בשבוע האחרון התפשטות ורייאנט האומיקרון של הקורונה הגיעה לשיאים חדשים עם מעל ל־40 אלף מאומתים מדי יום.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ראול קולודנר
ד"ר ראול קולודנר
ד"ר ראול קולודנר
(צילום: שרון צור)
מי שעובד מסביב לשעון בימים אלו, בעיצומו של הגל החמישי, הוא ד"ר ראול קולודנר, מנהל מערך המעבדות במרכז רפואי העמק ומחוז צפון של שירותי בריאות כללית, שאחראי על אלפי דגימות קורונה שמגיעות למעבדה במרכז רפואי העמק מדי יום.
המעבדות, שעובדות ללא הפסקה שבעה ימים בשבוע, מנתחות את דגימות בדיקת ה־PCR ושולחות בחזרה את התוצאה - חיובית או שלילית. קולודנר מנבא כי בעוד כשבועיים-שלושה כלל אזרחי המדינה ייחשפו לקורונה ולכן האחריות מוטלת עלינו להישמר מפני הנגיף.

עומדים במשימה

ד"ר קולודנר מתמחה במיקרוביולוגיה קלינית ועובד כווירולוג בחקר נגיפים ובפיתוח חיסונים כבר למעלה מ־40 שנה. לבית החולים העמק הגיע לפני 33 שנים, במהלכן מילא כמה תפקידים במעבדות בית החולים והחל מ־2006 הוא מכהן בתפקידו הנוכחי כמנהל מערך המעבדות.
מאז פרוץ המגפה לפני שנתיים מעבדות הקורונה בבית החולים עובדות ללא הפסקה 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע ודוגמות את בדיקות הקורונה. "אנחנו עובדים במקסימום יעילות ועומדים במשימה. יש לנו מערך מפואר עם מיטב הטכנולוגיה ואנחנו לא נופלים ממעבדות אחרות במרכז הארץ וגם בעולם. בכל הנוגע לבדיקות קורונה יש לנו מספר טכנולוגיות כדי לבצע בדיקת PCR מ־45 דקות לבדיקה הכי מהירה ועד ל־5 שעות לקבלת תשובה".
בימים האחרונים, עם התפשטותו המואצת של האומיקרון, המעבדה במרכז רפואי העמק שהיא אחת משלוש המעבדות הגדולות של שירותי בריאות כללית בארץ, מטפלת באלפי דגימות שמגיעות אליה מדי יום. "בשיא התפוקה הגענו לפני כמה ימים למספרים אסטרונומיים של כמעט 4,000 דגימות PCR ביום. למרות זאת עמדנו בתקן הזמן המובטח של משרד הבריאות שהוא 18 שעות מרגע לקיחת הדגימה".
במערך המעבדות במרכז רפואי העמק יש כ־150 עובדים, מתוכם כ־15 עובדים שמתמחים באופן מיוחד בבדיקות קורונה, אליהם מצטרפים עובדים שהתגייסו מהמעבדות האחרות למלא שעות נוספות ותורנויות. "זה מערך מאוד מורכב ומשומן. במשך השנתיים האחרונות, עם כל ההנחיות שמשתנות מיום ליום ובמצב של אי־ודאות, הצלחנו לארגן את המערך שעובד גם בין הגלים של הקורונה ולהגמיש אותו כך שהוא מסוגל להיענות בקריאה מאוד קצרה לגל חדש של התפרצות המגפה".
איך העובדים מצליחים להתגבר על העומס? הם לא נשחקים?
"העובדים מתגייסים כאילו אנחנו במלחמה, ובמלחמה כמו במלחמה לא עושים חשבון. יש עובדים שבאים ב־8 בבוקר ונשארים עד 8 בבוקר למחרת עם מנוחה קצרה בין לבין. זו עבודה שוחקת מאוד ואנחנו מרעננים את העובדים מדי פעם וקולטים עובדים זמניים. זה פאזל מאוד מורכב. אנחנו רואים בזה חלק ממשימה לאומית ועומדים במשימה. זה אירוע של פעם בחיים והתכוננתי לקראתו במהלך כל העשורים האחרונים. הכנתי את המערך שלנו כך שידעתי שאירוע כזה יבוא ואנחנו משרתים את מחוז צפון בהצלחה רבה".
יש ציוד שחסר לכם במעבדה?
"אנחנו מצוידים במיטב הטכנולוגיה. יש לנו מכשירים שחלקם לא קיימים בבתי חולים אחרים. בגלים הראשונים היו מחסורים של ריאגנטים לביצוע בדיקות ובזכות מגוון האפשרויות שיש ברשותנו יכולנו לעמוד בביצוע הבדיקות".

מתפשט כמו אש

בסוף השבוע שעבר אישרה הממשלה את מתווה הבדיקות החדש במסגרתו ניתן להיבדק לקורונה בבדיקת אנטיגן ביתית במקרה של מגע עם חולה מאומת ללא צורך להגיע למתחמי הדיגום של בדיקות ה-PCR הנחשבות למדויקות יותר. לדעתו של ד"ר קולודנר, למרות הבלבול שנוצר בקרב האזרחים, הממשלה נקטה בצעד נדרש.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ראול קולודנר
ד"ר ראול קולודנר
ד"ר קולודנר. "הווירוס משתנה כל כך מהר"
(צילום: שרון צור)
"ההחלטות האחרונות של הממשלה הן הגיוניות, אני מבין את הציבור שמתרעם על כך שמבלבלים אותו עם החלטות חדשות שמתקבלות כל יום והוא מאבד סבלנות ואמון, אבל מבחינה מקצועית זה הגיוני לחלוטין, זה מראה שמגיבים מהר. מערך הבריאות של המדינה למד להגיב מהר כי אין ברירה, הווירוס משתנה כל כך מהר שצריך במהירות מאוד גבוהה לשנות את ההחלטות. לממשלה יש שיקולים רבים ולא רק מקצועיים, כמובן שאיכות הבדיקה של PCR היא הרבה יותר גבוהה, אבל לאנשים עם תסמינים אחוז הגילוי של האנטיגן הוא מאוד גבוה ועומד על בין 85 ל־90 אחוז".
העומס של בדיקות הקורונה לא גורם לכם לדחות בדיקות אחרות?
"בהחלט לא. בגל הראשון זה פגע בהתארגנות של דברים אחרים, אבל עם הזמן למדנו להתגבר על הפער ואנחנו עומדים יפה מאוד בכל המשימה הזו. דגימה שמגיעה אלינו ב־8 בבוקר מצפון רמת הגולן מתקבלת עם תוצאה כבר ב־12 בצהריים".
איך אתה רואה את המגפה הזו כרופא וכווירולוג?
"אנחנו חיים בכפר גלובלי ואי אפשר למנוע את התפשטות הנגיף. אנחנו יכולים להתמגן בחיסונים, אבל הקורונה לא תיעלם עד שכלל מדינות העולם יהיו מחוסנות או מחלימות. אני כבר שנה מדבר על כך שהפתרון של המגפה הזו יהיה זן מאוד מדבק שידביק את רוב העולם כמעט בו זמנית בטווח קצר והמחיר מבחינת אשפוזים ומתים לא יהיה גבוה. אם היית שואל אותי לפני שבועיים הייתי אומר שהאומיקרון נראה ככה.
"היום אני קצת בחששות, כי יש מקומות בארצות הברית שהתחילו עם האומיקרון כבר לפנינו שמערך האשפוז שלהם התחיל לקלוט כמויות של חולים קשים, מונשמים וגם תמותה. המספרים המוחלטים של האומיקרון זה לא כמו הדלתא, אבל העלייה היא אקספוננציאלית בדיוק כמו העלייה של החולים בדלתא, בקצב די גבוה. גל האומיקרון התחיל באופן פתאומי והתפשט כמו אש. אני עדיין רוצה להאמין שהגל הזה ייתן לנו לנשום תקופה ארוכה בין הגל הזה לגל הבא".

קצב מטורף

החשש התמידי מאז שהתפרצה הקורונה לחיינו הוא מקריסת מערכת הבריאות. גם ד"ר קולודנר חושש מכך. "אם מספר החולים הקשה במדינה יעלה מעל ל־1,500 חולים קשה אנחנו נהיה בבעיה", הוא אומר, "אני לא קורא לזה קריסה אבל יהיה תת-תפקוד של מערכת הבריאות והטיפול בחולי הקורונה יהיה על חשבון הטיפול בחולים אחרים. המספרים בעלייה, לא כמו עם הדלתא. עדיין לא עבר מספיק זמן מאז שהוא הגיע לארץ ועוד לא השתלט לחלוטין. יש לנו בארץ עדיין דלתא. אנחנו במעבדה בודקים גם את הימצאות הזנים האם זה אומיקרון או לא ברמת ודאות מאוד גבוהה".
כמה מתוך הבדיקות באחוזים זה אומיקרון?
"היום הם כבר יותר מ־50 אחוז וזה הולך ועולה. אחוז התוצאות החיוביות גם הולך ועולה בקצב מטורף. אנחנו בודקים את כל מחוז צפון של שירותי בריאות כללית ולפני שלושה ימים אחוז החיוביים עמד על 6-5 אחוזים, שלשום המספר עלה ל־12 אחוז ואתמול היו 23 אחוז של חיוביים. כל יום האחוזים מוכפלים. אני וירולוג למעלה מ־40 שנה ואני לא מכיר דבר כזה, זה מטורף. עם כל זה מערכת הבריאות בארץ היא אחת הטובות. בגל הנוכחי האחריות היא של האזרח הפשוט, אין מערכת בריאות בעולם שיכולה להתמודד עם כמויות כאלו של מאומתים. מגיעה איזושהי נקודת איזון שכבר אין טעם לבדוק.
"מטרת הבדיקה של PCR היא לאתר מהר את המאומתים ולבודד אותם וכך לעכב את התפשטות הנגיף. ברגע שהקצב כל כך מהיר כמו עם האומיקרון זה כבר חסר טעם, אני מכיר אישית חולים שנחשפו חד-משמעית בבוקר ובערב התחילו להם התסמינים והפכו למאומתים. זה לא היה בווריאנטים הקודמים. רוב אוכלוסיית הארץ תיחשף בשבועיים-שלושה הקרובים לקורונה ועכשיו זה תלוי בהתנהגות שלנו האזרחים עד כמה אנחנו מונעים את החשיפה באמצעות עטיית מסכות והימנעות מאירועים המוניים ובהתחסנות כל אחד במנות שהוא יכול לפי גילו ומצב בריאותו. זו הדרך היחידה שבה נוכל לעבור את הגל הזה במחיר כמה שיותר נמוך".