בסמוך למזכירות קיבוץ רמת דוד נחנך לאחרונה פסלו הפוליטי של האמן חבר הקיבוץ ובוגר 'אורנים', יונתן טל.
2 צפייה בגלריה
פסל מגן דוד
פסל מגן דוד
פסל מגן דוד
(צילום: פרטי)
הפסל העשוי מברזל נקרא 'מגן דוד' והוא משקף באמצעות מרכיביו את המאבק התמידי בעם ישראל לכל אורך דורותיו בין שני כוחות דומיננטיים הטוענים לבכורה פוליטית. באמצעות ברגי לחץ הפועלים בין שני משולשיו, כאשר כל צלע חזקה לוחצת על צלע חלשה - ולהפך, מודגם המצב הפוליטי השברירי עמו חי העם היהודי לדורותיו, בו קיימת מחלוקת נצח בין שני גופים יריבים הפועלים לכאורה למען אותה מטרה; שלמות העם מול שלמות הארץ.
טל (80), יליד הקיבוץ, הוא צייר ופסל. ציוריו אותם איגד לאחרונה לספר עוסקים בעיקר בהווי הקיבוצי ובחיי משפחתו ומתאפיינים בסגנון ריאליסטי. פסל מגן דוד אותו חנך לאחרונה הוא פסלו הראשון שהוצב בשטח הקיבוץ. "בשבילי זו תחושה של בן ראשון שנולד לי בקיבוץ", הוא אומר בגאווה, "היה לי חשוב שהפסל יוצב בקיבוץ, אני גם מממן את הכול בעצמי".

2 צפייה בגלריה
יונתן טל. "הייתי פורץ דרך"
יונתן טל. "הייתי פורץ דרך"
יונתן טל. "הייתי פורץ דרך"
(צילום: גלעד בן שץ)

למרות שטל ליטש את רעיון הפסל במשך 40 שנה, הדחיפות בהקמתו נבעה מאירועי השנה החולפת שהתאפיינו בעיקר בהקצנת השיח המתלהם, באטימות ובחוסר ההקשבה האחד לשני. שיח שהורגש ברחוב, מעל גלי האתר, בטלוויזיה וברשתות החברתיות.
"היות שעכשיו הקרב בין שתי קבוצות הלחץ, בין שמאל וימין במדינת ישראל, מגיע לשיאו ואני רואה את חברי הקיבוץ יוצאים להפגין עם שלטים ביד, הקרב הזה ממש על סף ביתי וחשבתי שזה הזמן המתאים לייצר את הפסל".
בסיס הרעיון של הפסל הוא שני המשולשים מהם מורכב המגן דוד שמנהלים קרב לחיצות ביניהם. "בעם ישראל מאז ימי התנ"ך תמיד יש שני קבוצות לחץ שנלחמות האחת בשנייה", אומר טל, "עוד מימי הצדוקים מול הפרושים, החסידים והמתנגדים, היהודים והערבים, השמאל מול הימין, בעד ונגד ביבי, יש או אין קורונה. תמיד יש שתי קבוצות שמוצאות סיבה להילחם ביניהן. דרך פסל המגן דוד הזה החלטתי ליצור שני משולשים והכנסתי בתוכם את ברגי הלחץ האלה כדי להמחיש את הקונפליקט הזה. סביר להניח שהקרבות בין שתי קבוצות הלחץ בציבוריות הישראלית יימשכו, אבל מצא חן בעיניי שאני יכול להביע את זה בתוך סמל המגן דוד".

קראו גם >>>

למה חשוב לך לנגוע באמנות שלך בנושאים נפיצים, בקרב בין ימין לשמאל?
"כל החיים שלי בקיבוץ היו מלחמות עם הממסד הקיבוצי. אני הייתי פורץ דרך אבל פריצות הדרך שלי היו מלוות תמיד במאבקים עם הממסד. אותו ממסד ששפט אותי על ימין ועל שמאל הלך לעולמו ואני נשארתי עם הניצחונות".
עכשיו טל מתכונן לשלב את פסלו החדש במסגרת הרצאות וסיורים שהוא עורך לקבוצות המגיעות לבקר בקיבוץ.