צומת הכניסה והיציאה למבואת שמשית, על כביש 7924, הפך בשנים האחרונות ללא בטיחותי ומסוכן מאוד עבור משתמשי הדרך, הולכי רגל ורוכבי אופניים. הסיבה: הצומת צר מדי לנפח התנועה שיש במקום, בעיקר בשעות אחר הצהריים ובסופי שבוע והראות בו לשני הצדדים לקויה.
2 צפייה בגלריה
צומת מבואת שמשית. "מסוכן ומזמין צרות"
צומת מבואת שמשית. "מסוכן ומזמין צרות"
צומת מבואת שמשית. "מסוכן ומזמין צרות"
(צילום: פרטי)

מבואת שמשית הוא חניון שהוכשר על ידי קק"ל לפני מספר שנים ומיד הפך למוקד משיכה גדול באזור עמק יזרעאל. בשעות אחר הצהריים ובעיקר בסופי שבוע המקום עמוס מאוד במטיילים - מאות בני אדם - שמגיעים למקום כדי לרכב על אופניים, לטייל או לעשות ספורט בטיילת נחל ציפורי ובשביל שמשית ולערוך פיקניק.
בוועד היישוב הקהילתי שמשית פנו כבר מספר פעמים בשנים האחרונות לגופים האחראים על האזור בבקשה להסדיר את הכניסה למבואה, אך כל הפניות נתקלו בשוקת שבורה. "יש הרבה גופים שאחראיים על השטח, אבל אף אחד לא נוטל אחריות", אמר יהודה בר-און תושב וחבר ועד שמשית, "יש את נתיבי ישראל, המועצה האזורית, משטרת ישראל, רשות ניקוז וקק"ל. המון גופים שדיברנו ושלחנו מכתבים לכולם וכל אחד אומר לנו זה לא אנחנו".

טיפול מיידי

בצומת הכניסה למבואת שמשית אירעו לא מעט תאונות. לפני שלוש שנים בנו של בר-און עבר במקום תאונת דרכים שהסתיימה בנס. "מה שקרה שמישהו עצר כדי לפנות שמאלה ואז הגיח מישהו מאחוריו במהירות גבוהה ובמקום לרדת לשול שכנראה היו בו הולכי רגל, הוא פנה לאמצע הכביש", שיחזר בר-און, "הבן שלי היה במקרה מולו בנתיב הנגדי והתנגש בו. הייתה שם תאונה לא פשוטה. המכונית שהבן שלי פגע בה הסתובבה לכיוון החניה. היו כמה מכוניות שנפגעו ובמזל אף אחד לא נהרג ולא נפצע קשה".
תושב שמשית נוסף התייחס למצב בצומת המסוכן. "הרשויות חייבות להתעורר לפני שיקרה אסון", אמר בכעס, "תושבי שמשית מתריעים כל הזמן. זה מפחיד לעבור את הצומת הזה. בסופי שבוע אנשים חונים גם בשול הכביש וזה מגדיל את הסיכון בו. כנהג אתה לא יודע מאיפה יצוץ לך רכב שטח, הולך רגל או רוכב אופניים. אם חלילה יקרה שם משהו קשה הרשויות יצטרכו לתת תשובות למה הם גררו רגליים בטיפול בצומת. מצפה מהמנהיגות המקומית לפעול מיד".

2 צפייה בגלריה
מבואת שמשית
מבואת שמשית
מבואת שמשית
(צילום: פרטי)

חבר ועד שמשית בר-און סיכם: "האזור עצמו נראה כמו טוסקנה - יפה ומזמין. אנחנו נורא מאושרים שאנחנו חיים בחבל ארץ כזה, אזור שהוא כביכול מטופח ומזמין. הבעיה היא שזה נעשה בלי שום שכל מבחינת אחריות על הכביש. דיברנו גם עם המשטרה שאמרה לנו שאם אנחנו רואים עבירה שנתקשר, אבל נוסעים שם בפראות בכל רגע נתון. היינו מצפים שמישהו ייקח אחריות על הדבר הזה ויגיד שהמקום הזה מסוכן ומועד לפורענות. ושלא נדבר על הלכלוך ואיך שהמקום נראה. יש הרבה לכלוך שהמטיילים מותירים אחרים. שאלנו את הפקחים למה הם לא נותנים קנסות והם ענו שאין להם מספיק פקחים. האנשים שמלכלכים מגיעים באופנועים ורייזרים וכלי שטח. העומס הוא בעיקר בימי שישי, שבת וראשון. הצומת מסוכן ומזמין צרות".
אם יעשו כיכר זה יעזור?
"אני לא יועץ תחבורה אבל אני חושב שכיכר אמורה לפתור את הבעיה, אנחנו רוצים שיבואו הגופים וימליצו על פתרונות למצב, שמישהו יגיד שהוא אחראי כדי לפתור אחת ולתמיד את הבעיה".

תגובות

מהמועצה האזורית עמק יזרעאל נמסר בתגובה: "כביש 7924 הינו מקטע כביש אשר באחריות חברת נתיבי ישראל. נוכח ריבוי התנועה בחניון התקיימו מספר פגישות בנושא שיפור הבטיחות, בהן סוכם על קידום תכנון וביצוע שיפורי בטיחות לטווח הקצר והארוך. ביצוע השיפורים לטווח הארוך, דורשים שינוי סטטוטורי, על-ידי חברת נתיבי ישראל. המועצה עומדת בקשר עם נציגי משטרת ישראל, חברת נתיבי ישראל וקק"ל כדי לוודא קידום הטיפול בנושא חשוב זה".
מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "כל החניון הזה באחריות קק"ל כולל תקציב וכולל הכל. צריך לפנות לקק"ל ולשאול למה לא מקדמים תקציב".

קראו גם:

מקרן קיימת לישראל נמסר בתגובה: "בקק"ל מודעים לבעיה ופועלים להסדרת הכניסה, עם זאת חשוב לציין שמעורבים בכך גופים נוספים - רשות הניקוז, מועצה אזורית עמק יזרעאל וקק"ל. על מנת לווסת את התנועה רשות הניקוז הכשירה שטח חנייה גדול כדי להפחית עומס ותנועה במבואת שמשית. בקק"ל פועלים להקטין את החנייה הקיימת ולהתקין שערים, על מנת למנוע כניסה של רכבים לתוך השטח (חניון הברושים) ובכך להפחית תנועה".
מרשות ניקוז ונחלים קישון נמסר בתגובה: "מבואת שמשית שייכת לקק"ל, אנחנו עובדים לאורך הנחל ומשתפים פעולה עם קק"ל והמוא"ז עמק יזרעאל. בנושא הכביש קיימנו כמה דיונים עם מהנדס המועצה וגורמים במועצה, אבל כרשות ניקוז אין לנו סמכות בנושא כבישים. יש במקום בעיה אמיתית שצריך לטפל בה. נתיבי ישראל אחראים על הכביש והם צריכים לתת את המענה".