תוכנית מוזיקה חדשה בשם 'צלילי זיכרון' - נוער נוגע בשירי שואה, פרי שיתוף פעולה של בית האמנויות ויד ושם, תיפתח בשנת הלימודים תשפ"ה בבתי הספר התיכוניים במועצה האזורית עמק יזרעאל. מטרת הפרויקט - להיות מעצבי זיכרון השואה והגבורה במאה ה- 21.
1 צפייה בגלריה
יהודים מגטו לודז בפולין
יהודים מגטו לודז בפולין
יהודים מגטו לודז בפולין
(צילום מ'יד ושם' רפרודוקציה: דוד רובניגר)

במהלך הפרויקט תלמידות ותלמידי מגמת המוזיקה בכיתות י"א-י"ב ישתתפו בסדנאות תוכן וביום עיון מרכזי ביד ושם, בו ייחשפו לשירים, מכתבים אחרונים וזיכרונות, ילחינו ויעבדו אותם ליצירות מוזיקליות מקוריות, אשר יועלו בסדרת מופעים בבתי הספר בפני שכבות י"א י"ב, ובקונצרט גאלה מרכזי במסגרת אירועי יום השואה הבינלאומי ב־27 בינואר. המורים האחראים מוזיקלית הם: אסנת יצחק וארי קטורזה.
יריב דומני, מנהל המוזיקה בבית האמנויות בעמק יזרעאל ומרכז מגמת המוזיקה: "עיקרו של הפרויקט הוא שכל תלמיד במגמת המוזיקה לוקח תפקיד, להלחין, לעבד או לבצע את אחד מהשירים. בשלב השלישי נעשה חזרות ולאחריהן נופיע".
עד כמה זה קשה ומורכב לעבוד עם טקסטים כאלה מתקופת השואה?
"עוד לא עשינו את זה אבל אני בטוח שזה מאתגר. התכנית תגרום לתלמידים לצאת מהקופסה, אבל זה מאוד מרגש ומאוד מעניין לעשות את זה, דווקא בגלל שאלו טקסטים שנכתבו בעברית של לפני 80 שנה. זה יכול להביא תוצאות הרבה יותר מעניינות וייחודיות מפרויקטים אחרים שעשינו".
נעמה אגוזי, מרצה ועוסקת בפיתוח תוכן, הדרכה ויזמות חינוכית ב'יד ושם': "המחשבה להביא את התוכנית נולדה מתוך הבנה שלנו ששורדי השואה עוד רגע כבר לא איתנו, ואנחנו צריכים לחשוב על דרכים אחרות להנחיל את הזיכרון. מטרתה של התוכנית היא לאפשר לבני נוער שהמוזיקה היא מרכז עולמם והשפה המרכזית בחייהם, לפגוש את נושא השואה בדרך לא פורמלית".

קראו גם:

מה התוכנית תתרום לתלמידים?
"הם למעשה שותפים לעיצוב זיכרון השואה היום. מקבלים הזדמנות לקחת טקסט שנכתב בתקופת השואה ומקבלים יד חופשית מבחינה אמנותית ביחס לפרשנות האישית, לביצוע ולהגשה. זו זכות מאוד גדולה. מאז ה-7 באוקטובר היוצרות התהפכו בכל התחומים ונראה שיש חורבן כזה גדול, ודווקא העשייה המוזיקלית היא משהו שמביא תקווה".
שלומית שיחור רייכמן - ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל הוסיפה: "כדור שני להורים שורדי שואה חשוב לי להציב את נושא זיכרון השואה ותקומת המדינה על סדר היום. אני מאמינה שהפרויקט יביא לידי ביטוי דרך חדשה, רעננה ורלוונטית לעיסוק בנושא השואה".