נזקי העישון הם אחד הנושאים הנחקרים מאז ומתמיד בעולם הרפואה, ובכל זאת בכל שנה מגלים נזקים חדשים עליהם לא ידענו לפני כן, מסביר ד"ר עמרי אלרואי, מומחה ברפואת משפחה במרפאת עמק הירדן של הכללית, יועץ גמילה מעישון ומנחה סדנאות בנושא. "הנזקים הם בממאירויות שונות, בנזקים לכלי דם, ובבעיות ריאות, ואחד הנתונים המזעזעים הוא שאדם מעשן מקצר את חייו ב-11 עד 12 שנים, ניתן רק לחשוב מה אפשר להספיק בשנים האלו".
ד"ר אלרואי מסביר ששניים מתוך שלושה מעשנים יסיימו את חייהם בטרם עת בגלל נזקי העישון, ומי שלא יסיים את חייו יסבול בדרך כלל ממחלות כרוניות, טיפולים ואשפוזים. "הדבר המסקרן הוא שרוב המעשנים ברמה כזו או אחרת יודעים זאת ועדיין מעשנים, אז השאלה היא למה הם לא מפסיקים?"
2 צפייה בגלריה
800 איש מתים מדי שנה בישראל מעישון פסיבי
800 איש מתים מדי שנה בישראל מעישון פסיבי
"הניקוטין נמצא בכל אמצעי העישון, בסיגריות רגילות ונרגילה.."
(צילום: shutterstock)
ד"ר אלרואי מסביר שמי ששואל את השאלה לא מבין את הפואנטה, "מדובר בהתמכרות, קצת כמו שאנחנו מכורים לסלולרי שלנו, אם מישהו חווה פעם אובדן או שכחה של הטלפון וחווה תגובות פיזיות ורגשיות יבין שמדובר בהתמכרות שהיא לא נשלטת, בעישון ההתמכרות מורכבת כי יש לה גם היבט גופני, של התמכרות לחומר הניקוטין, וגם אלמנט פסיכולוגי התנהגותי של הרגלים והתניות, המעשן למשל לא יודע כיצד לשתות קפה בלי סיגריה".
יש הרבה שיטות שמציעים לאנשים להיגמל, בקריאת ספר או בשיחות, השיטות האלה יעילות?
"צריך להתייחס לתהליך הגמילה בהיבט הגופני ובהיבט הנפשי. השיטות המוכחות בעולם המערבי הן טיפול משולב של הפן הגופני והפן הפסיכולוגי התנהגותי בכל מיני אמצעים, בסדנאות קבוצתיות, בייעוץ טלפוני ובייעוץ אחד על אחד עם רופא המשפחה ובלקיחת תרופות מתאימות", מסביר ד"ר אלרואי ומפרט שבפן הפסיכולוגי התנהגותי יש לשנות מחשבות תקופות והרגלים, "כי להפסיק לעשן זה קל, האתגר הוא להתמיד, אז אם מישהו הכניס את עצמו לקיבעון שרק העישון עוזר לו כשהוא עצבני אז בהזדמנות הקרובה שהוא יהיה עצבני הוא יעשן".
ומה לגבי נרגילות וסיגריות אלקטרוניות?
"הניקוטין נמצא בכל אמצעי העישון, בסיגריות רגילות ונרגילה, ראש של נרגילה למשל שווה ערך לחפיסת סיגריות". הוא מסביר גם שבכל שנה מתפרסם דו"ח של משרד הבריאות והשנה לראשונה נראים נתונים מדאיגים שמצביעים על כך שיותר בני נוער נחשפים לסיגריה אלקטרונית מאשר לסיגריה רגילה, מתוך מחשבה שהנזק מופחת אבל חשוב להבין שיש שם ניקוטין ובגיל הזה נערים ונערות עוברים שינויים מבניים בלתי הפיכים שהופכים אותם לנוטים להתמכר. אנחנו לא יודעים לאורך זמן לומר מה הנזקים של סיגריות אלקטרוניות כי הן חדשות, אבל נזקים יש בטוח והן בטוח ממכרות".
2 צפייה בגלריה
ד"ר עמרי אלרואי, מומחה ברפואת משפחה בכללית
ד"ר עמרי אלרואי, מומחה ברפואת משפחה בכללית
ד"ר עמרי אלרואי, מומחה ברפואת משפחה בכללית
(צילום: דוברות כללית מחוז צפון)
ד"ר אלרואי מסביר שרוב האנשים שמנסים להפסיק לעשן בלי תמיכה מתאימה סיכוייהם להצליח לאחר שנה הוא בין 3-5%. "צריך לשנות דפוסי מחשבה ודפוסי התנהגות שקשורים לעישון, והפן השני הוא של ההתמכרות הגופנית ובאמצעים תרופתיים קיימים ניתן להקל על הנגמל בשבועות ובחודשים הראשונים לגמילה. כשמשתמשים בשיטה אחת אחוזי ההצלחה עולים ל-20%, כשמשתמשים בשתיהן הם כבר עולים ל-30%. הרבה מעשנים למודי קרבות ניסו שיטות רבות והם כבר די מיואשים וחסרי אמונה ביכולת שלהם. לא צריך להתייאש כי המחקרים מראים שצריך לבצע כמה וכמה ניסיונות כדי להצליח. כל אחד לומד מניסיון העבר שלו מה עובד ומה פחות, ומוצא את הדרך שלו, מדובר בתהליך וצריך להיות אופטימיים, להשתמש במה שאפשר ובטח במה שהוכח כיעיל ובטוח וניתן בחינם. בתור התחלה כדאי לפנות לרופא המשפחה ולפתוח אתו את הנושא, לא להתבייש זה אחד הנושאים על הפרק לדבר עליהם".