לראשונה מזה 17 שנה נבחרה אישה לעמוד בראש מועצה הדתית בישראל ולראשונה במועצה האזורית עמק יזרעאל. חיה קליגר ממושב שדה יעקב, היא האישה הראשונה שנבחרה אי פעם לתפקיד יו"ר מועצה דתית בתמיכת השר לשירותי דת.
1 צפייה בגלריה
חיה קליגר
חיה קליגר
חיה קליגר
(צילום: שרון צור)
ב-20 השנים האחרונות שימשה קליגר, כמזכירת המועצה הדתית. השבוע, עם כניסתה לתפקיד יו"ר המועצה הדתית, אמרה קליגר: "אני מאוד גאה ונרגשת מעצם העניין שהוא ייחודי, אבל אני מקווה שימשיכו לבחור אנשים לפי הכישורים שלהם ולא לפי המגדר שלהם. האמת שלא חשבתי שהבחירה בי תעשה כזה רעש כי לי היא נראית נורא טבעי. לא תיארתי לעצמי שתהיה לזה כזו תהודה. פנו אליי אנשים מכל הארץ ומכל גווני הקשת. גם ראשי המועצות הדתיות האחרים מאוד פרגנו ואני לא מכירה את כולם".
על מינויה הצפוי של קליגר אפשר היה לקבל רמז עם פרסום מכתב ששלח לפני כחודש השר לשירותי דת, מתן כהנא (ימינה), לרשויות המקומיות.

"אחווה ואהבה"

קליגר, נשואה ואם לבן אחד, כיהנה כאמור כמזכירת המועצה הדתית ב-20 השנים האחרונות בעמק יזרעאל, שבה מתוך 39 יישובים רק שניים דתיים - הושעיה ושדה יעקב. במושב כפר גדעון רק חלק מהתושבים דתיים. בשנת 2000 נענתה המועצה האזורית לבקשה להקים מועצה דתית. קליגר הייתה מזכירת המועצה מתחילת הדרך. השבוע היא אמרה: "עד אז לא הייתה כל כך דרישה לשירותי דת ולדעתי גם לא היה שום עניין לפתח פה שירותי דת. בכל זאת הסכימו להקים מועצה דתית אזורית וביקשו ממני להתמנות לתפקיד מזכירת המועצה והסכמתי. עד היום לא היה מבנה פורמלי של מועצה דתית, לא היה ראש מועצה, סגן וגזבר. הרב מרדכי זמיר, שפרש לפני שלוש שנים, שירת כרב האזור למעלה מ-40 שנה והיה אחראי על הכשרות והנישואין ברחבי העמק ויש עוד חמישה-שישה רבני יישובים".
קראו גם >>>
בינואר האחרון, כשהגיעה לגיל פרישה, סיימה קליגר את תפקידה כמזכירת המועצה ובמקומה מונה ממלא מקום מורשה חתימה. בשבוע שעבר נבחרה לעמוד בראשות המועצה הדתית שתוקם בהרכב מלא. "אני חושבת שיש רוח מאוד מיוחדת במועצה הדתית שלנו. אמרתי בפגישה עם השר כהנא שחשוב שנהיה מועצה עם הרכב מסודר כמו בכל הארץ. ב-20 שנה האחרונות לא ניסיתי לקרב לבבות ולהחזיר בתשובה אף אחד. אני חושבת שכולם טובים באותה מידה, גם קיבוצי השומר הצעיר וגם היישובים הדתיים, כולנו חיים על פי אותם ערכים אוניברסליים של אחווה ואהבה ועזרה לאוכלוסיות חלשות. במהלך שנותיי בתפקיד ניסיתי לעזור בלי שום כותרות, גם לתת שירותי דת לפי בקשה וגם בתרבות ובמסורת היהודית".

העמק השתנה

עד כמה מגיעה קליגר לתפקיד עם רצון לשנות דברים? נראה שבשלב הזה זה לא הכיוון שלה. "בוער לי להמשיך את הדרך שהתחלתי בה. עכשיו אני חושבת שהיישובים מכירים אותי ויודעים את היכולות שלי", אמרה, "יש את ההרכב שיעזור לי לעשות דברים ואם נצטרך נשנה. אם בחרו בי אחרי 20 שנה כנראה שלא כל כך רצו שינוי כי לא היה דרוש שינוי כזה. אני מקווה שיהיה תקציב גבוה ושנוכל לעמוד בדרישות ובבקשות של כל היישובים".
מה מצב בתי הכנסת בעמק?
"אני יותר נעניתי לבקשות מצד היישובים להקים בתי כנסת. האוכלוסייה ביישובי העמק השתנתה בשנים האחרונות בגלל ההרחבות ועכשיו יש פתאום הרבה דעות בכל היישובים וזה לא תמיד עובר בשקט ושלווה. אנחנו לא מנסים לשנות שום יישוב וכל החלטה שהייתה לשפץ מבנה לבית כנסת או להוסיף, מתקבלת לפי בקשה של היישוב ולא מאוכלוסייה כזו או אחרת שחזרה בתשובה. אני לא רואה את זה מתפקידי לעשות שינוי בשירותי דת של יישוב או לכפות משהו על מישהו".