משה 'מוריס' בן דרור, ממפקדי הפלמ"ח ואחת מאדריכלי ניהול מלחמת העצמאות, הלך אתמול (רביעי) לעולמו והוא בן 99. בן דרור נפטר חודש לפני הגיעו לגיל 100. ב-35 השנים האחרונות הוא התגורר בעפולה, אך נשאר חבר קיבוץ חפציבה.
2 צפייה בגלריה
משה 'מוריס' בן דרור
משה 'מוריס' בן דרור
משה 'מוריס' בן דרור
(צילום: שרון צור)
בשנת 1941, הוא הצטרף לפלמ"ח ושירת בו ברציפות, כלוחם וכמפקד, עד תום מלחמת העצמאות. בתפקידו האחרון היה מפקד הגדוד החמישי בחטיבת הראל. למעשה, מכל מפקדי הפלמ"ח הבכירים שנלחמו להקמת המדינה הוא היחיד שנשאר בחיים. השריד האחרון משרשרת הפיקוד המיתולוגית שכללה גם את יצחק רבין ויגאל אלון. אתמול כאמור הלך לעולמו.
במלאת 80 שנה לפלמ"ח, לפני כשנה, הוא העניק ריאיון מיוחד ל'מיינט העמק' ובין היתר אמר: "גאה במדינה שלי. אני יוצא מתוך הנחה שהמדינה לא חייבת לי כלום, מלבד דבר אחד את עצם זה שהיא מדינה. מאחר והיא לא חייבת לי אין לי תביעות כלפיה".
2 צפייה בגלריה
משה 'מוריס' בן דרור
משה 'מוריס' בן דרור
משה 'מוריס' בן דרור
(צילום באדיבות המשפחה)
קראו גם >>>
לשאלה באותו ריאיון האם גם היום הוא מגדיר את עצמו ציוני? השיב בן דרור: "באישיות שלי, בחינוך שלי ובעבר שלי כולי מכור לדברים שמוגדרים כציוניים. בשביל לחיות טוב במדינה צריך להיות מוכן למות בשבילה. אני מוכן להקדיש את מה שיש לי, אם זה יכול לסייע. אם יהיה איום קיומי על ישראל אעשה את הכול כדי שנוכל להתמודד עם האיום הזה. אני אוהב את המדינה ואני שלם עם המדינה גם כשאני לא חושב עליה".
לפני מספר חודשים הוציא ספר אוטוביוגרפיה שבו תיעד את מסע חייו ובעיקר את אהבתו למדינה.
הלווייתו תתקיים בבית העלמין בקיבוץ חפציבה. המשפחה טרם מסרה את היום והשעה שכן ילדיו החיים בארה"ב נמצאים בדרכם ארצה.