ירידה חדה בהיקף עסקאות נדל"ן בעפולה. מאז תחילת המלחמה בחודשים אוקטובר-דצמבר חלה האטה של כ-60-70 אחוז בקצב מכירת הדירות בעיר.
2 צפייה בגלריה
מרכז העיר עפולה
מרכז העיר עפולה
מרכז העיר עפולה
(צילום ארכיון: יוסי וקנין)

"אנחנו רואים עצירה מאז חודש אוקטובר של מכירות", אומר שמאי המקרקעין דורון חזיזה, "כרגע מאחר ואין כל-כך הרבה עסקאות קשה לכמת את ירידת המחירים שתהיה, אבל בטוח שבהיקף העסקאות אנחנו חווים את אחת התקופות הכי קשות. משנת 1998 אני במקצוע ולא נתקלתי בכזו תקופה קשה. הרבה שנים שלא היה היקף עסקאות כל כך נמוך. אני רואה את זה גם בהיקף העבודה של העובדים שאני מעסיק".
עוד קודם המלחמה בעקבות הריבית הגבוהה במשק הייתה האטה במכירת הדירות והמלחמה אף היא הוסיפה למגמה השלילית. "הריבית הגבוהה יצרה מצב שהרבה אנשים ויתרו על הקנייה כי הכסף נהיה יקר", הסביר חזיזה, "אנחנו רואים את זה גם אצל קבלנים שגרף המכירות שלהם התמתן מאוד ואפילו נעצר. עד ספטמבר חווינו ירידה משמעותית בהיקף המכירות של דירות יד שנייה וחדשות".
מלחמת 'חרבות ברזל' שפרצה ב-7 באוקטובר תרמה אף היא לחוסר הוודאות במשק. בעקבות ההאטה בעסקאות, גם לא ניתן לזהות האם חלה ירידה או עלייה במחירי הדירות. "אחרי שאנשים כבר התחילו לחיות עם אחוזי הריבית הגבוהים, באה המלחמה ועצרה הכל", אמר חזיזה, "אני עובד באזור טבריה, עפולה ובית שאן וכמעט לא נתקלתי בעסקאות יד שנייה. לאנשים אין פנאי וחשק. יש לנו מצב שהרבה אנשים בצפון מפונים והרבה סניפי בנק סגורים. אנשים מתקשים להגיע לבקש הלוואות, מה שגם מוריד את היקף העסקאות".

2 צפייה בגלריה
שכונת לב העמק
שכונת לב העמק
שכונת לב העמק
(צילום ארכיון: יוסי וקנין)
קראו גם:

עם זאת בשבועות האחרונים מתחילים לזהות ניצני התאוששות מצד רוכשי הדירות. "בשבועיים האחרונים אנחנו רואים התעוררות של כל המשק", אומר המתווך עמי אזולאי מעפולה, "אני ולא מעט מתווכים מרגישים כך, מבחינת טלפונים שאנחנו מקבלים ויותר התעניינות מצד אנשים. בתקופה הזאת של המלחמה אנשים לא יוצאים ולא מבלים, ובאיזשהו אופן גם חוסכים כסף. יש כאלה שרוצים לעשות שינוי במגורים שלהם ומחפשים לעבור לדירה טובה יותר. יש הרבה עסקאות של יד שנייה שנסגרות בימים האחרונים. קשה לזהות אם יש ירידה או עלייה במחירי הדירות, באזורים מבוקשים אין ירידה במחירי הדירות ובאזורים פחות מבוקשים יש ירידה קלה יותר".