את מילותיו של השיר הכה מוכרות, שיר תקווה, כתב מיכאל וקנין בן העיר נוף הגליל ללחן של שמעון בוסקילה. מאז שהוא נכתב ובוצע לראשונה על ידי הזמרת מירי מסיקה, לפני קרוב לעשרים שנה, זכה השיר האהוב לעשרות גרסאות כיסוי ומיליוני השמעות.
5 צפייה בגלריה
מיכאל וקנין
מיכאל וקנין
מיכאל וקנין
(צילום: פרטי)

כעת חושף וקנין לראשונה את המשבר האישי שהוביל אותו לכתוב את השיר ומגלה אצל איזו זמרת מוכרת השיר המתין חצי שנה, מנתח את סוד קסמו של השיר שלא נס ליחו והאם מפריע לו שמשמיעים אותו בימי זיכרון.
את מילות השיר כתב וקנין בשנת 2000 בעיצומה של האינתיפאדה השנייה בימים של חוסר וודאות ומתוך נקודת שפל ושבר פנימית. "הנושא הזה של תקווה מאוד העסיק אותי באותה תקופה כי בדיוק פרצה אינתיפאדת אל אקצה והייתה לי להקה שנקראה 'הגבעות'. הקלטנו אלבום והיינו חתומים בחברת תקליטים ובגלל שהאינתיפאדה פרצה אז הכול הוקפא. היה לי קשה גם להחזיק את ההרכב, שאלתי את עצמי איך אני מחזיק את האנשים שימשיכו להאמין למרות שלא נראה משהו טוב באופק".

5 צפייה בגלריה
מירי מסיקה
מירי מסיקה
מירי מסיקה
(צילום: ענת מוסברג)

הכתיבה של מילות השיר זרמה די מהר: "ישבתי בחדר עם הטייפ קסטה שהייתה מוקלטת עליו המנגינה שהלחין שמעון בוסקילה וכתבתי אותו. המנגינה מאוד מצאה חן בעיניי, אבל לא רציתי לכתוב איזה שיר אהבה נכזבת או משהו כזה, זה היה נראה לי בנאלי. הרגשתי שיש במנגינה הזאת איזה משהו מיוחד".
עם השיר פנו וקנין ובוסקילה לזמרת ריטה: "מאוד אהבה אותו ואמרה שהיא רוצה לבצע אותו ואז אחרי חצי שנה פתאום היא החזירה את השיר ואמרה שהיא מוותרת עליו".

5 צפייה בגלריה
ריטה
ריטה
ריטה
(צילום: אלכס קולמויסקי)

אבל וקנין לא נאלץ להמתין זמן רב עם השיר ובסופו של דבר זכתה לבצע אותו מירי מסיקה שהייתה אז זמרת צעירה בתחילת דרכה והוא זכה להיכלל באלבומה הראשון שיצא ב-2005. "מירי מסיקה שמעה כל מיני שירים שעשיתי ושמעה גם את השיר הזה ומאוד התלהבה ממנו. ואז היא התקשרה אלי ואמרה: 'שמעתי שריטה החזירה את השיר, אני רוצה אותו'. אמרתי לה: 'סבבה אבל צריך לדבר גם עם שמעון בוסקילה ועם המפיק יניב דוידסון'. אני מאוד האמנתי בה והחזקתי ממנה אבל שמעון פחות הכיר אותה והיה איזה חשש, אבל בסוף החלטנו שאנחנו הולכים על זה ושאנחנו מאמינים בה שייצא ממנה משהו".
התקוות לא נכזבו ואכן השיר הפך ללהיט תוך זמן קצר: "התחלתי לשמוע כל מיני אנשים ששומעים אותו ושומעים אותו בהופעות. יחסית לשיר שלא יצא בתור סינגל הייתה לו חשיפה עצומה. הוא עשה הד רציני. ואז מירי גם ביצעה את השיר בכוכב נולד יחד עם הזוכה בועז מעודה והוא גם זכה לבום רציני".

5 צפייה בגלריה
שמעון בוסקילה
שמעון בוסקילה
שמעון בוסקילה
(צילום: טל שחר)

החשיפה הבאמת רצינית של השיר הגיעה עם הדואט המפורסם של שמעון בוסקילה ושירי מימון שביצעו יחד על הבמה את שיר תקווה. "הדואט של שמעון ושירי יצא כבר בתור סינגל ואז הוא כבר היה מקום ראשון בגלגלצ וממש להיט. רק אחרי כמה שנים חזרו לשמוע את הביצוע המקורי של מירי מסיקה".
מאז השיר בוצע כמעט בכל תוכניות הריאליטי של המוזיקה בישראל מאקס פקטור ועד בית הספר למוזיקה וזכה לאין ספור גרסאות כיסוי. "עוד לפני הגרסה המוכרת של שירי מימון ומירי בוסקילה יצאה גרסה של השיר שביצע פאר טסי בפרויקט לחולי סרטן", נזכר וקנין, "פנו אלי לפני כמה שנים קבוצה של נשים וכתבתי להם גרסה שמותאמת לנשים בלבד".

5 צפייה בגלריה
מיכאל וקנין
מיכאל וקנין
"אני חושב שמה שמיוחד בו שהוא נותן לך כוח"
(צילום: פרטי)
קראו גם:

למה לדעתך השיר הצליח לגעת בכל כך הרבה אנשים?
"אני חושב שמה שמיוחד בו שהוא נותן לך כוח. איכשהו הרבה אנשים שהיו חולים והיו במצב קשים, השיר הזה עזר להם. קיבלתי מכתבים מאנשים שסיפרו לי שהשיר הזה ממש עזר להם בהתמודדות עם מחלות ועם הרבה דברים. בזמנו חיברו את השיר גם למאבק של גלעד שליט שהיה בשבי. השיר הזה לא משקר, יש בו גם הסתכלות על המציאות בעיניים, לראות שהמצב קשה, לראות שהתקווה היא לא גדולה וגם שהאכזבה היא כל הזמן שם. זה משהו שאנשים מתחברים לזה, בסופו של דבר אני לא מוכר פה אשליות, השיר הזה הוא עצוב. התקווה היא משהו מאוד קטן וכמעט חסר סיכוי אבל היא עדיין שם ושווה להיאחז בה למרות הכל".
מפריע לך שמשמיעים אותו גם בימי הזיכרון?
"זה חלק מהעניין של השיר. בשנה שעברה עשינו ביום הזיכרון ערב שירי נופלים מקרית חיים בבית יד לבנים ובערב הזה זו הייתה הפעם הראשונה ששרתי אותו ומאז שרתי אותו גם עם הבת שלי ביום הזיכרון בבית ספר השנה, אז יצא לי כבר להבין את החיבור הזה. זו עוד זווית שהוא נוגע באנשים. אני לא באמת שולט בזה, כל שיר עושה את המסע שלו ואתה לא יודע לאן הוא יגיע".