בשבועות האחרונים מתחזקת ההערכה כי ישראל ולבנון קרובות למלחמה נוספת, השלישית במספר. הגבול עם לבנון, שמאז מלחמת לבנון השנייה היה שקט, התעורר לאחרונה והתחושה של רבים היא שאנחנו ערב לפני הסלמה ביטחונית קשה בצפון.
6 צפייה בגלריה
הגבול עם לבנון ליד הכפר רג'ר
הגבול עם לבנון ליד הכפר רג'ר
הגבול עם לבנון ליד הכפר רג'ר
(צילום: אביהו שפירא)
השינוי בשטח החל מזמן כשחיזבאללה, הארגון הצבאי החזק בארץ הארזים, החל לפרוש עמדות תצפית לאורך הגבול, אך בחודשים האחרונים נראה כי הוא מתגרה יותר ויותר בישראל ולדעת רבים פניו לעימות - הוא איפשר ירי תלול מסלול אל עבר הגליל המערבי וירי מרגמות אל עבר מטולה, שלח מחבל שחדר את הגבול ופיצץ מטען בצומת מגידו (המחבל חוסל על ידי כוחות הביטחון), הקים שני אוהלים מאויישים באנשיו בשטח ישראל בהר דב (אחד מהם כבר פונה), ביום רביעי שעבר אנשיו יחד עם חיילים מצבא לבנון נכנסו לשטח ישראל ליד קיבוץ מנרה למשך 20 דקות ולפני מספר ימים איפשר ירי נ"ט אל עבר הכפר רג'ר.
מי שמביטים בדאגה אחרי כל האירועים ההולכים ומתעצמים הם תושבי היישובים צמודי הגדר, אלה שנסראללה מאיים לכבוש במלחמה הבאה. בימים אלה לצד קיום חיי שגרה מלאים גובר החשש אצל חלק מהם כי בקיץ הזה, 17 שנים אחרי מלחמת לבנון השנייה, הם שוב יימצאו את עצמם במלחמה.

מושב אביבים: בכוננות מתמדת

מושב אביבים למוד אירועים ביטחוניים. מהפיגוע באוטובוס בשנת 1970 שבו נהרגו 12 נוסעים מתוכם תשעה ילדים ועד אירועים רבים של ירי תלול מסלול. ולכן, כשמשהו קורה עם השכנה מעבר לגדר התושבים מיד נדרכים.

6 צפייה בגלריה
הגבול עם לבנון מול מושב אביבים
הגבול עם לבנון מול מושב אביבים
הגבול עם לבנון מול מושב אביבים
(צילום: אורטל פרץ)

בתי המושב ממש צמודים לגדר הגבול ולכן מחלק מהבתים אפשר לראות את הכפר השיעי בדרום לבנון מארון א-ראס, שצה"ל כבש במלחמת לבנון השנייה. ב-28 באפריל 2023 ביקר בכפר שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, והשקיף משם על הגבול עם ישראל ועל אביבים.
תושבי המושב עוקבים בימים האחרונים על כל פרסום סביב ההתפתחויות מול חיזבאללה וכל אירוע רק מגביר את המתח. "אנחנו מרגישים כרגע אווירה מאוד לא פשוטה של כוננות מתמדת", אמר תושב המושב שלום פרץ שממרפסת ביתו הוא רואה את בתי הכפר מארון א־ראס, "לפעמים יש מסוקים ורעש של בומים, אנחנו לא שואלים הרבה שאלות אבל יודעים שהמצב מאוד מתוח".
אתם מזהים משהו שונה בצד השני מעבר לגבול?
"לא. בצד שלנו אנחנו יודעים שיש מתח וכנראה לא מורידים אותו אלינו, לתושבים, כדי לא להכניס אותנו ללחץ".
בתסריט שרץ בראש, יש חשש שחיזבאללה ינסה לכבוש את המושב?
"החשש קיים, אבל אנחנו לא רוצים לחשוב על זה בכלל. בתור תושב אני חושש יותר לשלומם של הילדים והאנשים המבוגרים".
אתם מרגישים שרמת הכוננות עלתה?
"כן, יש מתח עצום. כל פיצוץ שמתבצע בשטח הגבול הרבש"ץ מרגיע ומסביר שזה מכוחותינו או מפיצוץ שדה מוקשים. גם בווטסאפ אני רואה הודעות של האמהות שדואגות ושואלות מה זה כל הבומים האלה. אנחנו יודעים שמשהו צריך לקרות, נקווה רק שזה יהיה טוב לעם ישראל. חברים מבחוץ מתקשרים ושואלים מה קורה אצלנו, אבל אנחנו ממשיכים בשגרת החיים כאילו הכל תקין והכל בסדר".
גם עמי דהן מרגיש שהאזור נמצא רגע לפני פיצוץ. "אנשים במושב לא ישנים בלילה. מבינים שהולך לקרות משהו", סיפר דהן, "כל הזמן יש פיצוצים ומדליקים אש בצד השני של הגבול כדי לשרוף את המוקשים כדי שיהיה להם יותר קל לחדור. אנחנו מודעים לדברים האלה. 17 שנה היה שקט בגבול לבנון. גל הירש, שהיה המפקד שלי בזמנו, נתן את כל ההתראות ולא האמינו לו ובסוף פרצה המלחמה. אני מקווה שהקיץ יעבור בשלום".
דואגים שאולי חיזבאללה ינסה לכבוש את המושב?
"החיזבאללה לא מדאיג אותנו. גם אם הוא יחריב את המושב אנחנו לא פוחדים, אנשים פה מוכנים למות בשביל המדינה, יום-יום שעה-שעה. בכל מלחמה אף אחד לא עזב את היישוב. תושבי אביבים אף פעם לא פחדו למרות כל האסונות שעברו כמו הכיתה מעלי שנרצחה באסון הפיגוע של אוטובוס ילדי אביבים וגם המלכוד של הבית של ההורים שלי בשנות ה-70. האנשים כאן ערכיים, ציוניים ואוהבים את המדינה. הבעיה שלנו אלו הגזרות ששר החקלאות הקודם פורר עשה ועכשיו רואים את הנזק. החקלאים מרימים ידיים".
מה התחושה שלך? יקרה משהו?
"כשאני רואה מהבית שלי מבעד לגדר את תנופת הבנייה בצד הלבנוני אני רגוע כי אני יודע שיהיה להם מה להפסיד במלחמה הבאה. במשך שלוש שנים נכנסו לפה אריתראים דרך הגדר בהברחות סמים ונשקים. הגדר פרוצה ולא פחדנו. כולם דרוכים ובכוננות".

קיבוץ מנרה: בשגרה מלאה

בין גדר הגבול עם לבנון לגדר קיבוץ מנרה מפריד כביש 886. הקיבוץ, שהתחדש בשנים האחרונות במשפחות חדשות, נמצא במקום מבודד ברכס רמים, כשלא רחוק ממנו נמצא מוצב ציפורן המפלצתי.

6 צפייה בגלריה
פעילי חיזבאללה ליד מטולה
פעילי חיזבאללה ליד מטולה
פעילי חיזבאללה ליד גדר הגבול
(צילום: אמיר שושני)

בעבר הרחוק סבל הקיבוץ מבעיות ביטחוניות כמו ירי קטיושות, אך מאז מלחמת לבנון השנייה המקום שקט ופסטורלי. חברי הקיבוץ התעקשו השבוע לטעון כי אינם מרגישים מתיחות מיוחדות. גם לאחר שפורסם כי אנשי חיזבאללה ואנשי צבא לבנון פלשו לשטח ישראל ליד קיבוצם ושהו בו במשך 20 דקות הם לא חושבים שמשהו ביטחוני הולך ומתרגש לעברם.
שבתאי מאיו חבר מנרה: "אני לא מרגיש שום דבר מיוחד בתקופה האחרונה. אני לא מרגיש שיש מתיחות או שינוי באורח החיים שלנו בקיבוץ. אנחנו בשגרה מלאה. אין הנחיות מיוחדות"
אין תחושה שמשהו קורה מתחת לפני השטח?
"ממש לא. אני אישית לא מרגיש שום דבר בקטע הזה. אני רגוע".

מטולה: מוכנים להכול

למושבה הפסטורלית מטולה, היישוב הכי צפוני של ישראל, יש גבול עם לבנון ממערב, מצפון וממזרח. בצד המערבי, זה שפונה לכפר כילה, יש חומה שהפסיקו לבנות אותה בזמן חשיפת מנהרות חיזבאללה. צה"ל בעיקרון רוצה להמשיך לבנות את החומה כדי שהיא תקיף את מטולה, אך רוב התושבים מתנגדים לכך בנחרצות. בצד הצפוני ובצד המזרחי יש גדר גבול רגילה. מי שמכיר את השטח יודע שלבנון טופוגרפית גבוהה יותר ממטולה, כך שלחיזבאללה אין בעיה לירות על בתי המושבה ירי נק"ל או ירי טילים בכינון ישיר.

6 צפייה בגלריה
כח צה"ל במובלעת שליד מטולה מול בסיס האו"ם
כח צה"ל במובלעת שליד מטולה מול בסיס האו"ם
כח צה"ל במובלעת שליד מטולה מול בסיס האו"ם
(צילום: אמיר שושני)

במטולה לא רק מרגישים את השינוי שחל בגבול עם השכנה, אלא גם רואים אותו יום־יום. ובכל זאת, התושבים עדיין לא נכנסו למצב של דריכות. "אין תחושה באוויר שמשהו הולך לקרות", אמר אמיר שושני, מפקד כיתת הכוננות במטולה, "מצד שני אנחנו יודעים מתוך ניסיון של יותר מ־ 30 שנה שתוך דקות הכול יכול להשתנות. זה לא משהו שלוקח זמן. בלבנון אירוע מתפתח מאפס ל-100 בדקות".
ובכל זאת אתה רואה הצטברות של אירועים שלא היו במשך 16 וחצי שנים.
"בלבנון קוראים לא נכון את המפה הישראלית. הם מזהים שהמצב הפוליטי בישראל יכול להקל עליהם בלחימה מול ישראל. הם לא מבינים לחלוטין שכל הוויכוחים בישראל ייעלמו באותה שנייה שתתחיל לחימה וכולם יילחמו נגדם כתף אל כתף ובלי שום פוזיציה פוליטית. לצה"ל יש אצל תושבי אצבע הגליל 100 אחוזי תמיכה ואנחנו גם נותנים לו אורך נשימה לנצח בכל דרך".
מטולה צמודה לגבול. מודעים לאפשרות שחיזבאללה ינסה לכבוש את המושבה?
"אנחנו מכירים את הנושא ואני באופן אישי מכיר אותו טוב בגלל התפקיד שלי במילואים. אני מכיר את דרך הפעולה של צה"ל למנוע את המצב הזה. הם לא יצליחו והם ישלמו מחיר כבד מאוד כי אנחנו מגינים על הבית שלנו. אני מציע ללבנון לא לבחון את הנחישות שלנו".

6 צפייה בגלריה
פיצוץ מוקשים בצד הלבנוני מול מטולה
פיצוץ מוקשים בצד הלבנוני מול מטולה
פיצוץ מוקשים בצד הלבנוני מול מטולה
(צילום: אמיר שושני)

תחושת הבטן שלך אומרת שנעבור את הקיץ בשלום?
"בין מה שחיזבאללה רוצה לבין מה שאזרחי לבנון רוצים יש הבדלים עצומים. האזרחים בלבנון מותשים. מיליון פליטים סורים שהגיעו ללבנון ורוצים לעבוד גמרו לה את הכלכלה. האבטלה בלבנון קשה ביותר. מה גם שחיזבאללה נתפס בקרב האוכלוסייה כמפלגה שדואגת אך ורק למקורביה על חשבון כלל האזרחים. הם מודאגים מהמצב הרבה יותר מאיתנו".

קיבוץ שניר: לא מפחדים

קיבוץ שניר הוא לא יישוב צמוד גדר, אבל הוא היישוב הכי קרוב להר דב ולכפר רג'ר, שנמצא עכשיו בלב המחלוקת מול לבנון וחיזבאללה.
המתיחות בגזרת לבנון העצימה בחודש האחרון אחרי שפחות מחודש נודע כי חיזבאללה הקים שני אוהלים בתוך שטח ישראל. מאז נדמה כי השעון החל לתקתק לאחור לקראת עימות, אם חיזבאללה לא יזיז את האוהלים בדרכים דיפלומטיות. וכאמור בחמישי שעבר נורה טיל נ"ט לעבר כפר רג'ר.

6 צפייה בגלריה
הר דב
הר דב
הר דב
(צילום: ליאור שלף)
קראו גם:

ליאור שלף מקיבוץ שניר, שעובד במקצועו כמדריך טיולים עם התמחות בטיולים לאורך גבולות הצפון, תיאר השבוע את ההתגרויות של פעילי חיזבאללה על הגבול. "החיזבאללה מופיעים על הגדרות ומעזים הרבה יותר מבעבר", סיפר שלף, הם חזרו ממלחמת האזרחים בסוריה עם הרבה יותר תעוזה והם מנסים מכל סיבה שהיא להפריע לשגרת החיים שלנו. הם בעיקר עומדים מול הגדר. השבוע הדרכתי קבוצה בכפר רג'ר ועמדו מולי אנשים מהחיזבאללה עם מצלמות וצילמו אותנו".
זה לא מפחיד?
"אותי לא. אין לי שום סיבה לפחד, אני נמצא במדינת ישראל בבית שלי. התושבים בשניר בשגרה מלאה, יש לנו צוות כוננות מתורגל ומיומן שאם צריך יידע לדאוג יפה ליישוב. התרגלנו גם למסוקים בשמים. השבוע ביום רביעי הרצתי באיזושהי נקודה על הגבול ואמרתי שסביר להניח שביום חמישי יהיה איזה ירי של טיל או שניים ליד הגבול, זה חלק מהפרסום של חיזבאללה שרוצים את אדמות רג'ר בחזרה, ואז היה באמת את ירי לכיוון רג'ר וכמובן שהסוללה הישראלית ירתה בחזרה. כל בתי הילדים כבר מתורגלים וישר הורידו את הילדים למקלטים עד שתתבהר התמונה".
יש חשש שאם יקרה משהו החיזבאללה גם ינסה לפלוש לישראל ולהשתלט על היישובים צמודי הגדר?
"סביר להניח שזה מה שהם רוצים לעשות, אבל מצד שני אנחנו פה והם שם וזה המצב. אנחנו חיים את החיים שלנו בשגרה מלאה. אנחנו תמיד בכוננות ואני תמיד הולך עם אקדח, זה לא דבר חדש וסביר להניח שזה לא ישתנה גם".
ועדיין אתה מרגיש שיש איזה משהו שקורה מתחת לפני השטח?
"יש מתיחות שהיא תוצר של מדיניות הממשלה. מדינות ערב מסביבנו מזהים חולשה בהתנהלות הממשלתית ולכן הם מעיזים יותר. זה מתבטא בהתקרבות לגבולות ובתעוזה של דברים שהם לא העזו בעבר. הם בודקים כל הזמן. כולם פה יודעים, ערוכים ומוכנים שיש מצב שיקרה משהו, אבל אין מה לעשות, זה המצב. מגיע קיץ ומתחילות המלחמות, זה לא חריג".