בבחירות 2018 תושבי טבריה לא בחרו ביוסי בן דויד לקדנציה נוספת כראש העיר. גם בבחירות למועצה הוא לא נחל הצלחה גדולה והשיג רק מנדט אחד. במילים אחרות תושבי העיר רצו משהו אחר אחרי חמש שנות שלטונו.
4 צפייה בגלריה
יוסי בן דויד
יוסי בן דויד
יוסי בן דויד
(צילום: אפי שריר)
בן דויד היה חבר מועצה עד שהיא התפזרה ובמקומה מונתה ועדת קרואה. מאז התרחק מהעניינים הפוליטיים של העיר, אך חלומו לחזור לכיסא ראש העיר לא נעלם.
למרות הכישלון בבחירות 2018 בן דויד החליט להתמודד שוב על ראשות העיר. בארבע וחצי השנים האחרונות הוא הסיק מסקנות פוליטיות, התארגן מחדש ועכשיו הוא חוזר כדי להיבחר שוב. "החלטתי לחזור כי אהבה לעיר ולתושבים בוערת בי מאוד", הוא מבהיר, "את האש הזו אי אפשר לכבות. טבריה יכולה וצריכה להיות עיר מובילה בישראל. התחלתי את התהליכים בקדנציה הראשונה שלי והגיע הזמן לסיימם. אני רוצה ב"ה להחזיר את התקווה, האהבה ואת הברק בעיניים לתושבים".
השבוע, כחלק מיריית הפתיחה לקמפיין שלו הוא תלה שלטי חוצות בעיר עם סיסמת הבחירות שבחר: "אחריות. יציבות. אחדות. הפעם יותר מתמיד: טבריה בוחרת בן דויד".

פייק ניוז

בן דויד בן ה-53 היה ראש העיר טבריה בין השנים 2013-2018. מאז פיזורה של מועצת העיר פנה לענייניו האישיים. למד תואר ראשון ותואר שני במשפטים, עבד בפרויקטים שונים וכיועץ לדירקטוריון במפעל הפיס לשלטון המקומי ובילה הרבה עם אשתו תמי וילדיו.
מה אתה חושב על התפקוד של הוועדה הקרואה?
"היא מילאה את תפקידה ובכך סיימה את משימתה. אני מפרגן ומודה להם. אני לא נגד אלא בעד הזכות והחירות של התושבים לבחור בעצמם את נציגיהם למועצה ולראשות העיר. הועדה הקרואה הוקמה לא בגלל הגרעון ועומס המלוות שצומצמו בתקופתי ביותר מ־200 מיליון שקל, אלא בגלל שראש העיר שנבחר רון קובי לא הצליח להקים קואליציה במועצת העיר ולהעביר תקציב".
מה אתה חושב על הניסיונות לבטל את הבחירות?
"ראשית הגדרת זאת נכון. לא מדובר בהארכה אלא מדובר בניסיון לבטל את הזכות של 50,000 תושבי טבריה לבחור. בוא נגיד שבעיר גדולה במרכז, לא היו מעיזים. מחובתי להתנגד לכך ואלחם בזה שאיש לא ייקח מתושבי טבריה את זכות הבחירה הדמוקרטית. חשוב שלטבריה יהיה ראש עיר ומועצה לפי מה שיבחרו ויחליטו התושבים ולא אף אחד אחר".

4 צפייה בגלריה
יוסי בן דויד
יוסי בן דויד
שלט חוצות של בן דויד שנתלה בעיר
(צילום: פרטי)

בראייה של ארבע וחצי שנים אחורה - למה לדעתך הפסדת את הבחירות?
"הופעל נגדי מנגנון של פייק ניוז. ההשמצות פגעו בי".
אני מניח שהיו עוד סיבות.
"יש לקחים ויש גם טעויות שנעשו. הלוואי שהייתי יודע בשנה הראשונה את מה שידעתי בשנה הרביעית בקדנציה ואת מה שלמדתי ואני יודע עכשיו. חלק מרכזי מזה זה הקשר הפוליטי והזמן שהקדשתי למשפחה ולחברים על אף המגבלות, העומסים והקשיים. אני לא חף מטעויות, אבל הניסיון והידע שהצטבר יכוון אותי ליצור את האיזונים הנכונים להקשיב יותר ולשמור על קשר בלתי אמצעי פתוח ורציף עם התושבים ולא דרך מתווכים, שיאפשר לי להיות קשוב יותר לעשות את מה שחשוב להם".
אילו תגובות אתה שומע היום בשטח כשאתה נפגש עם תושבים?
"חיבוק עצום, געגוע ותקווה שאחזור. הסוד טמון באנשים והם מפתיעים ומרגשים אותי".

הרבה הישגים

יש הרבה מתמודדים במערכת הבחירות הנוכחית בטבריה. חלק מהם כאלה שמתמודדים בפעם הראשונה לראשות העיר. האם לבן דויד המנוסה יש יתרון עליהם? בן דויד: "כולם ראויים וכולם יציגו בפני הבוחרים את העשייה שלהם לעיר. לא רק הבטחות. עשייה בפועל. כל אחד יציג גם את החזון והערכים שלו ושהטוב ינצח".

4 צפייה בגלריה
יוסי בן דויד
יוסי בן דויד
בן דויד כשהיה ראש העיר טבריה
(צילום: שרון צור)

מה התוכניות שלך לגבי שיפור מערכת החינוך ודברים נוספים שצריך לשדרג בעיר?
"קודם כל אדאג להחזיר את קרן אדליס ואת עזריאלי שהשקיעו פה מיליונים לטובת החינוך וחשוב שהם יחזרו לפעול לטובת ילדי טבריה. כמו כן אחזיר את העדליאדע ואת המרתון שאני עדיין מאמין שלא יבוטל –אסור שיבוטל. אשלים את האצטדיון העירוני לרבות הליכי הרישוי ונפעל להתאמתו לליגת העל. כל המטרה היתה אז שהקבוצה תשחק בטבריה ולא בעפולה. בעזרת השם בבוא העת הקבוצה תעלה לליגת העל. אך בעיני זה הרבה יותר מכדורגל. מדובר פה בילדים, בני נוער, גאוות יחידה ומיתוג העיר.
"אפעל לקידום פארק התעסוקה -ההייטק שהתחלתי לקדם בקדנציה הקודמת וטרם הבשיל", הוסיף בן דוד, "חשוב לייצר פה תעסוקה הולמת עבור צעירי העיר והאקדמאיים ולמנוע את בריחתם. במקביל חשוב להמשיך בפיתוח שכונות חדשות לצד שיקום שכונות ותיקות כפי שעשיתי בקדנציה הקודמת. העיר הפכה להיות מעט עצובה ומשעממת – אחזיר את החיים והחיות. חשוב להרים פה את המורל והגאווה של התושבים. להחזיר במהירות האפשרית מופעי תרבות וחגיגות עירוניות בחגים. בתקופה האחרונה אנחנו זוכים שוב לעדנה חלקית".
יש רבים בטבריה שרואים בך ראש עיר כושל מה יש לך לענות להם על הטענה הזו?
"אלה האנשים שאני הכי אשמח לפגוש פנים מול פנים. להקשיב, להבין וללמוד למה זו הדעה שלהם עלי ומהיכן היא באה. הייתי ראש עיר כושל? אני יודע מה תרמתי לעיר וזה הרבה. משעות הבוקר המוקדמות ועד הלילה. אני יודע שלא הספקתי הכל: בקדנציה הראשונה שלי רק התחלתי לעשות. על כפות המאזניים יש הרבה יותר דברים חיוביים. צריך לזכור שלקח לי זמן לייצב את הגרעון התקציבי ולהתחיל לפעול ולהביא לתוצאות. אבל בסופו של דבר התוצאות נראו בשטח. הוקמו שכונות חדשות, נאבקתי והוספתי לראשונה אחרי עשורים יותר מ-1,000 מגרשים לבניה עצמית. החינוך עבר שינוי והיה בעליה ניכרת. פירות ההשקעה והעלייה בהישגים ובתוצאות הגיעו ואני שמח על כך, גם אם רק אחרי שהסתיימה הקדנציה. אחרים התהדרו בנוצות לא להם, אך העיקר שזה קרה.
"התחלנו בהקמת האצטדיון העירוני והשקענו רבות בתרבות ובספורט", הוסיף בן דויד להציג את הישגיו, "אי אפשר להתעלם מהעדלאידע הססגונית שהפריחה את אווירת חג הפורים. נתנו חיות לתושבים לעסקים ולאורחים. ביקרו פה אמנים רבים החל משלמה ארצי שהופיע בפארק ברקו ועד אייל גולן, שרית חדד, תיסלם, משה פרץ ורבים וטובים אחרים. הוספנו מקומות חניה ולא הכבדנו על התושבים. לא הסכמתי לאכיפת חניה בשכונות. אחד הלקחים החשובים בעתיד יהיה דגש על שיפור מערך ההסברה והדוברות, הקשר הישיר עם התושבים ושיתופם בהליכי קבלת ההחלטות. הפער בחוסר הידיעה יוצר אכזבה.

עיר מוזנחת

בן דיוד ציין את הישגיו הרבים, אך קשה להתעלם מכך שגם בקדנציה שלו וגם עכשיו העיר בחלקה עדיין מוזנחת, שבלא מעט מקומות העירייה לא טיפלה שנים, לא הסדירה מדרכות או חידשה את הנראות הפיזית של רחובות רבים.
"היום הקופה העירונית מאוזנת, יש הרבה יותר כסף וניכר השיפור בחזות, בפינוי האשפה ובניקיון. העובדים והמנהלים ראויים לשבח. יש הכרח לשמור על כך ולהמשיך להשקיע בקיים ולהפנות מאמץ ומשאבים למקומות המוזנחים", אמר בן דויד, "יש תוכניות רבות להשקעות של משרד התיירות, הסכמי הגג שיש לטפח ולקיים ולהמשיך כמובן את הקשר הקרוב עם השלטון הארצי, כפי שהיה עם הועדה שיכול להביא עוד השקעות רבות בתחום זה. צריך להיצמד לתכנית ולסדר העדיפויות. חשוב לטפל תחילה במה שיותר בהול".
איך תטפל בנושא המבנים שעומדים בפני סכנת קריסה?
"בשנת 2019 הוקמה הרשות להתחדשות עירונית ובשנתיים האחרונות חוקי התמ"א והתחדשות העירונית השתנו והשתפרו, כך שישנן הקלות וכדאיות ביצוע. גם בפריפריה יש תכנית תמ"א מפורטת של טיפול במבנים הנמצאים בסכנה. כבר ב 2014 פעלתי על מנת לחזק את בתי הספר, תכנית שכללה חיזוק של 8-10 מבנים שסיכנו את התלמידים. בהמשך חיזקנו ושדרגנו יחד עם משרד השיכון מבנים רבים. בנינו מערך חירום מתקדם לעירייה עם מחסני חירום עם עמי ועקנין, הקב"ט הנפלא, שאול דוד ממי רקת ומיכה שמש ז"ל האהוב. שכנעתי את פיקוד העורף להעביר מרכז הפעלה וחילוץ למקלט הגדול שבתוך יד שטרית. יש עוד דרך ארוכה לעשות. אמשיך ואלחם על כך מכיוון שאני יודע עד כמה הסכנה גדולה ומוחשית. זו הזדמנות מצוינת לתקן עוול וחוסר צדק רב שנים כלפי טבריה וערים בפריפריה לאורך השבר הסורי אפריקאי ונפעל יחד לשם כך".
יש לך תוכניות לחבר את יער שוויץ לעיר באופן שיקדם את טבריה?
"יער שוויץ הוא פנינת טבע לאומית. אני מתכוון להמשיך ולהרחיב שם את הפעילות ביצירת מסלולי רכיבת אופניים ומסלולי טיולים שיביאו הרבה תושבים לא רק מטבריה אלא מהמדינה כולה".

4 צפייה בגלריה
יוסי בן דויד
יוסי בן דויד
בן דויד. מקבל, לדבריו, חיבוק מהתושבים
(צילום: אפי שריר)
קראו גם:

יש לעיר את הכנרת והיא לא מספיק מנוצלת. תעשה אחרת?
"יש הרבה תוכניות ורעיונות שכבר מוכנים. חלקן אושרו רק לאחרונה והליכי התכנון יסתיימו בעוד שנתיים-שלושה ורק צריך להוציאם אל הפועל. הכנרת, חופיה והפיתוח התיירותי סביבה היא המפתח".
מה אתה חושב על הפרויקט 'עיר כנרת' של זוהר עובד?
"שמח על כך, מפרגן ואעזור לקדמה. כל יזם שיכול להביא לפיתוח העיר הרי זה מבורך".

אהבת חינם

כולם מכירים את מזג האויר הטברייני, שברוב השנה הוא חם מאוד. אז איך זה שעדיין לא נבנתה בעיר תחנת מרכזית חדשה? בן דויד ירים את האתגר?
"התחלתי כבר בקדנציה הקודמת לעבוד על כך ובע"ה התהליך יבשיל בקדנציה הבאה. תחנה מרכזית בסופו של דבר היא קבלת הפנים של התייר בעיר, חשוב שהתחנה תסביר פנים ותהיה חדשנית מטופחת ומזמינה. זאת במקביל להגעת הרכבת לטבריה עילית לאזור טבריה המושבה ולאצטדיון", הבטיח בן דויד.
האם יש לך כוונה לפנות לרפאל טרבלסי ולמנות אותו למספר שתיים שלך?
"לא פוסל אף אחד".
הקהילה החרדית הם כוח משמעותי מבחינה דמוגרפית בעיר, האם המפתח שלך לחזור לכיסא ראש העיר עובר דרך ברית עם החרדים?
"יש לי ברית אך ורק עם התושבים, כל התושבים. אני בא לעבוד עבור כולם, לאחד ולגשר על הקרעים. כוחנו באחדותנו ובאהבתנו לזולת. המורשת של רבי עקיבא היתה הפעולה האחרונה שעשיתי בסיום הקדנציה שלי - לתלות יחד עם איווט תיבדל"א ומכלוף אסרף ז"ל את השלט על קיר הישיבה התיכונית לזכר בנם צחי אסרף ז"ל. על השלט הענק כתוב: 'ואהבת'. זו תזכורת ומורשת מרגשת עבור כולנו".