותו לפני פעולה כואבת ונדאג שלא יכאב לו ושהוא לא יזכור את החוויה במלר"ד כחוויה קשה. בנוסף, נשתדל שהרופאים היועצים מהמחלקות האחרות יגיעו אלינו למלר"ד, במיוחד כאשר יש מצב מסכן חיים, וכאן נטפל בילד ביחד – רופאי רפואה דחופה ילדים והרופאים מהתחומים האחרים".
4 צפייה בגלריה
ד"ר גלעד חן, מנהל המלר"ד
ד"ר גלעד חן, מנהל המלר"ד
ד"ר גלעד חן, מנהל המלר"ד
(צילום: מרכז רפואי העמק)
"עברנו לשימוש נרחב בטישטוש וסדציה בכדי להפחית כאב וגם כדי להתגבר על תחושות חרדה וכאב כשמבצעים פעולה רפואית במלר"ד. יש לנו מגוון אפשרויות לטשטוש והרדמה קלה, למשל תרסיס אף, גז צחוק, תרופות המוזרקות לוריד ואנו משתמשים גם באמצעים להסחת דעתם של הילדים בדמות סרטים ומכשירי מציאות מדומה. זו מהפכת עולם בכל הקשור לחוויית המטופל, ובמיוחד בילדים".
כיום, במלר"ד הילדים במרכז הרפואי העמק מקבוצת הכללית, מטופלים מדי שנה כ- 26 אלף ילדים ובני נוער בגילאי 0-18. במטרה להפוך את החוויה במלר"ד לפחות כואבת ומעיקה הוכנסו בשנים האחרונות פתרונות רבים שכוללים מערכת אורקולית, בועות סבון, תמונות צבעוניות, ליצנים רפואיים, מדבקות, בלונים, ואף משקפות מציאות מדומה של תלת מימד להסחת דעתם של הילדים. מורות וגננות ששייכות למרכז החינוכי של העמק מסייעות אף הן בהנעמת זמנם של הילדים וביחד כולם עושים כל מאמץ ליצור חווית מטופל חיובית לילדים ולהוריהם.

מצילי חיים

3 הרופאים הבכירים במלר"ד הילדים הם בוגרי המודל האוסטרלי: ד"ר גילעד חן, ד"ר רונן פומפ וד"ר רון יעקב. "בעבר היתה חלוקה שונה של תפקידי הרופאים במיון. טיפלו בעיקר במחלות חום ובמחלות זיהומיות ואילו במצבים אחרים היה מקובל לשלוח את הילד לקבל טיפול במיונים האחרים לפי סוג הבעיה. כיום, מלר"ד הילדים מעניקה טיפול למגוון בעיות רפואיות לילדים מגיל 0-18 החל ממחלות חום, שלשולים, מחלות זיהומיות בדרכי הנשימה, השתן, דלקות שונות, שברים, חבלות ועד למצבים דחופים, מורכבים ומסכני חיים, כולל חבלות רב מערכתית", מסביר ד"ר חן. "התפיסה שלנו היא שאנחנו צריכים לייצר חווית שירות נעימה וטובה ככל האפשר לילד ולמשפחה. עלינו לדאוג להפחתת חרדה והפחתת כאב ולסביבה ידידותית ככל שניתן, בד בבד כמובן עם מתן טיפול מקצועי וזמין בשיתוף פעולה מלא עם ההורים", הוא מדגיש.
מלבד ד"ר גילעד חן שני הרופאים הבכירים במחלקה הם ד"ר רונן פומפ וד"ר רון יעקב, שטיפלו במקרים מורכבים ויכולים לרשום לעצמם כמה מקרים בהם הצילו חיים של ילדים, או מנעו הידרדרות במצבם הרפואי.
4 צפייה בגלריה
הצוות הסיעודי עם מנהל המחלקה
הצוות הסיעודי עם מנהל המחלקה
צוות מלרד ילדים
(צילום: מרכז רפואי העמק)
"זכור לי מקרה של ילדה בת 5 שנים, שהגיעה אלינו עם כאבי בטן. מהר מאוד אובחנה כסובלת מדלקת קשה של הלב והתפקוד של הלב היה ירוד מאד. התחלנו מיידית בטיפול מציל חיים במלר"ד. החשיבות כאן היא לאבחן מהר את המצב הזה שהוא מסכן חיים ולתת את הטיפול הנכון. הילדה חוברה למכונת לב ריאה למשך 3 שבועות וכך ניצלו חייה. היא שוחררה לביתה בריאה לחלוטין", סיפר לנו השבוע ד"ר רון יעקב.
"מקרה שזכור לי מאד הוא נער בן 17 שפונה אלינו לאחר תאונת דרכים בבקעה בתלונה של שבר ברגל", סיפר ד"ר רונן פומפ. "לכאורה מקרה רפואי לא מורכב, אלא שברגע שעשינו לו הערכה רפואית ראשונה במלר"ד הבנו שלמעשה מדובר בנער עם פציעה קשה מאד עם שבר בגולגולת, קרע חלקי באבי העורקים וחזה-אויר, שזהו מצב שמסכן את חייו באופן מיידי. מיד הכנסנו נקז לחזה שלנו במלר"ד והתחלנו לתת לו דם וכך הבהלנו אותו כשהוא מיוצב לחדר הניתוח כדי לטפל בקרע של אבי העורקים שהיה גורם למותו המיידי. זו דוגמא נהדרת לשיתוף פעולה בין רופאי הרפואה הדחופה במלר"ד לבין הכירורגים והאורתופדים – שהובילה לטיפול רב-תחומי ומהיר בחולה שבזכות הטיפול המהיר והאיכותי הצלנו את חייו", סיפר ד"ר פומפ.
ד"ר פומפ נזכר במקרה נוסף בו ניצלו חייו של ילד בן 9 שהגיע למלר"ד הילדים כשהוא סובל מבעיה נדירה ומסכנת חיים: "כשהילד נכנס, הצוות המיומן של המלר"ד הבין שהילד לא בסדר והזעיקו אותי אליו מייד. כשנכנסתי אליו הבחנתי שהילד אפאטי ולא מגיב אלינו, עם חום גבוה מאד ואימו לא היתה רגועה, שזה הרבה פעמים סימן עבורנו להיות קשובים לתחושות של ההורים. לפי כמה סימנים הבנתי מייד שמדובר בחיידק מסוג "חיידק טורף", כזה שעלול לגרום להידרדרות מהירה מאד במצבו של הילד, להוביל לקריסת מערכות כללית ולמוות. התחלנו מייד לטפל בילד באנטיביוטיקה ובתרופות מייצבות לחץ דם והעברנו אותו להמשך טיפול ביחידה לטיפול נמרץ ילדים, ולשמחתי זה מה שהציל את חייו".
4 צפייה בגלריה
האחות האחראית אסנת נאור
האחות האחראית אסנת נאור
האחות האחראית אסנת נאור
(צילום: מרכז רפואי העמק)
מקרה אחר בו ילדה בת 6 הגיעה למיון לאחר שכלב תקף אותה בפניה. "פניה היו שסועות עם חתכים גדולים משיני הכלב. זה נראה נורא והיינו צריכים לטפל גם בה וגם באם שהיתה שבורה מדאגה ומצער ולא הפסיקה לבכות. מייד נתנו לה טשטוש עמוק והזמנו מיידית את הרופאים הפלסטיקאים שלנו שלמעשה תפרו לה את החתכים הגדולים בתוך חדר הטיפולים שבמלר"ד. הפעולה המהירה במלר"ד חסכה את הזמן שלוקח להתארגן להעביר לחדר ניתוח, כי ככל שתופרים מהר יותר התוצאה הסופית טובה יותר. חשבנו על כך שילדה כה צעירה עלולה להישאר עם צלקות שיפגעו באיכות חייה אם לא נטפל בה מהר ובצורה המיטבית ביותר. לשמחתנו, לא מזמן, אמא שלה שלחה לנו תמונה שלה, וזה היה מדהים לראות איך פניה החלימו כאילו היא לא עברה דבר", סיפרו בהתרגשות.
לא זוכרים ולא כאבים
"התפיסה שהנהגנו כאן היא להביא את הרפואה הטובה ביותר לתושבי הצפון", אומר ד"ר חן, "ולשמחתי בכל פרמטר שבודקים אנחנו עושים את הרפואה האיכותית ביותר, שלא נופלת מכל מרכז גדול אחר. צריך להכיר בתרומה הגדולה מאד של הצוותים של האחים והאחיות לאיכות הטיפול ולחוויה הטובה שעוברים הילדים אצלנו במלר"ד. אנחנו הרופאים עבדנו בבתי חולים מרכזיים וגדולים גם בארץ וגם בחו"ל, ולכן יש לנו בסיס טוב להשוות. הצוות של האחיות והאחים במלר"ד הילדים לא נופל במקצועיותו ובאיכויותיו משום שצוות שעבדנו איתו בכל בתי החולים הגדולים", אמר ד"ר חן.
"אנחנו מאמינים שהביקור במלר"ד הוא הזדמנות לגילוי בעיות נוספות שלא בגללן הילד פנה, אבל הן מהוות בעיה בריאותית וזוהי הזדמנות להתנעת תהליך טיפולי, לדוגמה: השמנה, אנורקסיה, עששת, מצוקות נפשיות, בעיות במשפחה או סבל חברתי ועוד", סיפרה אסנת נאור, האחות האחראית במלר"ד הילדים".
נאור בת 60 (נשואה ואם ל-4 בנים וסבתא ל-7 נכדים), היא האחות האחראית במלר"ד מזה 26 שנים ובעלת 40 שנות ניסיון כאחות.
"מאז ומתמיד שאפתי לקדם ולשפר את העשייה הסיעודית במחלקה", היא מסבירה, "בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי עם הכנסת תפישת טיפול חדשה שלפיו המחלקה הפכה למלר"ד- מקום שבו מטופלים כל הילדים - גם חולים וגם פצועים, כולם תחת קורת גג אחת עם תפיסת טיפול בילד ובמשפחה, מניעת כאב, סבלנות והכלה.
אני מאד גאה בצוות שלי שנרתם מייד למשימה והתחיל ללמוד לטפל במצבי הטראומה השונים. ערכנו ימי לימוד מרוכזים, כתבנו הנחיות, ביצענו סימולציות רבות וכיום אנחנו יודעות לטפל מצויין בכוויות, פציעות, נשיכות ועוד. בנוסף, התחלנו לבצע מחקרים ועבודות איכות שנותנים לנו כלים לשפר תהליכים רבים. אנו מציגות את הפרויקטים שלנו בכנסים שונים וזוכות להערכה רבה, אבל הסיפוק הגדול הוא מכך שאנו עושות זאת למען המטופלים שלנו-ילדי העמק והוריהם. לכך אני מקדישה את מירב ומיטב זמני", אמרה אסנת.
"כשאתה שומע ילדים שמסיימים אצלנו טיפול ומשתחררים הביתה אומרים להוריהם 'מתי נחזור לפה עוד פעם' כי החוויה שהם עברו הייתה נעימה עבורם, אתה מבין שעשינו מהפכת עולם", מסכם ד"ר חן.