בבית העלמין של מושב נהלל בתל שימרון תתקיים היום (ראשון) האזכרה השנתית למשה דיין ז"ל במלאת 40 שנים למותו.
4 צפייה בגלריה
משה דיין
משה דיין
משה דיין
(צילום ארכיון: דוד רובניגר)
דיין, בן נהלל, היה הרמטכ"ל הרביעי של צה"ל, חבר כנסת ושר הביטחון במלחמות ששת הימים, ההתשה ויום הכיפורים. דיין נפטר ביום שבת, חול המועד סוכות התשמ"ב, 16 באוקטובר 1981, מהתקף לב. על פי בקשתו הוא נטמן בטקס צנוע בתל שימרון, כשקברו משקיף על נופו של עמק יזרעאל ומושב נהלל.
טקסי האזכרה בשנים האחרונות היו צנועים מאוד ובהשתתפות מעט מאוד משתתפים, בעיקר בני המשפחה המתגוררים בנהלל ונציגים של משרד הביטחון וצה"ל. גם השנה הטקס צפוי להיות צנוע למרות שמדובר בציון 40 שנה למותו.
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר מצטער על כך שמשה דיין לא זוכה לכבוד לו הוא ראוי. "חבל מאוד שבזיכרון הציבורי הוא נמצא במחלוקת בגלל מלחמת יום הכיפורים. כולם שכחו את הדברים הטובים שעשה", אמר בצר, "דיין כשר חוץ היה מאדריכלי הסכם השלום עם מצרים. הוא היה מנהיג ברמה הגבוהה ביותר. לפני מלחמת יום הכיפורים הוא הציע לממשלת גולדה לסגת מקו התעלה כדי שהיא תיפתח ובכך תרד האמביציה של מצרים לצאת למלחמה. לא הקשיבו לו והטעות שלו הייתה שהוא לא נלחם על זה".
4 צפייה בגלריה
קברו של משה דיין
קברו של משה דיין
קברו של משה דיין
(צילום: שרון צור)
על האזכרה היום אמר בצר: "לצערי לא צפוי להיות משהו מיוחד. מגיע לו להיות יותר מוכר ומוערך בקרב עם ישראל".
יו"ר ועדת החוץ והבטחון חבר הכנסת רם בן ברק מנהלל, ששכל את אחיו זהר ז"ל במלחמת יום הכיפורים, לא יגיע לאזכרה בגלל דיוני התקציב בכנסת. "משה דיין הוא דמות משמעותית במדינה שלנו", אמר ח"כ בן ברק, "משה ידע לעבור מקיצוניות של מלחמה למדיניות של שלום. הוא היה חלק מבניית הצבא שלנו. יש לו הרבה מאוד זכויות ואני מעריך ומוקיר את לפועלו. מלחמת יום הכיפורים היא כתם על כל ההנהגה שהייתה אז. היא לא כישלון של אדם אחד כזה או אחר. היא כישלון של עם שחי באופוריה וחשב שכוח יכול לפתור את הכול ושלעולם הוא לא ינוצח. אני מקווה שלמדנו את הלקח ואנחנו פחות יהירים ויותר צנועים. משה דיין למד את הלקח ואחרי מלחמת יום הכיפורים פעל רבות למען השלום. אין לי כלפיו כעס אישי, יש לי כעס על כל ההנהגה שהייתה אז".
4 צפייה בגלריה
האזכרה למשה דיין במלאת 38 שנים למותו
האזכרה למשה דיין במלאת 38 שנים למותו
האזכרה למשה דיין במלאת 38 שנים למותו
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>
עופר אבידוב מנהלל, שאחיו גדעון ז"ל גם כן נפל במלחמת יום הכיפורים, טוען כבר הרבה שנים כי לדיין ראויה אזכרה הרבה יותר מכבדת. "משה דיין לא מעניין את מי שמוביל היום את המדינה", אמר אבידוב, "הוא עשה הרבה דברים חיוביים. צריך איזון ולא רק לראות את השלילה. לצערי הרב חלק גדול בציבור בוחר לראות את השלילה. ברמה הלאומית זו פשוט בושה שכבר הרבה שנים רק כ-20 אנשים מגיעים לאזכרה שלו. למרות שאחי נפל במלחמת יום הכיפורים אני יוצר איזון כי דיין עשה דברים חיוביים למדינה שלנו ואי אפשר להתעלם מהם. יש לי חברים ממשפחות שכולות שלא רק ששכחו אותו הם גם היו רוצים שבכלל לא יזכירו אותו".

לא הונצח בעמק

משה דיין הונצח במספר ערים בארץ, ברחובות ובמוסדות, אך דווקא במועצה האזורית עמק יזרעאל הוא משום מה לא הונצח. חשוב לציין כי בעמק לא נוהגים להנציח אישים ובכל זאת היה מן הראוי לעשות כך.
4 צפייה בגלריה
דיין. יש לו הרבה זכויות במדינה
דיין. יש לו הרבה זכויות במדינה
דיין. יש לו הרבה זכויות במדינה
(צילום ארכיון: דוד רובניגר)
לפני כשנה סגן ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, שי יזרעאלי מכפר יהושע, ניסה לקדם מהלך לקריאת הגשר החקלאי מעל כביש 75 הסמוך לצומת נהלל על שם משה דיין, אך משרד התחבורה לא אישר. יזרעאלי הסביר אז את המניע שלו: "לא יכול להיות שיש בתל אביב שדרה על שם משה דיין ובעמק יזרעאל אין שום דבר. זה לא מסתדר עם ערכי העמק והנרטיב הציוני שהעמק מייצג. בתפיסה שלי, הנצחה מחברת את העבר להווה ולעתיד. אסור שיגדלו פה דורות שלא יידעו מי היה משה דיין".