האם האגדה מאחורי האקליפטוסים ברמת הגולן, שאומרת שהמרגל אלי כהן הוא זה שגרם לסורים לנטוע אותם - נכונה? הסיפור מתייחס, בין השאר, לאותם אקליפטוסים ענקיים שנמצאים במחנה 'ברק' ברמת הגולן, שבעבר היה מחנה של הצבא הסורי. אם שואלים את גיל ברנר, יוזם שביל אלי כהן ברמת הגולן, מדובר בסיפור אגדה בלבד.
2 צפייה בגלריה
האקליפטוסים במחנה 'ברק'
האקליפטוסים במחנה 'ברק'
האקליפטוסים במחנה 'ברק' ברמת הגולן
(צילום: שרון צור)
"הסיפור של אלי כהן והאקליפטוסים הוא פשוט לא נכון", אומר ברנר. "מעמדו של אלי כהן בסוריה לא היה כל כך חזק כמו שחושבים. נכון שהוא התקרב למוקדי צמרת, אבל לא היה לו שום מעמד רשמי מוביל ומשפיע שהוא היה יכול להגיד למישהו לעקור או לנטוע עצי אקליפטוס. הוא לא היה בתפקיד שהוא היה יכול להגיד למישהו מה לעשות".
אז מי שתל את העצים האלה?
"רמת הגולן היתה שטח מנדט צרפתי משנת 1920 עד 1946, אז סוריה קיבלה עצמאות. בתקופה זו בנו הצרפתים את כל המחנות הצבאיים שאנחנו מכירים ברמת הגולן. התפיסה האירופית היתה שמחנה צבאי צריך לבנות בתוך יער, וכיוון שאין ברמת הגולן יערות, הביאו את היער אל תוך המחנה ונטעו עצי אקליפטוס".
למה דווקא אקליפטוס?
"כי זה העץ הכי סתגלני שיש. הוא מסתגל לעודף ולחוסר מים וליובש קיצוני. הוא מסתדר גם עם קור קיצוני וזה העץ הכי עמיד שאפשר לנטוע. האקליפטוסים גם עוזרים להסוואת הבסיס. גם הבריטים נטעו בתחומי המנדט הבריטי מאות אלפי עצי אקליפטוס במחנות הצבאיים שאנחנו מכירים כמו בסיסי חיל האוויר, סרפנד, ג'וליס ואחרים".
אז איך נולדה האגדה?
"הישראלים אוהבים לספר הרבה סיפורים ולהתהדר בנוצות, אבל זה לא נכון. יכול להיות שבתחקירים שאלי כהן עבר כשהוא הגיע לארץ הוא אמר לחוקרים לשים לב שבמקומות שיש בהם הרבה אקליפטוסים זה סימן למחנה צבאי, אבל זה לא שהוא אמר לנטוע אותם".
2 צפייה בגלריה
אלי כהן ז"ל
אלי כהן ז"ל
אלי כהן ז"ל
(צילום: מתוך הסרט על אלי כהן)
מנגד, יהודה פינסקר ממושב היוגב, ששירת בצבא ברמת הגולן, חושב שיש גרעין של אמת בסיפור של נטיעת האיקליפטוסים על ידי אלי כהן. "חצי שנה אחרי מלחמת ששת הימים הייתי ברמת הגולן בסיור שלי כנער וזה הדבר הראשון שסיפרו לנו", נימק פינסקר את עמדתו, "זה לא סיפור שהמציאו בשנים האחרונות. אני לא היסטוריון ואין לי אסמכתאות לקבוע אם הסיפור נכון, אבל שמעתי את הסיפור הזה הרבה מאוד פעמים בהרבה גרסאות, גם כששירתתי בצבא ברמת הגולן. בכל מפגש הסיפור הזה מוזכר והוא גם מופיע בסרט על אלי כהן והופתעתי לשמוע שיש מי שחושב שהוא אגדה".
המרגל הישראלי אלי כהן פעל בסוריה בשנות השישים, התיידד עם הצמרת הסורית וחשף מידע רב שסייע לצבא הישראלי, עד שנתפס ונתלה בסוריה ב־1965. בשנה האחרונה עלה שוב סיפורו לכותרות לאחר ש'נטפליקס' שידרה סדרה על חייו בכיכובו של השחקן סשה ברון כהן, ותאגיד השידור הישראלי הפיק על כהן סדרה תיעודית: 'לוחם 566'.
פורסם לראשונה: 09:45, 12.06.20