על רקע ההכנות לפתיחת עונת החפירות הבאה מתגברת הדרישה להפיכת הפארק הארכיאולוגי בטבריה לפארק לאומי. הפארק שהתגלו בו אמפיתיאטרון מרהיב וממצאים רבים מתקופות שונות בהיסטוריה של היהדות, האיסלאם והנצרות עומד בשיממונו תקופה ארוכה. כיום הוא שייך לעיריית טבריה שאין לה את התקציב הנדרש לתחזק אותו.
2 צפייה בגלריה
האתר הארכיאולוגי בטבריה
האתר הארכיאולוגי בטבריה
האתר הארכיאולוגי בטבריה
(צילום: דוד סלברמן ויובל נדל)
הארכיאולוגית ד"ר קטיה ציטרין מהאוניברסיטה העברית בהר הצופים קוראת לממשלה להכריז על האתר כפארק לאומי. "מאז סוף השנה שעברה אנחנו עובדים חזק והקמנו לאחרונה קבוצה בשם 'מגלים את טבריה מחדש' שפועלת בעניין הזה", היא אומרת, "הבאנו למקום חברי כנסת כמו עודד פורר ואת שרת התיירות לשעבר אורית פרקש-הכהן ועוד בעלי תפקידים ממשרד האוצר ונציגים מרשות הטבע והגנים וקק"ל. אנחנו עובדים בשיתוף הדוק עם רשות העתיקות וגם הם מאוד מעוניינים לקדם את טבריה. יש כבר תוכנית מגובשת אנחנו מחכים רק שייתנו בממשלה את ה'אוקיי' ונוכל לצאת לדרך".
הפארק הארכיאולוגי בטבריה ממוקם ביציאה הדרומית מהעיר בסמוך לפארק ברקו ושוכנת בו עזובה רבה. ציטרין חופרת באתר מאז שנת 2009 והיא גילתה בו לאורך השנים ממצאים היסטוריים חשובים רבים.
"סדר הגודל של עתיקות טבריה הוא הרבה מעבר למה שאנשים חושבים", הבהירה ד"ר ציטרין את חשיבות האתר, "יש עוד הרבה מה לחפור. ההתמחות שלי היא בתקופת ימי הביניים והאיסלאם ועוסקת בכל הדתות. מצאנו במקום מסגד מאוד קדום וכנסייה. בעונת החפירות הבאה בחודש פברואר נתחיל בשיתוף פעולה גדול עם המכון הגרמני לארכיאולוגיה שישלחו לכאן הרבה סטודנטים. הם מתכוננים לחפור בסמוך לכנסייה. השיתוף עם גרמניה היה אמור להיות בתחילת השנה אבל הם לא יכלו להגיע בגלל הקורונה. כל האזור מפארק ברקו ועד המכון לטיהור שפכים מול חוף גיא הוא שטח אדיר שדורש הרבה עבודה והרבה תחזוקה. אין לעיריית טבריה את התקציב לחזק פארק בסדר גודל כזה גם אם התקציב שלה היה גבוה".
מה מונע בעצם את מעבר הפארק לניהול רשות הטבע והגנים?
"ההחלטה צריכה לבוא מלמעלה. עכשיו בתקופת הקורונה בפרט צריך להשקיע במשאבים הקיימים ולא לחכות שהתיירים יגיעו. אני רואה בעירייה את הרצון לקדם את זה, יו"ר הוועדה הממונה בטבריה בועז יוסף מבין טוב את התמונה והוא עובד בניסיון ליצור את המצב הזה שרשות הטבע והגנים ייקחו את ניהול הפארק והממשלה תכריז עליו כפארק לאומי. היו צריכים להתייחס מזמן לטבריה כעל עיר עם מורשת לאומית והיא הייתה צריכה להיות במעמד אחר לחלוטין ממה שהיא נמצאת היום. היא חשובה מבחינה היסטורית והפוטנציאל שלה אדיר. רק ירושלים נמצאת מעליה מבחינת כמות האתרים והארכיאולוגיה".
2 צפייה בגלריה
ד"ר קטיה ציטרין
ד"ר קטיה ציטרין
ד"ר קטיה ציטרין
(צילום: דני לרנר)
קראו גם >>>
מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "השטח המדובר אינו גן לאומי אלא נמצא בתחום העיר טבריה ובאחריותה. בשל כך לרשות הטבע והגנים אין סמכות סטטוטורית לניהול השטח והממצאים שבו. לאורך השנים נעשו פניות לרשות הטבע והגנים לקחת על עצמה את האחריות על האתר אולם התנאים לכך לא הבשילו. בשלב זה הנושא עדיין נמצא בבחינה ועוד לא התקבלה הכרעה בנושא".
יו"ר הוועדה הממונה בטבריה בועז יוסף: "אנחנו עושים מאמצים כבירים שיכריזו עליו כגן לאומי. לעירייה אין את היכולת לתחזק אתר תיירות. זה אתר חשוב מאוד לא רק לתיירות בטבריה אלא לכל מדינת ישראל ואפילו לכל העולם".