בחירות 2023 בעפולה: מעל 30 שנה ששלמה מליחי נמצא בפוליטיקה בעפולה. הוא התחיל כחבר מועצה, יו"ר של ועדות, כיהן מספר פעמים כסגן ראש עיר ועכשיו הוא רוצה להגיע לצמרת. בקמפיין, שככל הנראה יהיה האחרון שלו, הוא גייס את כל ניסיונו, כישוריו וקשריו הפוליטיים למשימת חייו, להגשמת חלומו הגדול - להיכנס ללשכת ראש העיר עפולה בקומה השלישית בבניין העירייה.
4 צפייה בגלריה
שלמה מליחי
שלמה מליחי
שלמה מליחי
(צילום: פרטי)
"אני מתרגש מאוד מהקמפיין הזה", אמר מליחי, "עברתי מעל 6 מערכות בחירות מוניציפליות. הייתי סגן למירון, סגן לאלקבץ – ראיתי הכל. האהבה שלי לעפולה ולפוליטיקה רק התעצמה. יש לי יתרון על כל המועמדים כי אני צינור ישיר לכסף ממשלתי גדול עבור עפולה. פשוט ככה. יש לי התחייבות מוקלטת וחתומה מכל אחד משרי הליכוד על הסיוע וההשקעות שהם הולכים להעניק לעפולה עם היבחרותי לראש עיר.
"אגב, רבים לא יודעים כשהיה נדרש תקציב ממשלתי לעפולה, אני כסגן הייתי מגייס אותו מהממשלות השונות בשל קשרי הטובים עם הממשלה והכנסת. ראשי העיר גזרו את הקופון אולם אני גייסתי את הכסף למען העיר. והאמת שכסגן יש גבול למה שאתה יכול לגייס. אלקבץ ומירון היו בתפקידים הללו כבר 20 שנה, לצערי עפולה לא עשתה את הקפיצה הראויה לה, לא בתקציבי ממשלה ולא בפיתוח האסטרטגי הנחוץ לה. אם הם היו יכולים, או יודעים לעשות זאת – הם היו עושים את זה כשהם ישבו על הכיסא. אני רוצה להגיד לתושבי העיר שאני נגד המחנאות. אני נגד המירונים נגד האלקבצים. אני בעד העפולאים".

יפתיע בסקרים

בעבר הצהיר מליחי על ריצה לראשות העיר, אך פרש ממנה אחרי שהבין שאין לו סיכוי להיבחר. הפעם מתחייב מועמד הליכוד כי הוא רץ עד הסוף. "לא פורש ולא מתחבר", חידד מליחי, "ברור לי שיהיה בעפולה סיבוב שני ואני אהיה חלק ממנו".

4 צפייה בגלריה
ראש העיר אבי אלקבץ ושלמה מליחי
ראש העיר אבי אלקבץ ושלמה מליחי
ראש העיר אבי אלקבץ ומליחי בימים שהיו שותפים פוליטיים
(צילום: שרון צור)

בכל הסקרים שהיו עד עכשיו אתה רחוק מלנצח בבחירות.
"אלו סקרים מגמתיים והם לא מחמיאים לי. אני יודע על סקר שנערך לפני ארבעה חודשים שמתוצאותיו עולה כי אם אני מתמודד מול אלקבץ ראש בראש, יש לי סיכויים טובים לנצח. יהיה עוד סקר בקרוב ואנחנו נראה תוצאות אחרות. אני בטוח שהם יפתיעו הרבה אנשים".
עד כמה יצחק מירון מחזר אחריך שתתחבר אליו?
"זה לא סוד שאני, מירון ורמי יוסף מדברים כל הזמן. לכולנו יש מטרה משותפת להחליף את ראש העיר הנוכחי. אבל יש מציאות ששלושתנו מתמודדים על אותו תפקיד. הסיבוב השני יכריע".
מה קרה שהחלטת לצאת בקמפיין נגד החרדים?
"היה פרסום שיצא ולא היה על דעתי ואחר כך ירד. הנתונים שהצגתי עשו רעש כי אלקבץ נבהל ונתפס פאניקה ולכן ניסה לסובב את השיח שהיה על נתונים ועובדות לשיח כביכול שאני נגד ציבור מסוים. כמובן שזה לא עבד לו. נפגשתי עם החרדים והם ישבו איתי, הם אמרו לי: 'אנחנו מכירים אותך ומבינים שאתה לא נגד. אנחנו מעדיפים לחיות במקום מתקדם עם שירות טוב לאזרח'".

4 צפייה בגלריה
יצחק מירון
יצחק מירון
יצחק מירון. מדבר עם מליחי
(צילום: שרון צור)

אתה טוען ש-2 מכל 3 עפולאים היו בוחרים לגור בעיר אחרת. למה?
"בשיחות שאני עורך על בסיס יום יומי עם רבים מתושבי העיר ובחוגי הבית הרבים בהם אני נמצא, שמעתי לא מעט על תופעת 'הבריחה מעפולה', אבל לא שיערתי בנפשי שהמצב עד כדי כך חמור. לצערי, מרבית העפולאים הצעירים כיום בוחרים בעפולה רק מסיבה אחת – מחירי הדיור. מי שרכש השכלה, מחפש חינוך טוב, תעסוקה מתקדמת, או תשתיות איכותיות מחפש את דרכו החוצה מהעיר. זו הסיבה שכתבתי, יחד עם מומחים, תוכנית אדירה, שאפתנית שתהפוך את עפולה לאטרקטיבית באמת בעיני תושביה. התוכנית הזו, לא תשב על הנייר בלבד. מזה שבועות שאני נפגש עם כל שרי הממשלה, מספר לכל אחד מהם על חלקו בתוכנית מגייס מהם תקציבים וסיוע, הטבות וחקיקות שיהפכו את עפולה לעיר מובילה. עיר שהיא מגנט איכותי לכל מי שמחפש חינוך טוב, תעסוקה מתקדמת, שכר גבוה ואיכות חיים מובילה בישראל".

לייצר יתרונות

לפני מספר שבועות בחר מליחי להציף נתונים קשים על הציבור החרדי בעיר. עכשיו הוא מסביר: "זה לא סוד שעפולה עומדת בפני צומת דרכים. אם נסתכל על נתוני החינוך, הרווחה, ההגירה, הדיור אנחנו רואים מגמות מדאיגות. החינוך שלנו יותר קרוב לנתונים של טבריה בעוד כל עפולאי מבקש לקדם את העיר לכיוונה של יקנעם עילית שעשתה קפיצה אדירה במקומות התעסוקה, במערכת החינוך, שירות לתושב ובנראות פני העיר. התוכנית שכתבתי תקרב אותנו בכל המדדים ליקנעם עילית. לצערי הדרך בה אלקבץ נוהג – מובילה אותנו להיות טבריה. הנתונים לא משקרים.

4 צפייה בגלריה
שלמה מליחי
שלמה מליחי
מליחי. "אני נגד המירונים נגד האלקבצים. אני בעד העפולאים"
(צילום: פרטי)
קראו גם:

מה תוכנית הדגל שלך לעפולה?
"לשיטתי, איכותה של עיר מתבססת על מספר מדדים: מקומות תעסוקה, מערכת חינוך מקדמת, תשתיות עירוניות תחבורתיות איכותיות ושירותים לאזרח. ללא מקומות תעסוקה איכותיים אוכלוסייה חדשה וחזקה מבחינה סוציואקונומית, החיונית לאיתנותה הפיננסית של עיר, לא תגיע ואם תגיע ללא מערכת חינוך איכותית ושירותים איכותיים לתושבים – תברח במהרה. מקומות תעסוקה איכותיים יגיעו לרשות כאשר יינתנו להם תמריצים כלכליים לבחור באזור, כאשר הגישה לאזור קלה ונוחה ובעיקר כאשר המעסיקים יוכלו למצוא כוח אדם מתאים ואיכותי שיזין את מקומות התעסוקה. לכן, הדרך היחידה לשקם עיר בצורה איכותית, שתחזיק לאורך שנים היא קידום של אזור ייחודי. בתוכנית שלנו בחרנו לקדם תמהיל מיוחד – שנשען על כל היתרונות הרבים של עפולה בדגש על האקדמיה, בית החולים, המיקום הגאוגרפי ויתרונות נוספים. קראנו לזה Afula Life Tech".
Afula Life Tech - מה זה אומר?
"אנחנו נקים אקוסיסטם ייחודי ובלעדי המותאם לאופי המקום ויתרונותיו: התמחות ברפואה ובתזונה. אנו נעזר בהטבות תקציביות מהממשלה והרשות לצד תמיכה מקצועית למשיכת חברות טכנולוגיה ונעודד חיבורים מונחים לאקדמיה ולבית החולים".
מ'עפולה אחת' נמסר בתגובה: "עד ששלמה מליחי הפסיק לקבל משכורת מעיריית עפולה הוא הילל ושיבח את התפתחות העיר ומאז שהוא פוטר עקב חוסר עשייה, דעותיו השתנו לפתע. מליחי כבר 32 שנה בפוליטיקה ולא דאג לדבר מלבד לעצמו. מליחי הוא לא עצמאי, אלא מתמודד בתיאום מלא עם יצחק מירון ולכן, האחוזים הבודדים שמתכוונים להצביע למליחי צריכים להבין שהם בעצם מצביעים לשמאל".