שבועיים חלפו מאז הטבח שביצעו מחבלי החמאס בפסטיבל הטבע ליד רעים, וממדי האסון בלתי נתפסים: מעל 260 איש נרצחו באכזריות, מאות נפצעו ורבים ממשתתפי המסיבה נחטפו לעזה ומוחזקים שם. לצד סיפורי הזוועה נחשפים גם סיפורי הצלה של רבים, שהצליחו בדרך לא דרך לברוח מהתופת.
3 צפייה בגלריה
רז סורוקה וחברתה סתיו ז"ל יחד בפסטיבל
רז סורוקה וחברתה סתיו ז"ל יחד בפסטיבל
רז סורוקה וחברתה סתיו ז"ל יחד בפסטיבל
(צילום: פרטי)
אחת מהם היא רז סורקה מגן נר, שיצאה למסיבה עם ארבעה מחבריה וכולם הצליחו לברוח ולהינצל כשהם בריאים ושלמים, למעט חברה אחרת, סתיו ברזני ז"ל. "אנחנו מכירות מילדות ולמדנו יחד בבית הספר ניר העמק. היא הייתה אחותי לכל דבר", אומרת סורקה. "סתיו הייתה ילדה מאוד שמחה, תמיד עשתה הכל בצחוק וכיף. באוקטובר היא הייתה צריכה לחגוג יום הולדת 23. לאחר שהשתחררה מהצבא היא עברה לגור עם בן הזוג שלה אסף בחדרה, ולפני שבועיים הם חזרו מטיול בסרי לנקה".
"ממש התכוננו לפסטיבל הזה", היא משחזרת, "הלכנו בחבורה אחת גדולה. אני חזרתי מדרום אמריקה לא מזמן, סתיו באה למסיבה עם חברים של אסף והיא אמרה לי שניפגש שם. יצאנו ביום שישי בשעה 11 בלילה, הגענו באחת וחצי אחר חצות וסתיו כבר הייתה שם. נפגשתי איתה וישר עשינו סיבוב, אני זוכרת שהלכנו לבר ושתינו יחד. זה היה מקום ענק וכל אחד התפצל לדרכו. הייתה אווירה כיפית. אם לא היה קורה מה שקרה, הייתי יכולה להגיד שזו המסיבה הכי טובה שיצאתי אליה".
בשבת בבוקר, בסביבות השעה 6:30, החל מטח הרקטות. "היינו בטוחים שזה רק רקטות ואפילו צחקנו על זה. באותו רגע לא הייתי עם סתיו, היא הייתה במקום שלה ואנחנו היינו באזור הקמפינג. בסוף לא ידעתי מה קורה איתה, פשוט יצאנו לרכבים והתחלנו לנסוע".

3 צפייה בגלריה
זירת הקמפינג של הפסטיבל אחרי הטבח
זירת הקמפינג של הפסטיבל אחרי הטבח
זירת הקמפינג של הפסטיבל אחרי הטבח
(צילום: עמית שאבי)

איך עלתה בכם המחשבה שאתם צריכים להתפנות?
"בהתחלה היינו ממש שאננים. צחקנו על זה, ואפילו התבאסנו על המסיבה שהתבטלה עכשיו. קיפלנו את האוהל והמחצלת בסבבה ולא בלחץ ובהיסטריה. התקדמנו לרכב והעמסנו את הדברים, ורק אז כשהתחילו בומים ממש לידינו הבנו שזה רציני וקרוב. היו הרבה אנשים שאמרו שאנחנו בשטח פתוח והציעו להישאר שם, כי זה לא בטוח לעלות לרכב כשיש טילים".
אבל בכל זאת החלטתם לנסוע.
"כן, היינו ברכב אני וחבר'ה מגן נר ועוד שלושה חברים מעפולה. הרכב היה שלי, אבל אני לא הייתי מסוגלת לנהוג, וידיד שלי נהג".
בתוך כל האנדרלמוסיה ששררה במקום הצליחו סורקה וחבריה לצאת משטח המסיבה עד שהגיעו לצומת בו הן נדרשו להחליט לאן לפנות.
"הייתה פנייה שמאלה לצפון או ימינה ליישובי העוטף. התקשר אלינו ידיד שהזהיר אותנו לא לפנות שמאלה, כי יש שם מחבלים, אז פנינו ימינה לעוטף ואז ראינו שם רכבים מחוררים ואמרו לנו 'תסתובבו ותעשו פרסה מהר'. בכל אותו זמן לא נתקלנו במחבלים עצמם, ואז סובבנו את הרכב וחזרנו חזרה. היה פקק של רכבים, אני זוכרת שהגיעה קיה ספורטאז' אדומה כולה מחוררת ועפה לעברנו והתנגשה בנו. מישהי יצאה מהרכב ואני רואה שמתחילים לעשות לה חוסם עורקים. שם הבנו שקורה משהו. שוטרים פתחו לנו את הדלתות של הרכב וצעקו לנו 'תצאו עכשיו מהרכב, תברחו מכאן'. השארנו את הרכב מונע וברחנו לכיוון השדות. אנחנו רצים ומתחילים לירות עלינו, אתה לוקח ימינה יורים עליך, ושמאלה יורים עליך".

להיזהר מטנדרים ואופנועים

מה עבר לך בראש?
"הייתי ממש מנותקת. היו צריכים ממש לסחוב איתי ולא הפסקתי להקיא כל הדרך. היינו גם ממש מסטולים, זה היה שיא המסיבה. אני חושבת שבגלל זה הרבה אנשים הלכו, כי הם פשוט לא קלטו מה הלך סביבם. היה גם חוסר שיפוט וגם אתה עושה מזה צחוק, אתה לא חושב על הדברים האלה. רצנו שעה בשדה, ותוך כדי הייתי בשיחות טלפון עם אחים שלי. אני צועקת להם שיורים עלינו ואז אני נזכרת בכלל שההורים שלי לא יודעים שאני כאן, אמרתי להם שאני במסיבה בתל אביב. אז שלחתי להם הודעה שהייתי במסיבה של העוטף, אבל הכל טוב".

3 צפייה בגלריה
סתיו ברזני ז"ל
סתיו ברזני ז"ל
סתיו ברזני ז"ל
(צילום: ליאב פרנקו ועידו דרבי)

בשעה תשע לערך, אחרי שעתיים של מנוסה מירי המחבלים בשדות, הצליחו סורקה וחבריה לעלות על רכב שמילט אותם מהתופת. "המשכנו לרוץ עד שחן מאיה, חברה שלי מגן נר, מצאה מישהו עם טנדר, שלא קלט מה הולך סביבו. היא אמרה לו 'תתאפס על עצמך, עכשיו אנחנו יוצאים מכאן'. עלינו אליו לרכב 13 אנשים, היו שניים על הגג ועוד שניים תלויים בצדדים. היינו במנוסה של החיים. זה כבר היה רגע שממש ירו עלינו ושמעתי צעקות 'אללה הוא אכבר', עדיין לא ראיתי את המחבלים פיזית. התחלנו לנסוע עם הרכב בשדות. אנחנו נוסעים וכל רכב שעובר לידינו אנחנו מפחדים שזה טנדר של החמאס. כל הזמן אנחנו בשיחות עם המשפחות שלנו, שאומרים לנו להיזהר מטנדרים לבנים ולהתרחק מאופנועים, לפי מה שהם ראו בחדשות. הם כיוונו אותנו מרחוק".
מי שתפסה פיקוד בשטח הייתה חברתה, חן מאיה. "היא דאגה שנהיה מפוקסים וכיוונה את הנהג מישל לאיפה לנסוע. המשכנו עד שראינו רכב שעמד לידו קצין בדרגת סגן אלוף. התלבטנו בינינו אם לפנות אליו או לא, עד שהחלטנו על החיים ועל המוות שאנחנו נוסעים אליו, לא הייתה לנו דרך אחרת. הגענו אליו והוא אמר לנו 'תקשיבו, אתם בדרך הנכונה, תמשיכו ישר ואתם מגיעים לכביש הראשי ומשם תמשיכו לכביש 6'. אפילו הוא לא קלט מה הולך. כל הזמן הזה לא ראינו לא צבא ולא משטרה. אנחנו שעתיים בקרב יריות ואין כלום".
גם זה הוסיף לתחושה של חוסר האונים?
"בדיוק. וכשראינו סוף סוף קצין אמרנו 'בואו נקשיב לו'. יצאנו מהשדה והצלחנו לעלות על כביש ראשי. איך שעלינו על הכביש אנחנו רואים סוואנה עם לוחמי ימ"מ שמכוונים עלינו נשקים ובאים לירות עלינו. הם היו בטוחים שאנחנו מחבלים, כי היינו 13 אנשים וכל הרכב היה מפורק. צעקנו להם לא לירות, הם שאלו אותנו מה אתם עושים על הכביש. אז ענינו להם בשיא התמימות שאנחנו מהמסיבה ורוצים לנסוע לצפון. הם אמרו לנו שהכביש חסום והפנו אותנו לנתיבות".

קראו גם:

"נתיבות הייתה חמש דקות מאיתנו, כל הדרך זוועה, אנחנו רואים מכוניות מחוררות ושוטרים שוכבים על הרצפה. בכיכר הראשונה מייד כשנכנסנו לנתיבות יצאנו מהרכב והכל תחת מטח רקטות כבד. התחלנו לדפוק על דלתות של בתים, עלינו קומה ועוד קומה ואנשים לא פתחו ולא הגיבו לנו, כי הם פחדו. רק משפחה אחת פתחה לנו והכניסה אותנו לממ"ד שלה. הגענו בסביבות השעה 10:30 ורק אז הרגשנו מוגנים והודעתי להורים שהכל בסדר. אמרתי להם שאני נמצאת בממ"ד וגם שלחתי להם תמונות".

"אין לי רגע מנוחה"

כמה זמן לקח לך לעכל את כל מה שקרה?
"רק כשהגענו לנתיבות ופתחנו טלוויזיה ראינו שיש חדירות של מחבלים והבנו מה הולך במדינה. יש לנו עוד מלא חברים שם. הייתה לנו עוד חברה שיצאה ראשונה. מי שיצא ראשון עם הרכב המחבלים ישר תקפו אותו, ומי שיצא אחרון לא הספיק לברוח. אנחנו יצאנו בנקודת זמן מושלמת מהמסיבה".
היו עוד חברים שהכרת חוץ מסתיו שנרצחו ונעדרים במסיבה?
"כן, ברור. אני הולכת לצערי מלוויה ללוויה. יש לי מלא חברים שטיילו איתי חצי שנה בדרום אמריקה ונרצחו. הייתי בלוויה של חברה מאוד טובה מיקנעם, שטיילתי איתה כל הטיול".
איך את מתמודדת עם המצב?
"זה קשה. בכל פעם אני חושבת לעצמי מה היה המסלול שלהם ואיך הייתי יכולה לקחת אותם איתי והם היו ניצלים".
זו קצת תחושת אשמה?
"כן, זה מבאס. אלו אנשים שלא מגיע להם למות".
את חושבת שקרה לך נס?
"כן, כולם אומרים לי את זה, אבל אני פחות רואה את זה ככה. ברוך השם, אני כל הזמן מודה. הסיפור שלי יחסית לסיפורים אחרים פחות קשה – אנחנו יצאנו מהתופת מהר יחסית".
איך עברו עלייך השבועיים האחרונים?
"כל פעם הלב פועם על 300. גם כשאני בגן נר במקום הבטוח, עדיין אין לי רגע של מנוחה".
את מצליחה להירדם בלילות?
"כן, אני אחת שמדברת ולא יושבת על המיטה כל היום ובוכה. נפגשתי כמה פעמים מאז עם החברים שלי שהיו שם. ברוך השם חמשתנו חזרנו בריאים ושלמים. אנחנו יושבים ביחד ומדברים על זה. יצא לנו אפילו להסתלבט על זה, אבל כשאתה מקבל הודעות על חברים שנרצחו אתה תופס את הראש ואומר איזה באסה".
מה את חושבת לעשות בהמשך?
"כרגע אני לא ממש חושבת על ההמשך. אני וחן אמרנו שאנחנו לא רוצות להמשיך לחיות במדינה הזאת. אין ציונית ואוהבת ארץ ישראל יותר ממני, אבל פה הם הצליחו לשבור אותי. אין פה ביטחון".
הרגשת שהמדינה בגדה בכם?
"ממש. הצבא וגם הממשלה בעיניי הם בדיחה. אין פה על מה לסמוך. לא ייתכן שקורה מצב כזה, אתה כבר לא מרגיש בטוח, לא מדרום ולא מצפון. אני גם יודעת שזה יקרה עוד פעם. אני לא חושבת שאפשר לגדל פה את הילדים שלנו. גם כשאתה חי, אתה לא באמת חי, אתה כל הזמן בפחד, אז מה זה שווה".