כביש 75 שודרג כבר מזמן, עם שני נתיבים לכל כיוון ומקטע נוסף שלו יעבור חידוש ושדרוג משמעותי בקרוב; כביש 60, עפולה-נצרת, כבר שנים עם ארבעה נתיבים; כביש 65, דברת-גולני, נמצא כבר בשלב ביצוע השדרוג שיהפוך אותו לציר בטיחותי מאוד; אפילו כביש 66, אחרי מאבק ארוך, ישודרג; רק כביש אחד רחוק מלהיות מטופל כמו שצריך ולמעשה נשאר מאחור - כביש 73. הציר המרכזי ביותר בעמק יזרעאל שבחודש האחרון גבה את חייהם של שני בני אדם, אחד מהם היא תושבת עפולה.
3 צפייה בגלריה
כביש 73
כביש 73
כביש 73
(צילום: יוסי וקנין)

כביש 73 שמחבר בין כביש 60 בצומת תל עדשים לכביש 75 בצומת נהלל הוא ציר ישן, עם נתיב אחד לכל כיוון, שוליים צרים, חשוך מאוד, לא בטיחותי ועם הרבה כניסות ויציאות מיישובים ששודרגו בשנים האחרונות והפכו לצמתים מרומזרים במטרה להגביר בהם את הבטיחות.
החשיבות של כביש 73 היא עצומה שכן הוא מחבר בין אזור עפולה והסביבה לאזור הצפון, חיפה והקריות וכן הוא ציר שלכל אורכו יש מספר גדול של יישובים. חשוב להדגיש כי מדובר בציר עמוס מאוד לאורך כל שעות היממה וכשחלילה קורית בו תאונה הוא נסתם למשך שעות ארוכות, כפי שקרה פעמיים בחודש האחרון. המקטע הכי בעייתי בו הוא בין צומת תל עדשים לצומת גניגר שבחודש האחרון אירעו בו שתי תאונות עם תוצאות טרגיות שמעוררות שוב את השאלה: מדוע הכביש עדיין לא שודרג?
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, אירעו בקטע הכביש שבין גניגר לבין תל עדשים (שני קילומטרים) 37 תאונות דרכים עם נפגעים בעשור האחרון. על פי הנתונים, באותן תאונות דרכים נפגעו 111 בני אדם, שניים נהרגו וארבעה נפצעו קשה. רוב התאונות הן מסוג חזית-צד האופייניות לצמתים לא מוסדרים או כאלה המהווים נקודות תורפה.

מעירוני לאזורי

אז איך זה שכל הכבישים באזור כבר עברו שדרוג או נמצאים בשלבי שדרוג וכביש 73 עדיין לא? ראשית יש לציין כי מי שצריכה לדחוף בעיקר להפוך את כביש 73 לציר בטיחותי ולא מסוכן יותר היא המועצה האזורית עמק יזרעאל, שכן הוא הכביש הכי מרכזי בה. ואכן, במועצה פעלו כאמור לבטיחות הכניסות והיציאות מהיישובים וטוב שעשו כך, אבל זה היה רק פתרון נקודתי, שלא פותר את הבעיה הגדולה.
בשלהי כהונתו של ראש המועצה לשעבר אייל בצר החלו דיונים מה צריך לעשות עם כביש 73 ואף נשלח מכתב בנושא לעדי סילברמן - ראש תחום תחבורה יבשתית מינהל התכנון במשרד התחבורה. המועצה, תחת בצר, גיבשה עמדה ברורה לגבי כביש 73 והיא שיש להפוך אותו מדרך בינעירונית לדרך אזורית בלבד, כפי שקרה עם הקמת כביש 77 החדש.

3 צפייה בגלריה
כביש 73
כביש 73
המקטע בין תל עדשים לגניגר
(צילום: יוסי וקנין)

על פי העמדה של בצר, משרד התחבורה יוסיף דרך ראשית באזור בחתך 2+2 שתחבר בין מחלף דרכים 65/60 לבין מחלף התשבי בסמוך לתוואי רצועת רכבת העמק. לטענת המועצה, כפי שנכתב במכתב לסילברמן, הוספת הדרך תהווה מענה לתנועה בין צפון-מזרח הארץ לבין מטרופולין חיפה ואף תחבר בצורה נוחה גם לכביש 6. "התנועות למטרופולין חיפה יעברו לדרך החדשה. דבר שיקל רבות על הנפחים בדרך זו ויהווה המענה הנדרש לקיבולות החזויות בדרך", נכתב במסמך שנשלח לסילברמן, "דרך מספר 73 תהווה דרך אזורית, בהתאם למוצע בתמ"א/42 אשר תשרת את יישובי הסביבה הנשענים על הדרך ובכך תהווה הפחתה משמעותית בנפחי התנועה ותשמור על אופי האיזור. שדרוג הדרכים, כולל צומת תל עדשים שעל כביש 60, והוספת מחלפים לאורך הדרך יכללו הוצאות כספיות רבות הן עבור פיתוח המחלפים והן עבור העלויות הנוספות עקב עבודה על דרכים שימשיכו לתפקד. בנוסף לכך, הדרך המוצעת מהווה דרך חדשה הכוללת הוספת מחלף אחד והתבססות על שני מחלפים קיימים. הדרך המוצעת מתבססת על תוואי תשתית קיימת, במקביל לרכבת העמק, ובכך מהווה פגיעה מזערית בסביבה".

הולך ומחמיר

שי יזרעאלי, חבר מליאת המוא"ז עמק יזרעאל, סבור כי הפתרון לטווח הזמן המיידי הוא לקדם את תכנון כביש 71 מצומת המעונות עד צומת התשבי. "לפי התכנון הולכים לבנות על הרצועה הזו של כביש 73 חמישה מחלפים. בין הקיבוצים התחילה מלחמה נוראית איפה יהיה המחלף. אנחנו חייבים להשאיר את הכביש הזה ככביש פנימי אזורי לאוכלוסיית עמק יזרעאל. זו גם עמדת מהנדס המועצה ומהנדסת הוועדה לתכנון וזו העמדה שהובלנו בקדנציה הקודמת. כל האוכלוסייה שמשתמשת בעמק אמורה לנסוע בכביש 71 לאורך נחל הקישון ופסי הרכבת".
עדיין צריך פתרון למצב הקיים, אחרי שבחודש האחרון היו בכביש 2 תאונות דרכים קטלניות.
"במקרה הטוב רק בעוד 10 שנים יסיימו את הכביש הזה. אי אפשר היום לעשות לו הרחבה כי יש שדרות אקליפטוסים משני הצדדים בקטע שבין גניגר לתל עדשים. יש שם גם אדמות קרקעיות שההפקעה שלהם תיקח עשרות שנים. הפתרון הכי מהיר הוא כביש 71 ממעונות הסטודנטים עד צומת התשבי, אותו אפשר לבנות בשלוש שנים, בעוד שכביש 73 במקרה הטוב יוכלו לחנוך אותו בעוד 10 שנים, אבל את מדינת ישראל זה לא מעניין הצפיפות שאנחנו סובלים ממנה וזה רק הולך ומחמיר".
כמה מסוכן ומפחיד לנסוע בכביש הזה היום?
"אני נוסע בו כמעט כל יום ואני נוסע בשול הדרך בגלל שאני נזהר מתקלות שיכולות להיות, אבל אין דרך לריסון התנועה, גם ככה יש שם פקקים, בשני הצדדים יש עומסי תנועה אדירים וזה רק ילך ויתעצם. מה שיכול להציל חיי אדם, הוא שייכנסו מייד לביצוע כביש 71, עם כל הכאב שזה עלול לפלג את העמק ולשפוך פה עוד אספלט, אבל אין ברירה, העמק גדל והתרחב, היישובים התעצמו ואין לנו דרך אחרת".
ארז אגוזי, מנהל העסקים בקיבוץ יפעת, תומך בעמדת המועצה האזורית עמק יזרעאל שבצר הציג בשלהי כהונתו. "הפתרון הנכון הוא הקטנת עומס התנועה על כביש 73 על ידי סלילת כביש 71 בסמוך לתוואי מסילת הרכבת", אמר אגוזי, "אני נוסע הרבה על כביש 73. אני לא מרגיש סכנה. עם זאת הכביש מאוד עמוס בשעות מסוימות. נת"י מקדמת תכנית להרחבת כביש 73. התכנית לא מתחשבת מספיק בצרכים של היישובים שנמצאים על הציר. התכנית חוסמת התפתחות וצמיחה של חלק מהיישובים ומנתקת דרכי גישה מהיישובים לשטחים החקלאיים".
אסף רענן, מרכז ועדת תכנון וגזבר קיבוץ גניגר, מציג את הבעיות שיש בהרחבת תוואי כביש 73. "אצלנו בקיבוץ גניגר מכיוון שאין לו אפשרות להתרחב, קריטי בשבילנו שההרחבה העתידית של הכביש תהיה מדרום לכביש היום ולא מצפון כדי שלא ידרוס לנו את השטח בתוך הקיבוץ", אמר רענן, "בתוכניות של הכביש ראיתי שאמורים לתת לנו מענה למעבר לכלים חקלאיים ומעבר להולכי רגל כי מאוד מסוכן לחצות כביש כזה דו מסלולי".

3 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 73
זירת התאונה בכביש 73
זירת התאונה בכביש 73 בה נהרגה תושבת עפולה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

למה אין מחאה של תושבים?
"אנחנו מגיבים כל הזמן בשטח ולקחנו מהנדסת כבישים שתסייע לנו להקפיד שההרחבה תהיה מצד דרום לכביש הקיים. יש לנו הרבה דרישות לגבי הבטיחות של תושבי המקום שיוכלו לעבור בבטחה את הכביש".
אבל לא כולם בעד הפרדה קשיחה כפתרון זמני טוב. יזרעאלי: "התנועה בכביש הזה לא זורמת מהר. אי אפשר לעשות שם הפרדה קשיחה כי צריך להרחיב את הכביש ואם יעשו הפרדה קשיחה לא יהיו שוליים אז תהיה תאונה מדבר אחר. הפתרון המיידי המהיר ביותר הוא אכיפה מוגברת וצריך לנסוע בזהירות".

מקטע מעניש

אבל עד שיוחלט מה יעשו עם הכביש, נדרש סוג של פתרון זמני שיצמצם את הסכנה של תאונות דרכים קטלניות. עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק מציע את פתרון ההפרדה הקשיחה, בדומה למה שנעשה בכביש 66. "כביש 73 מנקז אליו נסועה רבה מהישובים שסביבו ומבסיס רמת דוד", הסביר עו"ד יעקב, "במקטע שבין גניגר לצומת עדשים ישנו נתיב אחד לכל כיוון ללא הפרדה אשר תמנע תאונות חזיתיות. הגיע הזמן להפוך את המקטע המסוכן והלא סלחני לטעויות הגורם האנושי, למקטע בטוח עם גדר הפרדה קשיחה בין הנתיבים. שיפור התשתית בכביש יוביל לצמצום תאונות הדרכים גם אם אחד הנהגים טעה וסטה ממסלולו. שיפור התשתית בכבישים אדומים מפצה על טעויות הגורם האנושי ומונע תאונות דרכים קשות וקטלניות".
גם רענן מגניגר תומך בהפרדה קשיחה. "הכביש לא מפחיד למי שמכיר אותו ויודע להיזהר, אבל זה כביש מעניש ותאונות קורות", הדגיש רענן, "אם הייתה הפרדה הרכב לא היה מתנגש עם רכב ממול ולא היה מסכן את התנועה ממול, מה שלא קיים היום. עד שתהיה הרחבה של הכביש צריך לעשות הפרדה קשיחה מבטון כי זה כביש מסוכן. אני נוסע בו כמעט כל יום, באחת מהתאונות הקטלניות שהיו החודש הייתי צריך לנסוע דרך השדות כי סגרו את הכביש. הצמתים גם היו מסוכנים, במשך שנים הוצאתי מכתבים והיינו הקיבוץ הראשון שסידרו לו רמזור בצומת. היום כמעט כל הצמתים מרומזרים וזה מפחית את הסכנה".

קראו גם:

לפני מספר חודשים סיים בצר את כהונתו כראש מועצה ובמקומו נבחרה שלומית שיחור-רייכמן. אז מה עמדת המועצה היום? "לאור הדיון שהתקיים במועצה הארצית וההחלטה לקדם את תמ"א 77 א' לשדרוג כביש 73, המועצה האזורית עמק יזרעאל מבקשת לקדם את התכנון באופן שידאג לשמר את אופיו הכפרי של העמק, תוך הימנעות מבניית מחלפים שאינם הכרחיים ופגיעה ביישובים ובחקלאות. כביש זה צריך לשמש לתנועה מקומית|", נמסר מהמועצה, "במקביל, המועצה מבקשת לבחון את קידום כביש 71 - ממעונות הסטודנטים לצומת התשבי, בצמוד למסילת הרכבת, ככביש שישמש לתנועה אזורית, כך שהתנועה שחוצה את העמק תופנה אליו. שני הכבישים ישלימו זה את זה ותיווצר הפרדה בין תנועה מקומית לאזורית. המועצה קיימה דיונים פנימיים בנושא, מול היישובים הרלוונטיים ואף הציגה את עמדתה בדיון שהתקיים במועצה הארצית ביום 4.6.2024.
"המועצה דרשה בדיון ששינוי גבול התוכנית לכביש 73, יבוצע בתיאום עמה ועם יישוביה. הנציגה של חברת 'נתיבי ישראל' והמתכננת הראשית, הבטיחו לקדם את התכנון, בתיאום ושיתוף פעולה מלא עמנו. בנוסף, הנושא יעלה לדיון בפגישה שתתקיים בין ראשת המועצה ומנכ"ל משרד התחבורה, ביום חמישי הקרוב".
מנתיבי ישראל נמסר השבוע: "חברת נתיבי ישראל כחלק מקידום מערכות התחבורה בצפון הארץ, מקדמת תכנית סטטוטורית לשדרוג כביש 73, התכנית מקודמת במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. במסגרת התכנון נבחנות מספר חלופות לשיפור ולשדרוג הדרך לטובת תושבי האזור בפרט ותושבי מדינת ישראל בכלל".