בשנת 1975 הוציא הזמר דודו זכאי מקיבוץ דליה, אז זמר בתחילת דרכו ובוגר להקת פיקוד מרכז וצוות הווי צנחנים, את האלבום הראשון שלו 'מישהו בא ואמר'. אחד השירים באלבום, שהפך עם השנים לאחד מלהיטיו הגדולים, הוא שיר מספר 12 או שיר מספר 6 בצד ב' של התקליט 'טוב לי בקיבוץ'. עכשיו לרגל חג השבועות מגלה זכאי את הסיפור מאחורי השיר.
2 צפייה בגלריה
דודו זכאי על טרקטור בשנת 1973
דודו זכאי על טרקטור בשנת 1973
דודו זכאי על טרקטור בשנת 1973
(צילום ארכיון קיבוץ דליה)
השיר, שנכתב על ידי אהוד מנור והולחן על ידי מתי כספי, מתאר את חייו של זכאי כקיבוצניק צעיר בתחילת שנות ה-70 - איפה גר, היכן עבד, העבודה החקלאית הקשה ומה עשה בשעות הפנאי.
"השיר הזה נכתב ממש עלי אישית", מספר זכאי, "עבדתי אז על התקליט הראשון שלי באולפן בתל אביב ושם הייתה לי שיחה עם אהוד מנור. האמת שהוא הכיר כבר מה אני עושה בקיבוץ. ואכן, אז עבדתי במטעים של הקיבוץ, היה לי כלב ובאותם ימים אכלנו שלוש ארוחות בחדר אוכל. מתי כספי הלחין ואז התחלתי לעבוד עליו בחדר חזרות והוא נכנס לתקליט. השיר נולד בתל אביב, לא בקיבוץ".
השיר יצא וזכה להצלחה יפה ברדיו. הוא צעד במצעד של רשת ג' במשך 11 שבועות כשבשיאו הגיע למקום השני. מאז השיר מלווה את הקריירה של זכאי והפך לאחד השירים הכי מזוהים איתו.
"זה שיר אישי מאוד והוא נשאר כזה עד היום", מודה זכאי, "התחברתי אליו מהר מאוד והוא היה גם הצלחה גדולה ברדיו. עם השנים שרתי אותו גם עם תזמורת וגם רק עם גיטרה לבד שזה יותר קשה. היו תקופות שאנשים לא רצו לשמוע אותו בקיבוץ. לא הרגישו איתו בנוח. אלה היו הימים שבגין אמר על הקיבוצניקים: 'מיליונרים עם בריכות שחייה'. הייתי צריך לקבל אישור מהמזכירות של הקיבוץ כדי לשיר אותו. השנים חלפו וזה עבר".

2 צפייה בגלריה
דודו זכאי בקיבוץ דליה
דודו זכאי בקיבוץ דליה
דודו זכאי בקיבוץ דליה
(צילום: שרון צור)
קראו גם:

הרבה שירים הוציא זכאי במהלך הקריירה בת חמשת העשורים והשיר 'טוב לי בקיבוץ' הוא אחד מאלה ששרדו עוד מההתחלה. "הוא מצליח עד היום בגלל המנגינה המיוחדת. יש לו קצב ומוסיקה מיוחדים. זה לא שיר ישראלי סטנדרטי. המילים הן אישיות ולכן השיר נפלא ושרד. לעיתים קשה לדעת למה שירים שורדים ומה הם עושים לאנשים. ככל שעוברות השנים אני מבין עד כמה הוא נקלט אצל אנשים. מצד שני יש שירים שכבר שכחתי ששרתי אותם. בהופעות הקהל מבקש את השיר ולכן 'טוב לי בקיבוץ' הוא חלק בלתי נפרד מהרפרטואר שלי גם היום".
אז סיכמנו שטוב לך בקיבוץ?
"תמיד היה לי טוב בקיבוץ וגם היום. בכלל לפי רשימת ההמתנה לקיבוצים, נראה שהרבה רוצים לעבור לגור בהם".